">

سیاسی و روابط بین الملل

قسمت اول از عوامل تاثیرگذار پیروزی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

عوامل تاثیرگذار در پیروزی انتخابات آمریکا -1

چه عواملی می تواند بر پیروزی نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تاثیر گذار باشد موضوع سه قسمتی گزارش پیش رو است.

14 مارس 2020 12:31

عوامل تاثیرگذار در پیروزی انتخابات آمریکا

مقدمه

دکتر درویش کارشناس مسائل سیاسی در سه قسمت به تشریح عوامل تاثیرگذار در پیروزی انتخابات آمریکا می پردازد.

عوامل تاثیرگذار پیروزی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

عوامل تاثیرگذار پیروزی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به دو دسته داخلی و خارجی قابل تقسیم می گردد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار می گردد که عوامل زیادی در پیروزی نامزدهای آن دخالت دارد.

هر چند مردم آمریکا به لیبرال منش مشهور، ولی از مسائل سیاست خارجی گریزان می شوند.

مسایل مربوط به سیاست خارجی در منظومه فکری آنان در مقایسه با سایر مسایل داخلی در سطوح پایین قرار دارد و از اولویت کمتری برخوردار است.

در انتخابات ریاست جمهوری، مسایلی چون بدهی ملی، مالیات، نرخ اشتغال یا بیکاری، قوانین حمل سلاح، مسایل دینی، بهداشتی، مهاجرتی، سقط جنین و همجنس‌گرایی، امنیت ملی، تروریسم و رضایت اقتصادی در کانون توجهات مردم آمریکا قرار دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری، مسایل مرتبط به امنیت داخلی، اقتصاد و قدرت خرید مردم در صدر اولویت های مردم آمریکا قرار می‌گیرد.

عوامل تاثیرگذار پیروزی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

با عنایت به این مسائل، مهمترین عوامل تاثیرگذار در پیروزی انتخابات آمریکا تاثیرگذار بر نحوه رای دادن شهروندان آمریکا در روز انتخابات برای تعیین رئیس جمهور به شرح زیر است:

  • پایگاه مردمی

الف. حزب دمکرات؛ پایگاه مردمی حزب دمکرات در میان رای دهندگان سیاهپوست و آمریکایی- آفریقایی‌تبار، اقلیت های قومی، نژادی و مذهبی، کارگران و اقشار متوسط تحصیل کرده و پایین جامعه، است.

ب. حزب جمهوریخواه؛ پایگاه مردمی جمهوریخواهان در میان مسیحیان محافظه کار، مخالفان سقط جنین،[1] سفیدپوستان برتری طلب، اقشار بالا، سرمایه دارن، شرکت‌ها و کارتل‌های بزرگ اقتصادی، تسلیحاتی و نفتی است.

ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه با اتخاذ رویکرد ترکیبی ملی‌گرایی – توده‌گرایی در جذب افراد طبقات پائین جامعه و مناطق روستایی در این زمینه به حزب خود کمک کرده است.

گرچه برخی از مردم به دوستی او با دیکتاتورها و بازی با توئیت ایراد می‌گیرند، ولی این امر چندان بر پایگاه مردمی حزب تاثیرگذار نبوده است.(TldrNews,Jul 14,2019).

پایگاه مردمی ترامپ در میان رای دهندگان طبقه کارگری سفید و سیاهپوست است.

او در سال 2016ضمن حفظ و تقویت پایگاه مردمی خویش؛ توانسته برخی از گروه‌های حامی دمکرات‌ها را نیز مانند؛ WalkAway, Black Women for Trump, Diamond & Silk, … جذب نماید. حامیان مردمی ترامپ همچون گذشته به رغم کاهش محبوبیت عمومی مصمم به حمایت از او هستند.

  • سیستم هیئت‌های انتخاباتی[2]

تعداد اعضای هیئت‌های مذکور برابر با 538 نفر است. این رقم معادل 438 نماینده در مجلس نمایندگان و 100 سناتور در مجلس سنا است و سه نماینده از منطقه بی‌طرف منطقه کلمبیا[3] (واشنگتن پایتخت آمریکا) است که در مجموع معادل 538 نفر است. رئیس جمهور منتخب باید حد نصاب 270 کارت یا رای هیئت‌های انتخاباتی را کسب نماید.

مبنای تعیین تعداد اعضای هیئت‌های انتخاباتی برای هر ایالت متناسب با میزان جمعیت آن و معادل نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایندگان و باضافه دو سناتور همان ایالت است.

شایان ذکر است که پنجاه ایالت آمریکا صرف نظر از کوچک یا بزرگ بودن آنها، هر کدام به طور مساوی دارای دو سناتور در مجلس سنا هستند[4].

کارکرد هیئت‌های انتخاباتی تقریبا غیرشفاف بر مبنای سازوکار قانونی است که برای اکثریت قابل توجهی از مردم آمریکا غیر ملموس و قابل درک نیست.

علاوه بر این، در برخی از مواقع نیز منعکس کننده آراء اکثریت مردم نیست و این امکان وجود دارد که آراء هیئت‌های انتخاباتی به رئیس جمهور با آراء مردم همان ایالت منطبق نبوده و رأی مردم را بی‌اثر نماید.

برای مثال، کارکرد هئیت‌های انتخاباتی در انتخابات 2016 برغم کسب اکثریت آراء مردمی توسط کلینتون (حدود 3 میلیون آراء عمومی بیش از ترامپ) به نفع ترامپ تمام شد، و پیش بینی‌های فعلی نیز حکایت از این دارد که بازهم این سیستم به نفع او کار کند. اگر این چنین شود و ترامپ مجددا از این طریق به کاخ سفید برود. این اتفاق برغم قانونی بودن آن، به یک بحران قانون اساسی برای کشور آمریکا تبدیل خواهد شد.

  • رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید

«رئیس جمهور مستقر[5] در کاخ سفید» یا «اثر پیش فرض[6]» در مبارزات انتخاباتی به دلایل مختلف در مقابل رقبای خویش از مزیت بالایی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است.

برای مثال، مردم همه روزه شاهد بالا و پایین رفتن رئیس جمهور از پله‌های هواپیما یا بالگرد شماره یک[7] در رسانه‌های جمعی هستند.

تجربه تاریخی نیز حکایت از این امر دارد، که طی 80 سال گذشته، تنها سه نفر از 12 رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید موفق به حضور مجدد در این ساختمان نشده‌اند. این افراد عبارتند از؛ جرالد فورد، جیمی کارتر و جرج بوش پدر (TldrNews,Jul 14,2019).

  • پیروزی در جنگ

این عامل نیز در صورت راه‌یابی مجدد رئیس جمهور فعلی به کاخ سفید تاثیر‌گذار است.

به همین دلیل است که ترامپ همواره تلاش می‌کند، تا خود را قهرمان شکست داعش و تروریسم در جهان معرفی کند.

علاوه بر آن او و برخی از اطرافیانش بر این باورند که آمریکا در حال جنگ با شر است و خداوند هم همیشه طرفدار خیر بوده است و لذا خداوند در کنار ترامپ و از او حمایت می‌کند.

تیم امنیتی ترامپ کشتن ابوبکر البغدادی و صلح با طالبان و مقابله با ایران را در این راستا تعریف می‌کند.

  • وجود رقیب سوم

وجود رقیب سوم از نظر نظام انتخاباتی آمریکا امکان پذیر است.

اگر این رقیب از نظر عملکردی در نتایج انتخابات به ضرر نامزد پیشتاز هر یک از دو حزب بزرگ در نظر سنجی عمومی، عمل نماید، می تواند در انتخاب رقیب غیر پیشتاز در سطح فدرال تاثیرگذار باشد.

این عامل در انتخابات سال 1990 توسط «راس پرو» نامزد حزب سوم به ضرر بوش پدر که از محبوبیت بالا در سراسر آمریکا داشت و به نفع کلینتون ایفای نقش نمود و در نهایت او با کسب 370 رای هیئت‌های انتخاباتی در مقابل 168 رای بوش پدر به پیروزی رسید.

  • محبوبیت مردمی

محبوبیت مردمی یکی دیگر از موارد موثر در پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

میزان محبوبیت ترامپ در شرایط کنونی در حد 38 درصد است. این یک مشکل اساسی برای ترامپ است، در صورتیکه وی قادر نباشد، این رقم را به 44-43 درصد ارتقاء بخشد، از شانس زیادی برای تکرار ریاست جمهوری خود برخوردار نخواهد بود.

نظرسنجی‌های صورت گرفته، بیانگر پیشتازی بایدن با 9 درصد در سطح فدرال در مقابل ترامپ است.

البته، محبوبیت عمومی ترامپ در انتخابات سال 2016 نیز 38 درصد بود که در مقابل رقیب خود کلینتون که به نسبت به او از اقبال مردمی بیشتری برخوردار بود، به پیروزی رسید.

دلیل این امر، افراد عامی و فاقد تحصیلات دانشگاهی[8] در ایالت‌های غرب میانه[9] آمریکا بود، که بطور سنتی محافظه کار هستند، و به جمهوریخواهان رای می‌دهند.

در شرایط کنونی، نظر عمومی مردم چهار ایالت از پنچ ایالت چرخشی در این منطقه به نفع ترامپ است.

ویژگی برجسته این ایالت‌ها این است که با جمعیت کم خود از تعداد آراء هیئت‌های انتخاباتی بیشتری در مقایسه با ایالت‌های باسواد و پرجمعیت در شرق و غرب آمریکا برخوردار هستند(TldrNews,Jul 14,2019).

علاوه بر این ترامپ در انتخابات 2016 نشان داد از توانایی لازم برای جذب آراء افراد مردد و مستقل برخوردار است.

در قسمت بعد موارد  بیشتری از عوامل تاثیرگذار پیروزی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا خواهد امد

 ادامه دارد……

[1] . ترامپ در مدت حضور در کاخ سفید دو قاضی مخالف سقط جنین را در دیوان عالی امریکا منصوب کرد و اعلام نمود اگر فرصت داشته باشد این کار را ادامه خواهد داد. او همچنین نرخ مالیات را پایین آورد و در برخی موارد نیز آن را قطع کرد.

[2] . Electoral College.

[3] . این منطقه فاقد نماینده یا سناتور در کنگره امریکا است و توسط این کنگره اداره می شود. با وجود این، طبق اصلاحیه بیست‌و‌سوم قانون اساسی امریکا در سال 1961 صاحب سه رای هیئت های انتخاباتی در انتخاب رئیس جمهور شد.

[4] . برای مثال ایالت کالیفرنیا به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت امریکا با 53 نماینده مجلس و دو سناتور و ایالت مین به عنوان یکی از کوچکترین ایالت‌های امریکا با یک نماینده مجلس و دو سناتور به ترتیب دارای 55 رای و 3 رای در هیئت های انتخاباتی می‌باشند.

[5] . Incumbency Advantage.

[6] . The default Effect.

[7] . Air Force One.

[8] .Un-College Educated.

[9] . Midweast.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.