">

فرهنگی اجتماعی

چگونگی اقدامات دولتها به منظور جلوگیری از دستکاری افکار عمومی

فضای مجازی، انتخابات -۳

قسمت سوم متن سخنرانی دکتر هومن اهرامی از اساتید مرکز ملی فضای مجازی با موضوع نقش فضای مجازی در انتخابات که در محل سایت راهبرد ملی ایراد گردیده است، خدمت علاقه مندان ارائه می گردد:

26 فوریه 2020 15:46

فضای مجازی، انتخابات

دکتر هومن اهرامی از اساتید مرکز ملی فضای مجازی طی سلسله سخنرانی به موضوع تاثیرات چگونگی تاثیرات فضای سایبر بر انتخابات پرداخته است.

در قسمت اول پنج روش های دستکاری افکار عمومی از طریق فضای مجازی و رسانه های اجتماعی گفته شد.

در قسمت دوم نقش و مداخله دولت ها در این دستکاری آمده است .

در قسمت سوم به چگونگی چگونگی اقدامات دولت به منظور جلوگیری از دستکاری افکار عمومی و شیوه های شناسایی ربات های مهاجم برای دستکاری افکار عمومی و نقش قانون در این فرآیند را مورد توجه قرار داده است.

فضای مجازی، انتخابات  – چگونگی اقدامات دولت به منظور جلوگیری از دستکاری افکار عمومی

ایجاد سازمان دولتی

نکته دیگر در گزارش درخواست پاکستان از اتحادیه اروپا برای کمک جهت جلوگیری از دستکاری در انتخابات پاکستان است.

اینان روی فیسبوک و پلتفورم های دیگر کار کرده اعلام کردند برای این قضیه باید یک اتفاق جدی بیفتد.

گزارش دیگری اتحادیه اروپا منتشر کرده مبنی بر اینکه اساساً باید همه اتفاقات فضای مجازی را نظارت کرد و چکار باید کرد. برخی ناظر انتخاباتی در نیجریه را تست کرده اند تا اینها بتوانند گزارش دستی تهیه کنند،

برای اولین بار ناظران انتخاباتی اروپا را آموزش و کارگروه تشکیل دادند، وبسایت راه انداختند.

بعد از این اتفاقاتی که افتاده در مجلس مشترک اروپا تصمیم گرفتند کشورها اقدام به راه اندازی تشکیلاتی در بخش خصوصی و دولتی کرده و اوضاع را سرو سامان بدهد.

اولین مجموعه ای که تشکیل شده ناتو بود .

در بحث انتخابات مقر اصلی ناتو یک نظارت دائمی داخلی و خارجی را تعریف کرده، و تمرکزش را گذاشت بروی توئیتر و vkontakte روسیه

ناتو احتمال داد این دو پلتفرم در انتخابات اروپا دخالت می کنند،

ناتو گزارش داد بدلیل اینکه ابزارهای رصد این دو پلتفرم داخلی و بومی است دسترسی به آنها ندارند.

در سوئد سازمان تحقیقات دفاعی سوئد این ماموریت را بعهده گرفت.

سوئد، توئیتر، فروم ها و discussion page ( صفحات بحث و گفتگو ) را بررسی کرد. انتخابات ۲۰۱۸ سوئدبرای اولین بار این کنترل را انجام داد.

هرچند موضوع دستکاری انتخابات از۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ داغ شده است ، ولی سوئد در همان مقطع ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که دستکاری در انتخابات وجود دارد، لذا همان موقع نهادی را مأمور رسیدگی به ان کردند.

ایجاد سازمان های خصوصی

مجموعه ای به نام استرکام در اتحادیه اروپا وجود دارد.

این مجموعه خصوصی بنام Brandwatch پیج های برندهای مختلف را analyze marketing مورد توجه قرار داده تا دیزاینفورمیشن ها در حوزه های مختلف را در بیاورد.

اینها مأموریت دارند از دستکاری افکار عمومی جلوگیری شود،

مثلاً disinfo یک آزمایشگاه تخصصی در حوزه فیک نیوز است، این ازمایشگاه در انتخابات فدرال ۲۰۱۸ ایتالیا با روشهای مختلفی توئیتر را مورد بررسی قرار داد.

همچنین جمهوری چک، لیتوانی، آلمان و غیره نیز از بخش خصوصی استفاده کرده اند.

شیوه های مورد استفاده بر این است که هر شرکت خصوصی به روش خاصی کار می کند.

مثلا شرکتی بروی حساب های جعلی کار کرده و شرکت دیگری روی اخبار فیک توجه می کند، شرکت بعدی روی ترول متمرکز می شود.

برخی شیوه های شناسایی ربات های مهاجم برای دستکاری افکار عمومی

انگلستان استارت آپی را مورد حمایت قرار داده به نام who targets me، این یک افزونه است که الان هم روی کروم و فایرفاکس به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیا وجود دارد و قابل نصب است.

در زمان نصب در زمان حضور در صفحات مختلف آلارم می دهد که داده های شما در اینجا برای موارد انتخاباتی و سیاسی جمع آوری می شود.

فایرفاکس با اتحادیه اروپا همکاری کرده و چند افزونه روش ران کرده اند.

یکی me bot check هست وقتی این افزونه بروی مرورگر نصب شود، اگر اکانت توئیتری با احتمال مثلاً ۶۰ درصد ۷۰ درصد بات باشد آن را اعلام می کند .

بنابراین استارت آپ هایی که قابلیت هایی اینچنینی داشته باشند باید از حمایت های دولتی برخوردار باشند همچنان که اکنون در آمریکا و اتحادیه اروپا چنین است.

فضای مجازی، انتخابات – قوانین کشورها و دستکاری افکار عمومی

هشدار قانونی

اتحادیه اروپا با عزم جدی از طریق دفاتر رسمی پلتفرم ها در اروپا موضوع را به لحاظ قانونی پیگیری می کند.

کشورهای آلمان و فرانسه تاکنون فیسبوک و گوگل را چندین بار جریمه کرده اند

گوگل گزارشی تحت عنوان transparency ( شفافیت ) منتشر می کند که در آن رکوئیستهایی که دولتها درخواست حذف یا پاک کردن داشته اند را اعلام می کند.

البته برخی در خواست به دلایلی اقدام نمی کند ولی گوگل دلایل خود را نیز اعلام می کند.

نرم افزارهای نظارتی

برخی ابزارهای نظارتی در متعلق به بخش خصوصی اروپا هست که باید خریداری و استفاده شود .

اینها ابزارهای عمومی شان هستند .

اما ابزارهای تخصصی شان در گزارش نام برده شده بنام های CrowdHandler و Talkwalker و تویوتا نومی هست که این چند ابزار برای بحث نظارت استفاده می گردد.

نکته مهم

در جمع بندی گزارش مذکور نکته مهمی درج شده است مبنی برغم اینکه غرب خودش صاحب اصلی این پلتفرم ها می داند لیکن تا کنون نتوانسته ابزاری استاندارد برای تجزیه و تحلیل اهداف سیاسی ایجاد کند، بخش هایی از تجزیه وتحلیل ها دستی هستند.

پارلمان اتحادیه اروپا، به دولتها پیشنهاد داد:

اولا بودجه آزمایشات را از سوی سازمانهای غیر دولتی افزایش بدهند تا ابزار سازی به روشهای مختلف best practices را منتشر کرده اند،

دوما راه اندازی شبکه برای اشتراک گذاری تجارب و علومی که اینها از حوزه دستکاری به آن رسیده اند و به نوعی در اختیار قرار دادن درسهایی از این موضوعات هست تا دانش اکتسابی خودشان را Share بکنند.

 

ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.