">

سیاسی و روابط بین الملل

انتخابات آمریکا، رقابت کاندیدا ها، پیامد ها

انتخابات در آمریکا معنی ندارد و رای دادن مردم مهم نیست و کارت الکترال است که حرف آخر را در آمریکا میزند گفته شد دمکراتیک ترین انتخابات در آمریکا انجام میشود اما واقعییت نداردچون مردم در انتخابات نقش ندارند.

7 نوامبر 2016 13:05

در قانون اساسی آمریکا که در سال 1787 پس از استقلال در سال 1776 از انگلیس نوشته شده است در آن مقطع برای انتخاب رئیس جمهور چند پیشنهاد داده شد که عبارتند از 1- انتخاب توسط کنگره  2- انتخاب توسط فرمانداران ایالت ها  3- توسط مجالس قانونگذاری ایالت ها 4- توسط گروه ویژه ای از کنگره  5- انتخاب مستقیم توسط مردم

این موضوع به کمیته ای 11 نفره محول شد که پس از بررسی پیشنهاد داده شد کالج های انتخاباتی که متشکل از آراء مردم و گروه های سیاسی و احزاب باشد صورت گیرد بدین طریق ضمن مشارکت مردم در انتخابات دولت فدرالی و حکومت ایالت ها نوعی تعادل در انتخابات ایجاد کردند و هدف این بود که انتخاب رئیس جمهور با نفوذ سیاسی گروه ها و احزاب باشد و از طرفی توده مردمی هم حضور داشته باشند و به نوعی مردم در کنار نخبه ها فریب شعارهای پوچ و دروغین اغوا کنندگان را نخورند.رویه این گونه است که در درون حزب ،اعضاء می آیند به نامزد حزب رای می دهند و نقش مردم تا ایالت است و بیشتر از آن مردم نقش ندارند. مثلاً در یک ایالت اگر مردم 1+50% به یک کاندیدا رای دهند آرای الکترال  کالج به آن فرد و حزبش تعلق می گیرد.

استدلال عقلی این است که رئیس جمهور نماینده تمام کشور خواهد شد به همین دلیل مشارکت مردمی و حزبی باید نقش داشته باشند و اگر یکی بر دیگری غالب شود دمکراسی از بین رفته است

50 ایالت، هر ایالت 2 نماینده سنا دارند و اعضای مجلس نمایندگان که435 نفر میباشند ، 538 =100+435 و 3 نفر سرزمین کلمبیا و واشنگتن دی سی که این تعداد اعضای کنگره آمریکا را تشکیل میدهند.

در تبصره 23 اداره این منطقه به دست کنگره است که پایتخت واشنگتن  دی سی است و منطقه بی طرف هستند.

  انتخابات در آمریکا  معنی ندارد و رای دادن مردم مهم نیست و کارت  الکترال است که حرف آخر را  در آمریکا می زند  گفته شد دمکراتیک ترین انتخابات در آمریکا انجام می شود اما واقعییت ندارد چون مردم در انتخابات نقش ندارند و ین نظر را گفته های ترامپ درتبلیغات انتخاباتی اش تایید می کند که ایشان گفته است درآمریکا انتخابات نداریم و به نوعی انتصاب است و در ادامه گفته من را  انتصاب کنید که به کشور خدمت کنم و اگر من رئیس جمهور نشوم درانتخابات تقلب شده است .

قانون انتخابات آمریکا اشکال دارد و نقش مردم را نادیده گرفته است و احزاب هستند که اصل کار دست آنهاست و مردم  به صورت صوری پای صندوق حضور می‌یابند. آنچه در درون حزب  تصمیم گیری میشود بر نظر مردم غالب می شود اگر چه  انتخابات مقدماتی  صورت میگیرد ولی حزب است که  انتخاب می شود  و نهایتا الکترال است که تعیین تکلیف می کند

هرکدام از این دوکاندیدا در رفتار و گفتار نسبت به ایران حالت پرخاشگرانه دارند  و موضع  معقولانه در ارتباط با ایران  نگرفته اند که این موضوع نشان می دهد ایران در انتخابات آمریکا نقش جدی دارد و موضع گیری در قبال ایران باعث تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا می گردد.

اخیراً روس ها هم در مورد انتخابات آمریکا گفته اند که نظر کاخ سفید  ارزشی ندارد بلکه پنتاگون است که تصمیم می گیرد و نهایتا به آن عمل می شود.

در مناظرات افشاگری کردند که CIA در ایجاد داعش نقش اساسی داشته است و این سندی است برای افکار عمومی جهان که آمریکا در ایجاد گروه تروریستی داعش دست داشته است.

هرکدام از این دونفر رئیس جمهور شوند تغییری در رفتار دولت آمریکا  بوجود نمی آید.  اگر چه تیم کلینتون در دیپلماسی قوی تر و فعال خواهد بود  ولی به نظر می رسد اقدامات خصومت آمیز بیشتری را علیه ایران انجام دهند و قطعنامه های بیشتری را علیه ایران تصویب کنند. در حالی که  ترامپ بغض شخصی به ایران ندارد و از نظر اجتماعی در بدنه جامعه و در افکار عمومی طرفداران زیادی دارد و سیستم نظارتی دارایی و عملکرد مالی وی را بررسی کرده و چیز مبهمی در این خصوص بدست نیاورده است. اکثر امریکایی ها نیز در این حوزه وی را موفق می دانند که می تواند آمریکا را دوباره به اوج اقتصادی برساند. ولی در اقشار غیر دولتی  نسبت به کلینتون دید مثبتی وجود ندارد

در نظر سنجی ها شرایط 50- 50 دارند اما، گفته میشود ترامپ 51% جلوتر است.در اکثرنظر سنجی ها که از طرف یهودی ها صورت می گیرد می گویند هیلاری جلوتر است و هر چه به روز انتخابات نزدیکتر می شویم ترامپ مقبولیت مردمی بیشتری پیدا میکند چون ترامپ شعارهای ساختار شکنانه داده است و انتخابات در آمریکا را زیر سئوال برده است. سیستم نظارتی آمریکا احتمالاً به ضرر ترامپ  نظر بدهند. مردم  آمریکا مناظره ها را با دقت پیگیری کرده اند و اختلاف محتوایی  بین هیلاری و  ترامپ  برایشان عیان شده است و کسی برایشان ارزشمند است که به مشکلات مردم برسد و معیشت و کار و کسب برای آنها ایجاد کند ترامپ میگوید من رقابت اقتصادی با چین را دنبال نمی کنم. من به دنبال این هستم که مشکلات اقتصادی شما حل شود و مداخله در کشورهای دیگر منفعتی برای کشورمان نداشته است  و این راه را نخواهم رفت.

هر کاندیدا اگر بتواند  270 رای در 30 تا 35 ایالت بدست آورد  رئیس جمهور خواهد شد چرا که طبق اصل دوم قانون اساسی آمریکا تعداد اعضاء کالجها در هر ایالت برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس سنا و نمایندگان که جمع این افراد طبق قانون اساسی 538 نفر تعیین شده است.

اگر ترامپ بتواند در همۀ ایالت ها با وعده و وعید، کارت الکترال بیشتری را از آن خود کند (230 به 215) و از صندوق اسم هیلاری درآید و ترامپ خواهان بازشماری آرای مردم شود، بحران در امریکا ایجاد خواهد شد و اگر در 35 ایالت، از 50 ایالت کار به نفع کلینتون تمام شود ترامپ نمی تواند اعتراض کند. اما شاید انتخابات به اختلاف کشیده شود و بحران ایجاد نماید.

 

ترامپ می گوید رسوائی هیلاری بالاتر از نیکسون است ولی FBI اعلام کرد موضوع ایمیل های هیلاری را مورد بررسی قرار داده ایم. رئیس FBI با شرائط موجود خیلی تحت فشار قرار گرفته است و حتی به دستور اوباما نیز برای عدم پیگیری، عمل نکرده است.

به نظر می رسد قانون در آمریکا شاید خوب نوشته شده باشد ولی حاکمان به آن عمل نمی کنند و اینکه  ترامپ گفته است  که قانون انتخابات درست نیست و اگر هم درست باشد به آن عمل نمی شود

با وضعیتی که در آمریکا وجود دارد. اگر موضوع ایمیل ها تغییری در روند انتخابات ایجاد نکند.هیلاری  رئیس جمهور خواهد شد.

ترامپ دو اشتباه مرتکب شده است.

1- اینکه گفته است: من نتیجه انتخابات را قبول ندارم که اگر رای نیاورد شبهه تقلب را ایجاد کرده و اگر هم رای بیاورد خودش آراء را زیر سئوال برده است.

2- در قصه واگذاری مسکن به مردم که باعث رکود در بازار مسکن شده و مردم در این موضوع ضرر کردند و ایشان با دید اقتصادی اعلام کرد که این موضوع تجارت بوده و همه باید ریسک تجاری را قبول کنند و در پی این امر  بسیاری از این دیدگاه ناراحت شدند در حالی که بابت بی تدبیری دولت در امر مسکن، زندگیشان را از دست دادند.

به نظر می رسد با این شرائطی که حاکمیت آمریکا ایجاد کرده کلینتون رای بیاورد با توجه به گرایش ضد ایرانی و تمایل به صهیونیست ها به ضرر ایران خواهد شد

ایجاد محدودیت برای ایران و مداخله در امور کشورها از جمله راهبردهایی است که خانم  کلینتون در صورت رئیس جمهور شدن، آن ها را دنبال خواهد کرد. بنابراین، باید منتظر اتفاقات غیر مترقبه در جهان بود خصوصا در غرب آسیا که کانون اتفاقات است. اما اگر ترامپ رئیس جمهور شود، عکس سیاست های هیلاری عمل خواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.