">

سیاسی و روابط بین الملل

ملاحظاتی بر تهاجم عربستان سعودی به یمن، دلایل و نتایج آن

یادداشت زیر گزارشی کوتاه از تحولات یمن – نقش عربستان ، چالش ها و راه کارهای آن است.

26 سپتامبر 2018 09:32

تهاجم عربستان سعودی به یمن:

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و کشورهای منطقه ( قطر، امارات، بحرین، کویت و … ) 25 مارس ۲۰۱۵ م برابر بـا 6 فروردین ۹۴ به بهانه حمایت از « عبد ربه منصور هادی » رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، حمله نظامی هوایی با نام عملیات « طوفان قاطعیت » و از ۲ اردیبهشت همان سال با نام عملیات « احیای امید » به این کشور را آغاز کرد، که ماحصل آن فقط کشته و زخمی شدن دهها هزار انسان بیگناه اعم از کودک و زن و سالخورده و غیرنظامی بود.

در ادامه تهاجمات رژیم سعودی با بمباران وحشیانه و متوسل شدن به دیگر کشورها، امید دارند پس از سپری شدن سه سال بتوانند مقاومت مردم یمن را بشکنند. اما در حالی که جنگ وارد چهارمین سال خود می شود ؛ ریاض و هم پیمانانش به هیچ یک از اهداف نامشروع خود دست نیافته اند و هنوز هم چشم‌انداز روشنی برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی وجود ندارند و مشکلات و گرفتاری‌های عربستان در یمن روز به روز افزایش یافته است.

تهاجم عربستان سعودی به یمن

دلایل اصلی تهاجم:

برخی از کارشناسان یکی از دلایل اصلی تجاوز عربستان به یمن را وجود مخازن نفتی قابل توجه در مرزهاي مشترك يمن و عربستان می دانند اما به ظاهر عربستان دلایلی همچون درخواست رسمی رئیس جمهور مستعفی عبد ربه منصور هادی ، پیشگیری از گسترش خطر تروریسم و وجود موشک های دوربرد در اختیار انصارالله ذکر کرده است در حالی که هدف اصلی ریاض از انجام این تجاوز را می توان در محورهای زیر جستجو نمود :

  • مقابله با پیشرفت و دستاوردهای جریان مردمی انصارالله و پیشگیری از دسترسی این جنبش به آب های آزاد و تنگه استراتژیک باب المندب
  • تضعیف محور مقاومت در منطقه و جلوگیری از پیوستن یمن به این محور
  • تضعیف نقش و مقابله با جایگاه منطقه ای جمهوری اسلامی ایران
  • کمک به پیشبرد اهداف استکبار ( آمریکا، انگلیس، اسرائیل و … ) در منطقه
  • بازیابی مجدد اقتدار از دست رفته عربستان در منطقه
  • عدم تبدیل یمن به ظرفیتی که بتواند عربستان و متحدان این کشور را تهدید کند.
  • گمراه کردن افکار مردم جهان از جنایات جریان های تکفیری در عراق، سوریه و … که از حمایت مادی و معنوی عربستان برخوردارند.

ملاحظاتی بر تهاجم عربستان سعودی به یمن، دلایل و نتایج آن

تأثیر تحولات یمن بر ج. ا.ا :

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکترین جریان اسلامی به تشیع که مدافع و همراه انقلاب و ارادتمند امام (ره) و رهبری (دام ظله العالی ) هستند، مردم زیدی مذهب یمن بوده اند. در روند چهل سال اخیر با تأسیس، تقویت و مؤثر بودن حزب الله لبنان شیعی و انصارالله زیدی در مناسبات منطقه ای، رژیم های صهیونیستی و سعودی ها شدیداً دچار وحشت شده اند و به غیر از آمریکا، دیگر دشمنان جمهوری اسلامی در منطقه ( بویژه اسرائیل و عربستان ) نیز سعی کردند در تمامی توطئه ها علیه ج. ا. ا حضور فعال داشته باشند. در همین راستا عربستان و ائتلاف عربی و غربی پیگیر متهم نمودن جمهوری اسلامی در تأمین امکانات نظامی برای گروه انصارالله یمن شدند و تبلیغات رسـانـه ای زیادی در ابعاد گوناگون در افکار عمومی مردم منطقه علیه ایران بوجود آورده که تأثیرات منفی را نیز بجا گذاشته است.

اما سیر تحولات جنگ در یمن و جنایات جنگی سعودی ها در یمن و متعاقبا زمین گیر شدن عربستان و ائتلاف در باتلاق یمن، باعث پیشگیری از تشدید توطئه های آنان علیه ج. ا. ا گردیده است.

تهاجم عربستان سعودی به یمن

نتیجه گیری  :

این جنگ ظالمانه ائتلاف عربی به سرکردگی رژیم سعودی، علیه مردم مظلوم یمن به این امید آغاز گردید که در عرض سه هفته تا 40 روز به صنعا برسند و کار جماعت حوثی ها و گروه انصارالله را تمام کنند. حتی از مراکش و سودان هم نیروی نظامی به کمک آنها آمدند. اما در سوی دیگر میدان مقاومت مردم، ارتش و کمیته های مردمی در برابر این تهاجم شکل گرفت . انصارالله تا دو سال از حملات موشکی استفاده نکرد، و سپس در مناطق نجران، جیزان و … مقابله با دشمن را با موشک های بُرد کوتاه شروع کرد، که در نهایت با شلیک موشک به ریاض معادله جنگ را تغییر دادند و اکنون متجاوزین سعودی و ائتلاف عربی با حمایت غرب و رژیم صهیونیستی نتوانسته اند به اهداف خود در یمن برسند و عملا در باتلاق بحران یمن گیر کرده اند.

  • تجاوز سعودی ها به یمن توانسته است نیرو، توان و انرژی مسلمان که می توانست به صورت موثر و حضور کمی و کیفی در مقابله با رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود را به بیراهه ببرد و مردم یمن در عین مظلومیت راهی جز مقاومت در مقابل زیاده خواهی های افراطی وهابیون سعودی پیدا نکنند.
  • مقاومت موجب اثرگذاری انصارالله در مقابله با متجاوزان گردیده و نفوذ این گروه در منطقه و سطح بین المللی در حال افزایش است و عملاً عربستان توسط یمن، مهار گردید تا جایی که این هم پیمان سابق الان به تهدید امنیتی بالفعل برای سعودی ها تبدیل شده است.
  • برغم افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و حضور در دریای سرخ، در کشاکش درگیری یمنی ها با رژیم آل سعود ، عربستان و غرب با متهم کردن ایران به ارسال سلاح به یمن تلاش نمودند از محبوبیت ایران در سطح افکار عمومی مردم منطقه بکاهند و حضور ایران در منطقه را به یک عامل منفی تبدیل نمایند.
  • در فضای سیاسی داخل یمن ، انصارالله پس از 3 سال از در اختیار گرفتن دولت، موفق شده امنیت نسبتاً کاملی را در مناطق تحت امرخود برقرار کند و همدلی قابل توجهی را در بین مردم اعم از زیدی و شافعی مذهب و احزاب و گروه های سیاسی حتی حزب اصلاح که از جرگه اخوان المسلمین و به عربستان سمپاتی داشته، ایجاد کند. و همچنین طی سال های گذشته در مقابل تجاوز عربستان به یمن، مقابله کند و برتری نظامی سعودی ها را به تـوازن نظامی و در ادامه به بـرتـری نظامی خود تبدیل کرده و جنگ را به داخـل خاک عربستان بکشاند و حتی بخشهایی از جنوب عربستان را به تصرف خود درآورده و در عمق خاک عربستان، تأسیسات نظامی، نفتی، پالایشگاهی و بندری سعودی ها و ابوظبی را با شلیک موشک و پهباد در معرض تهدید قرار دهد.
  • افکار عمومی یمنی ها و احزاب سیاسی این کشور اکنون معتقدند عربستان متجاوز و مسئول کشتار مردم و عامل اصلی بوجود آمدن فقر، گرسنگی، آوارگی و شیوع بیماری های مختلف از جمله « وبـا » در این کشور بوده است.

پیشنهاد :

  • از آنجا که جنگ عربستان با یمن دارای تاثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای است بایستی طولانی شدن جنگ یمن را بنفع رژیم صهیونیستی و آمریکا بدانیم. زیرا این جنگ با برنامه ریزی آمریکا و اسرائیل با اهداف خاص (از بین بردن محور مقاومت در یمن و …) با تحریک و محوریت عربستان و ائتلاف در حمله به یمن شروع گردید از این رو با حمایت از محور مقاومت نباید گذاشت استکبار در این جنگ به نتیجه مطلوب برسد از همین رو باید تمامی ظرفیت های جهان اسلام برای خاتمه این بحران بکار گرفته شود.
  • با توجه به روند تحولات جنگ عربستان و ائتلاف با یمن و آینده ایی که از اکنون می توان برای آن پیش بینی نمود جمهوری اسلامی ایران بایستی نسبت به تهیه یک نقشه راه برای بازسازی یمن پس از جنگ و کمک به انصار الله اقدام نماید.
  • ظرفیت های موجود در سطح مجامع بین المللی و استفاده بهینه از NGO، ارتباط با دولت ها، ابزارهایی کارا هستند تا بتوان فشار لازم به عربستان و ائتلاف عربی به منظور خاتمه جنگ و پذیرفتن راه حل سیاسی و مذاکرات سیاسی با طرف های درگیر در جنگ را آغاز نمود. موضوعاتی همچون «نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی سعودی ها» یا بازگشایی فرودگاه های این کشور برای ارسال کمک های انساندوستانه بعنوان پاشنه آشیل عربستان هستند که می تواند تأثیرات بسزایی در افکار عمومی بجای گذاشته و کمکی در تعدیل رفتارهای افراطی و متجاوزانه عربستان در قبال یمن باشد.

محمد رسولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.