">

سیاسی و روابط بین الملل

اجرای سیاست های کلی انتخابات ، ساختار پیشنهادی

بنام خدا مقام معظم رهبری در راستای اجرای بند 110 قانون اساسی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت اقدام به اعلام سیاست های کلی انتخابات نمودند . این اولین بار یا احتمالا آخرین بار نیست که معظم له نسبت به اعلام سیاست های کلی در ارتباط با امورات خاص کشور اقدام می نمایند. در […]

19 اکتبر 2016 10:19

بنام خدا
مقام معظم رهبری در راستای اجرای بند 110 قانون اساسی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت اقدام به اعلام سیاست های کلی انتخابات نمودند .
این اولین بار یا احتمالا آخرین بار نیست که معظم له نسبت به اعلام سیاست های کلی در ارتباط با امورات خاص کشور اقدام می نمایند.
در سال های گذشته نیز ایشان سیاست های کلی در خصوص اقتصاد مقاومتی – سیاست های کلی نظام در دوره چشم انداز و…. را به سران سه قوه یا مسئولین مربوطه ابلاغ کرده اند.
آنچه که در این یاداشت مد نظر است توجه دادن به اصلی ترین متولی اجرای این سیاست ها که به عهده شورای نگهبان سپرده شده است.
انتظار می رود با عنایت به اینکه انتخابات در ایران به عنوان حق الناس و یک حق شرعی و مسلم مردم ایران در امر مشارکت سیاسی که زائیده و از ثمرات مهم و بنیادی انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد و امام راحل (ره) چه در زمان حیات پر بار خودشان و چه در متن وصیت نامه سیاسی الهی نگاه ویژه ایی به ضرورت برگزاری صحیح و درست انتخابات در کشور داشتند و چه اکنون نیز که انتخابات نقش مهمی در ترسیم چهره ایی ازاد و دموکراتیک از فضای سیاسی جمهوری اسلامی ایران آنهم در یک منطقه بحران زده سیاسی بازی می کند، متولیان مربوطه بدون ایجاد هرگونه حساسیت های کاذب و دوری از هرگونه مداخلات جناحی و سیاسی در اجرای سیاست های کلی انتخابات به صورت فعال و بنیادی برخورد نموده و آن را همچون یک راهبرد ملی در تبیین وظایف و مسئولیت های خطیرشان در امر انتخابات تلقی نموده و سرلوحه کار خود قرار دهند.
سایت راهبرد ملی در راستای بهتر اجرا کردن سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (دام ظله) و به منظور تسهیل در این امر مهم ساختار زیر را ارائه می دهد. بدیهی است آنچه ارایه شده فقط بخشی از وظیفه خطیر نهاد شورای نگهبان در امر انتخابات می باشد که در راستای حق صیانت از انتخابات ، به موجب قانون اساسی به آن نهاد واگذار گردیده است:
1- تشکیل کمیته نظارت و پیگیری اجرای سیاست های کلی انتخابات
2- تشکیل ساختار مناسب ارتباط و تعامل با افکار عمومی در خصوص عملکرد این شورا در خصوص نظارت و اجرای سیاست های کلی انتخابات
3- تشکیل کمیته های مشترک با وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای سیاست های کلی انتخابات
4- تشکیل کمیته مشترک با صدا و سیما در اجرای نحوه برنامه ریزی دراز مدت چگونگی تبلیغات انتخابات
5- تشکیل کمیته های مشترک با مراجع تعیین صلاحیت های کاندیداها به صورت دائمی به منظور کسب فرصت و زمان مناسب تعیین صلاحیت افراد در جهت شایسته سالاری
6- تشکیل کمیته های مشترک با مراجع علمی و حوزه های علمیه در راستای تشخیص مصادیق رجل سیاسی و شناسایی افراد مدیر و مدبر
7- تشکیل کار گروه های مرتبط با هر یک از بندهای مطروحه در سیاست های کلی انتخابات
والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.