">

فرهنگی اجتماعی

مدل مفهومی انتخابات بلاک چینی-3

بیان مدل مفهومی بلاک چین و برگزاری انتخابات توسط این روش دستمایه گزارش سه قسمتی پیش رو است.

8 ژانویه 2020 13:33

مدل مفهومی انتخابات بلاک چینی

در قسمت های پیشین مدل مفهومی کاربرد بلاک چینی در انتخابات یا همان انتخابات بلاک چینی و همچنین مراحل آماده سازی قبل و حین انتخابات بلاک چینی  توضیح داده شد. در این قسمت و در ادامه به مراحل بعد از انتخابات و چگونگی ارزیابی آن پرداخته می شود.

3- بعد از انتخابات

در مدل مفهومی انتخابات بلاک چینی چون شمارش آرا به‌طور مداوم و لحظه ‏ای در حال انجام است،  مجری انتخابات غیر از اعلام نتیجه در پایان زمان انتخابات کار دیگری ندارد، ولی مردم و ناظرین بر انتخابات می ‏توانند آزمایش ‏هایی را برای صحت انتخابات انجام دهند، مثلاً :

  • هر فرد رأی‌دهنده می ‏تواند با استفاده از کد انتخاباتی و کد رهگیری که در دست دارد، به شماره بلوک زنجیرشده که از روی کد رهگیری مشخص می ‏شود ،رجوع کرده و از شمارش و وجود رأی خود در آمار و نیز از صحت آن، باخبر شود.
  • هر فردی که رأی نداده است می‏ تواند کد انتخاباتی بگیرد و به بانک اطلاعات بلاک‏چِین رجوع کرده و از این‌که به‌جای او رأیی در سامانه ثبت‌شده است یا خیر؟ اطلاع حاصل کند.
  • بعد از رأی‌گیری، کسی نمی‏ تواند ثابت کند که کد انتخاباتی از آن او است، ولی برای خودش ثابت‌شده است، چون با آن رأی داده است. اگر رأی‏ دهنده بتواند ثابت کند به چه کسی یا چیزی رأی داده، آنگاه می‏ تواند بابت رأی داده‌ شده از ذی نفعان مبلغی طلب کند و اصطلاحاً رأی خود را بفروشد.
  • مجری انتخابات در شرایط خاص مثلاً با حکم قاضی اگر بخواهد می‏ تواند بفهمد که رأی‏ دهنده به چه کسی رأی داده است.

نمودار جریانی (فلوچارت) انتخابات بلاک‌چینی


ارزیابی انتخابات بلاک چِینی

در مدل مفهومی انتخابات بلاک چینی برای ارزیابی الگوریتم این مدل، به چگونگی تأمین ویژگی‏ های‏ یک انتخابات سالم و مطلوب که در ابتدای این گزارش آمده‏ است، می ‏پردازیم.

ردیف

ویژگی‏های‏ یک انتخابات سالم و مطلوب

چگونگی تأمین ویژگی

1 هر فرد تنها یک‌بار قادر به رأی دادن باشد. 1) کد انتخاباتی برای هر فرد، 2) در اختیار بودن بانک اطلاعاتی ثبت‏احوال، 3) آزمایش‌ها بعد از انتخابات، 4) استفاده از رمزنگاری کلید عمومی 5) ممهور کردن شناسنامه از رأی دادن مضاعف جلوگیری خواهد شد.


2 مجری انتخابات نتواند آرایی تقلبی بر آرای مأخوذه اضافه کند. آرا تقلبی ممکن است به سه صورت شکل گیرد:

1-      تولید رأی از جانب کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‏اند.

2-      تولید رأی از جانب کسانی که فوت کرده‏اند.

3-      تولید رأی از جانب کسانی که به سن قانونی نرسیده‏اند.

در مورد اول: 1) چون کسانی که رأی نداده‏اند، می‏توانند رأی ندادن خود را چک کنند. 2) برای هر رأی نیازمند صدور کد انتخاباتی از طرف سامانه ثبت‏احوال است. 3) انجام استعلام تکراری نبودن کد انتخاباتی، و معتبر بودن آن از طرف تمام نودهای بلاک‏چین.

در مورد دوم و سوم: سامانه پایگاه داده ثبت‌احوال، اطلاعات جمعیت کشور را در سه دسته‏: 1) به سن قانونی نرسیده 2) واجدان شرایط رأی دادن 3)  متوفیان و ترک تابعیت کرده را در اختیار نودهای بلاک‏چین قرار داده است. به‌این‌ترتیب واجد شرایط بودن رأی‏دهنده توسط تمام نودهای بلاک‏چین باید بررسی و تأیید شود تا آن رأی معتبر به‌حساب آید.


3 مجری انتخابات نتواند رأی داده‌ شده را تغییر دهد. 1-  ساختار بلاک‏چِینی به لحاظ فنی اجازه نمی‏دهد که رأی به صندوق وارد شده در زمان کوتاه قابل‌تغییر باشد. یعنی سطح دشواری زنجیربافی در حدی تنظیم می‏شود که زنجیربافی معتبر با مشارکت تمام نودها مثلاً در حداکثر 2 دقیقه انجام شود و برای زنجیربافی فردی از طرف نود متقلب یا اساساً ازلحاظ نرم‏افزاری ممکن نباشد و یا زمان آن به حدی طول بکشد که در زمان انتخابات نگنجد.

2-  چون پر کردن فرم برگ رأی توسط شخص رأی‏دهنده باید انجام شود، متصدی صندوق نمی‏تواند قبل از ورود رأی به صندوق بلاک‏چیِن آن‌ها تغییر دهد.

3-  امضاء دیجیتال نیز دست‌کاری اطلاعات برگ رأی در بین راه را نیز غیرممکن می‌سازد.


4 رأی مخفی باشد 1-  صدور کد انتخاباتی و استفاده از آن به جای درج اطلاعات هویتی در برگ‏رأی از افشا شدن هویت رأی‏دهنده برای سایرین جلوگیری می‏کند.

2-  پر کردن فرم برگ رأی توسط شخص رأی‏دهنده باید انجام شود و متصدی صندوق و یا هر کس دیگر نمی‏تواند رأی فرد را مشاهده کند.

3-  تطبیق کد انتخاباتی با هویت اصلی تنها در بانک اطلاعاتی ثبت‏احوال ممکن است، که در شرایط ضروری فقط با حکم قاضی مجاز خواهد‏بود.


5 خریدوفروش رأی ممکن نباشد 1-  فلسفه وجود صندوق و رأی دادن مخفی و بدون حضور دیگران برای جلوگیری از خریدوفروش رأی است.

در غیر این صورت صندوق‏های رأی‏گیری نیز قابل‌حذف بود و هر کس می‏توانست از هرجایی که به شبکه اینترنت دسترسی دارد رأی خود را به صندوق بلاک‏چیِن ارسال نماید.

2-  صدور کد انتخاباتی یک‌بارمصرف برای انتخابات نیز به این امر کمک می‏کند، زیرا کسی نمی‏تواند ثابت کند یک کد متعلق به خود اوست.

3-  اگر خریدوفروش رأی با تکیه بر اعتماد به اظهار شفاهی انجام شود. در حال حاضر راهی برای جلوگیری آن پیش‏بینی نشده است و ظاهراً باید به روش‏های کیفری با آن برخورد نمود.


6 ناظران و نامزدها بتوانند بر فرآیند انتخابات نظارت داشته باشند. 1-  علاوه بر صندوق‏های اخذ رأی، ناظران و یا نامزدها نیز می‏توانند نود‏های بلاک‌چین در اختیار داشته باشند و خود در فرآیند زنجیربافی نظارت نمایند.

2-  همچنین داشتن ناظرهایی مانند انتخابات سنتی نیز می‏تواند ممکن باشد.


7 هر فرد از شمارش صحیح رأی خودش بتواند اطمینان کسب کند 1-  هر رأی شماره سریال منحصر به فرد خواهد داشت.

2-  رأی‏دهنده می‏تواند بلافاصله بعد از انتخابات با به همراه داشتن کد انتخاباتی و شماره بلوک زنجیربافی شده، با مراجعه به شبکه صندوق انتخابات بلاک‌چینی از کیفیت ثبت و شمارش رأی خود آگاه شود. و در صورت مغایرت، به مراجع قضایی شکایت نماید.


8 شمارش آرا بادقت و سرعت انجام شود. 1-     به دلیل ماهیت الکترونیکی بودن شمارش آرا، نتیجه به‌صورت برخط و لحظه‌به‌لحظه قابل‌ارائه است.

2-     در صورت صلاحدید و در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و روانی مسئله، این امکان وجود خواهد داشت که نتیجه انتخابات به‌طور مستقیم در شبکه‏های تلویزیونی گزارش و اطلاع­رسانی شود.


9 مجری، ناظر و ثبت‌احوال مستقل از یکدیگر باشند

 

استقلال این سه نهاد دخیل در صحت و سلامت برگزاری انتخابات، بر کسی پوشیده نیست. ساختار انتخابات بلاک‏چیِنی حتی می‏تواند رفتار این سه نهاد را نیز ارزیابی نماید. چون هرگونه تقلب در شبکه بلاک‏چیِن مستلزم تبانی با حداقل 50% نودها است. چون تعداد نودها زیاد است افراد زیادی از این تقلب آگاه خواهند شد و احتمال برملا شدن راز تقلب زیاد خواهد بود. و این خود عامل بازدارنده است.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

استفاده از بلاک‌چین در انتخابات می‌تواند سبب شود که سرعت، شفافیت، سلامت و دقت انتخابات افزایش یابد و در یک بستر امن و شفاف انتخابات صورت گیرد و مجری انتخابات، ناظران و محاکم قضایی، کاندیداها، مردم شرکت‏ کننده در انتخابات و ناظران ملی و بین‌المللی، از صحت و سلامت انتخابات اطمینان یابند. چنین انتخاباتی علاوه بر کاهش تنش‌های ملی و افزایش مشروعیت حکومت، مقبولیت و اعتبار  بین‌المللی حکومت را نیز افزایش می‌دهد.

طرح کلی مفهومی سیستم، عبارت است از:

الف) بانک اطلاعاتی که با کمک ثبت ‌احوال ساخته شود و در آن شماره ملی، سال تولد و مرگ اتباع کشور ثبت ‌شده و آنلاین باشد.

ب) بانک اطلاعاتی ارتباطی ملی بین مجری انتخابات و اتباع کشور. هر فرد یا هر صندوق بایستی کلید عمومی ‌اش مشخص باشد و کلید خصوصی را به‌صورت سخت‌ افزاری محافظت کند.

ج) پروتکل ارتباط بین مجری انتخابات و رأی دهنگان به ‌نحوی‌که ذکر آن رفت، برقرار باشد و مجری انتخابات کلید عمومی انتخاباتی متناظر با آن را منتشر کند.

د) ایجاد سامانه انتخاباتی مبتنی بر بلاک ‌چین با وجود درگاه ‌های رأی‌ دهی، نودهای استخراج‌کننده.

اگر این چهار سیستم با شرایطی که گفته شد، فراهم آورده ‏شود، می‌توان صحت و سلامت انتخابات و شفافیت آن و همچنین اصل مخفی بودن آرا را تأمین نموده و انتخاباتی به ‌دور از حاشیه و مورد اعتماد همگان برگزار کرد.

مدل ارائه شده در هیچ شبکه‏ ای پیاده‏ سازی نشده‏ و صرفاً یک مدل مفهومی است که قطعاً بدون نقص و ایراد نیست. برای کامل شدن این مدل لازم است در انتخابات ‏های محدود اجرا شود تا تجارب عملی به آن افزوده گشته و آنرا کامل نماید.

مراجع:

[1] Antonopoulos, Andreas M. Mastering Bitcoin: unlocking digital cryptocurrencies. ” O’Reilly Media, Inc.”, 2014.

[2] https://en.bitcoin.it/wiki/Main_Page

[3] Kohno, Tadayoshi, et al. “Analysis of an electronic voting system.” Security and Privacy, 2004. Proceedings. 2004 IEEE Symposium on. IEEE, 2004.

[4] https://www.coindesk.com/blockchain-vote-election-sierra-leone-got-wrong/

[5] عبدالله شهبازی، رئیس‌جمهوری که بارأی مردم به قدرت نرسيد، منتشرشده در وب‌سایت به آدرس

http://ashahbazi.org/pages/Election2000.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.