">

سیاسی و روابط بین الملل

اغتشاش و شبکه های اجتماعی

اغتشاشات اخیر در کشور برغم ایجاد نا آرامی های در کشور برخی فرصت هایی را ایجاد نمود که این یادداشت ضمن بستر شناسی به آن می پردازد.

24 ژانویه 2018 09:44

مقدمه:

هفته های اول دی ماه سال 1396 شاهد اعتراض و ناآرامی هایی در تعدادی از شهرهای ایران بودیم که منجر به بروز اغتشاشات و ایجاد ناامنی در سطح برخی شهرها گردید. این اعتراضات هرچند در ابتدا با منشا مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم مال باخته در صندوق ها و موسسات اعتباری ورشکسته همراه بود اما در ادامه با طرح شعارهایی ساختار شکنانه و بی حرمتی به مقدسات ملی کشورمان از سوی عناصر بازی خورده آشوبگر و با تحریک بیگانگان همراه گردید که دل هر ایرانی را به درد آورد. این تحرکات در نهایت با جدایی مردم معترض از عناصری که آگاه و ناآگاه با سوء استفاده از طرح مطالبات به حق اقتصادی مردم  و با حمایت و هدایت کشورهای خارجی (عربستان، آمریکا، اسرائیل) و با پادویی و مزدوری عناصر خارج نشین گروهک منافقین برخی شهرها به آشوب کشیده شده بود همراه گردید و سپس  با حضور میلیونی مردم در صحنه به عنوان مخالفت با این جماعت اندک خاتمه یافت.

اما برغم توطئه دشمنان و تلاش بدخواهان در منطقه ناامن امروز، کشور ایران در سایه همت، آزادگی و هوشیاری مردم در صحنه؛ و به خواست خداوند همچنان در امنیت و آرامش بسر می برد و لیکن نباید از آسیب شناسی و ریشه یابی علت ها و عوامل ناآرامی ها و نارضایتی ها غفلت نمود و برای رفع مشکلات و تامین نیاز مردم تلاش نکرد، نظام جمهوری اسلامی برخاسته از اراده مردم و شأن مسئولان کشور خدمت به مردم است.

در اینجا پس از اشاره کوتاه به بستر اقتصادی و اجتماعی این وقایع، نگاهی گذارا در خصوص نقش شبکه های مجازی در این ارتباط خواهیم انداخت و پیشنهاداتی در این رابطه و تهدیدداتی که اکنون متوجه  نظام  جمهوری اسلامی است، ارائه می گردد.

1ـ بستر اقتصادی اغتشاشات:

وقایع و رویدادهای اخیر فرصتی را ارائه داد تا نشان دهد موضوعات معیشتی و اقتصادی در کشور مرز شکننده ایی با موضوعات سیاسی و اجتماعی پیدا کرده است. آنچه در این رابطه دارای اهمیت است توجه و اولویت اول دستندرکاران و مدیران کشور به حل و فصل مسائل اقتصادی است. ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی آن که بیش از هفت سال است از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ می گردد؛ (از سال 88 تاکنون، بجز سال 94 موضوع اقتصاد در شعارهای سال گنجانده شده است) بایستی اکنون کارآیی خود را نشان دهد. امروز پذیرفتنی نیست که بعد از هفت سال از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی ـ که به باور و اذعان اقتصاد دانان و متولیان اقتصادی کشور اجرای درست آن می توانست کشور را از شرایطی که امروز واقع شده خارج کند- مردم از بیکاری،گرانی، تورم و رکود در رنج و زحمت قرار گیرند.

آیا طی هفت سال گذشته زمان مناسبی برای تربیت دانش آموختگان اقتصاد در موضوع اقتصاد مقاومتی نبوده است تا امروز با بهره علوم و دانش اقتصادانان جوان به همراهی اقتصادانان با تجربه بتوان گره ایی از مشکلات کشور را باز نمود؟

امروزه اجرای برنامه های اقتصادی به صورت اعم و اقتصاد مقاومتی به صورت اخص باید به سمتی برود که مردم روز به روز شاهد تاثیرات آن در اقتصاد کشور و معیشت خود باشند.

2ـ بستر اجتماعی اغتشاشات:

هرچند نحوه بیان مطالبات مردم از سوی قانون گذار در قانون اساسی پیش بینی شده است اما ناآرامی و تجمعات اخیر این فرصت را فراهم ساخت تا ضرورت مدیریت و هدایت این گونه تجمعات برای مطالبات به حق مردم بیش از پیش احساس شود تا زمینه های انحراف و نا امنی را فراهم نسازد. در همین راستا بایستی مسئولین سیاسی کشور به دنبال ارائه یک ساز کار عملی مشخص و مدون و طراحی شده و مدل و چارچوبی برای برپایی تجمعات و تظاهرات و حتی راهپیمائی های قانونی منطبق بر اصول قانون اساسی باشند تا مردم بدون دغدغه خاطر و نگرانی از سوء استفاده بیگانگان و عناصر فرصت طلب از اعتراضات به حقشان، مطالبات خود را به صورت مستقیم و آشکار به گوش مسئولین برسانند.

این موضوع در فصول یکم، دوم و سوم قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

3ـ بستر رسانه‌ای اغتشاشات:

آزادی بی حد وحصر رسانه ها و به خصوص فضای مجازی نه امری عقلی و نه با مصلحت و صلاح کشور سازگار است. امروزه حتی کشورهای توسعه یافته که خود را مهد آزادی و تمدن می دانند نیز برای سلامت جامعه و مدیریت کشور به سمت و سوی کنترل و نظارت بر فضای رسانه مجازی و غیر مجازی و کنترل شبکه های اجتماعی رفته اند.

اغتشاشات اخیر به خوبی از قدرت فضای مجازی در ایجاد و گسترش ناامنی در کشور، پرده برداشت. این وقایع بهترین فرصت برای تجربه یک اقدام عملی در مهار و کنترل “آزادی بیش از اندازه” در فضای مجازی را فراهم ساخت. این فضا ابتدا با در اختیار گرفتن امکانات مخابراتی جمهوری اسلامی و پهنای اینترنت داخلی؛ (نه ماهواره‌های اجاره ای بیگانه)، توانست به صورت مصنوعی سایه ایی از نگرانی و التهاب را بر کشور بگستراند. هر چند این مشکل با انجام فیلترینگ به موقع برخی از شبکه های اجتماعی و مدیریت نظارتی بر سایر شبکه ها به حول و قوه الهی بر طرف گردید و سایه التهاب به سرعت از جامعه رخت بربست. هر چند شبکه های داخلی و بومی با ارائه سرویس های خود وارد میدان فضای مجازی شده اند اما واقعیت این است که نتوانسته اند جایگزین و رقیبی خوب و همه پسند در رقابت با پیام رسانان خارجی در بین کاربران ایرانی باشند.

برای تغییر ذائقه کاربران فضای مجازی به شبکه های اجتماعی داخلی پیشنهاد می گردد:

  • طبق دستورالعملی از سوی شورای عالی مجازی کلیه کانال های موجود در دستگاه های دولتی، مطبوعات و خبرگزاری ها، از شبکه های اجتماعی بیگانه به سمت شبکه های اجتماعی داخلی و بومی شیفت داده یا حداقل یک نمونه از این کانال های خود را در شبکه های مجازی داخلی ارائه دهند.
  • امتیازات و بسته های تشویقی برای استفاده مدیران کانال ها و کاربران از شبکه های مجازی داخلی که بدنبال کسب و کار قانونی از فضای مجازی هستند، طراحی و ارائه گردد.
  • سطح کمی و کیفی ارائه خدمات و پشتیبانی شبکه های مجازی داخلی به سرعت افزایش یابد.
  • سیستم های هوشمند فیلترینگ ایجاد گردد تا در صورت تهیه و پخش محتواهای مجرمانه به سرعت و با همکاری پلیس فتا با این محتواها برخورد و رسیدگی شود.
  • تصویب قوانین و مقررات لازم برای پر کردن خلا های احتمالی قانونی در برخورد با مجرمان فضاهای مجازی
  • هزینه دار کردن استفاده از فضاهای مجازی بیگانه (در این رابطه می توان استفاده از شبکه های داخلی را به صورت رایگان تعریف و ارائه کرد.). (هم اکنون مخابرات تخفیف هایی برای استفاده کاربران از سایت های داخلی فراهم نموده است. لذا می توان این امکان را به فضای مجازی شبکه های اجتماعی هم گسترش داد.)

مقابله با تهدیدات:

بدور از مبتلا شدن به هر گونه شعار زدگی و فرافکنی مشکلات داخلی به خارج از کشور، آنچه قابل طرح و مشهود است، تهدیدات خارجی علیه جمهوری اسلامی و دشمنی بی پایان نظام سلطه به سردمداری آمریکاست.

در همین راستا مردم انقلابی و مسئولین و متولیان اداره کشور برای مقابله با تهدیداتی که از سوی دشمن ممکن است هر روز به شکلی از انحا خود را نشان دهد بایستی به موارد ذیل توجه نمایند:

  1. اتکاء به رهبری واحد و داشتن انسجام ملی و پایبندی به اصول و آرمان های انقلاب به همراه اعتقاد و ایمان به اسلام ناب محمدی رمز موفقیت ملت ایران در عبور از تمامی گردنه های خطرناک بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هست و مردم ایران همانطور که تاکنون نشان داده اند بر این اصول استوار هستند، اکنون نیز بر آن پافشاری نموده تا بر تهدیدات بیگانگان غلبه شود.
  2. هوشیاری مردم در بیان و پیگیری چگونگی ارائه مطالبات به حق خود از مسئولین و متولیان امور از طرق قانونی باید به عنوان یک اصل مهم مد نظر همه طرف های سیاسی و جناحی و سازمان های مردم نهاد باشد.
  3. رصد تحولات منطقه ای و شناسایی کمینگاه های دشمن جهت نفوذ و رخنه در صفوف ملت از سوی مردم و مسئولین و رسانه ها و معرفی و افشای مداوم شیوه های دشمن، راهکارهای مقابله با تهدیدات دشمن؛
  4. با توجه به شکنندگی اوضاع اقتصادی کشور، که عمدتا ناشی از چند دهه تحریم و بدعهدی های نظام سلطه در اجرای برجام و تهدیدهای تداوم تحریم ها به بهانه های موشکی و حقوق بشر و … است، مردم و مسئولین و جناح های سیاسی بایستی قادر باشند مرزهای اقتصادی را با تفکیک از موضوعات سیاسی در ارائه درخواست ها و مطالبات به حق محافظت نمایند؛ تا هیچ فرصتی برای بهره برداری عوامل دشمن فراهم نگردد.
  5. تکیه بر قانون و پیگیری مطالبات از مجاری قانونی با حفظ آستانه عمل و صبر در اجرای قانون است که می‌تواند نتیجه بخش باشد، لذا این مهم نیز با توجه به شرایط ویژه کشور بایستی مد نظر قرار گیرد.

 

والسلام

مجید بهمنی

24/10/96

2 دیدگاه برای “اغتشاش و شبکه های اجتماعی

  1. ضمن تقدیر از نوشته آقای مجید بهمن به تصور این حقیر ؛ چنانچه راهکارهای ارایه شده در این مقاله ، به سرعت عملی نشود ناگهان خیلی زود دیر می شود. خصوصا” اینکه گفته شده تا شش ماه آینده اینترنت بسیار پرسرعت رایگان ماهواره ای در راه است تا منطقه خاور میانه را پوشش دهد البته صحت و سقم آن را نمی دانم .

  2. باسلام در اغتشاشات اخیر زمانی که هدایت کنندگان خارج نشین با فیلتر شبکه اجتماعی تلگرام مواجه شدند به سرعت اقدام به تبلیغ فایر وای فای و برخی نرم افزار های مشابه نمودند تا اعتشاشگران بتوانند بدون اینترنت با هم ارتباط داشته باشند البته این امکان اگر اشتباه نکنم برای ارتباط حداکثر تا 100 متر جواب میدهد از سوی دیگر در برخی از کشور ها نیز از این امکان در بحرانهای اجتماعی که اینترنت قطع بوده از این امکان توسط مخالفین استفاده شده است
    بنابراین به اعتقاد اینجانب اگر اغتشاشات به طول می انجامید بهره برداری از امکان توضیح داده شده در دستور کار قرار می گرفت در این مواقع برای نیروهای مقابله کننده با عوامل اغتشاشگر بهترین روش ایجاد فاصله و جدائی انداختن بین اغتشاشگران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.