">

سیاسی و روابط بین الملل

خطای بزرگ و اشتباه راهبردی دولت ترامپ

خطای راهبردی دولت آمریکا در طرح فعال کردن مکانیسم ماشه موضوع یادداشت است.

13 سپتامبر 2020 09:17

در مورد فعال کردن مکانیسم ماشه یا همان بازگرداندن تحریم­های سازمان ملل علیه ج.ا.ا توسط دولت ترامپ، (پمپو گفته است: در 30 شهریور 99 مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد) تاکنون گمانه‌زنی­های بسیاری صورت گرفته است؛ هر چند این یادداشت قصد واکاوی تفصیلی استدلال‌های مخالفان و مدافعان این اقدام جدید ضد ایرانی آمریکا را ندارد، اما با این وجود نکات مهمی را در این رابطه به شرح زیر یاد آوری می نماید:

فعال کردن مکانیسم ماشه

  • نکتۀ اول، این اقدام بر مبنای قانون جنگل و نژادپرستی ترامپی، قرار است در 30 شهریور 1399 اجرایی شود. آنچه برای ایرانیان و جهان روشن و مبرهن است، فقدان تبعات منفی اقتصادی این اقدام جدید است؛ زیرا کاربست تحریمی آمریکا علیه ایران به حد اشباع رسیده، و بازگردان یکجانبۀ تحریم‌های سازمان ملل بیشتر جنبۀ نمادین و روانی خواهد داشت.

 

  • نکته دوم، تحریم در جعبه ابزار سیاست خارجی آمریکا، به عنوان سلاح کشتار جمعی نرم علیه دیگران کاربرد دارد و این کشور تمام مقدورات ممکن خود را در ضدیت با ملت ایران بکار بسته است.

 

  • نکتۀ سوم، دولت ترامپ دو هدف را از این رهگذر دنبال و پیگیری می کند؛ هدف نخست، مانور تبلیغاتی در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برای فریب هوادارانش در این کشور به منظور کسب آرای بیشتر است؛ دوم، مشروعیت بخشی به رفتار و اعمال جنایتکارانه خویش – از قبیل عدم ترحم بر بیماران سرطانی و پروانه‌ای – در حق ملت ایران نزد افکار عمومی جهان است.

فعال کردن مکانیسم ماشه

  • نکتۀ چهارم، شکست‌های مکرر تیم امنیتی ترامپ در شورای امنیت ظرف هفته های گذشته، مبیّن این خواهد بود که اقدام کاخ سفید فاقد مشروعیت حقوقی و سیاسی است. علاوه بر این، دلیلی بر افول فزآینده اعتبار و قدرت سیاسی این کشور در سطح نظام بین الملل است.

 

  • نکتۀ ششم، حکایت ترامپ برای مخالفان او در شورای امنیت، حکایت فردی است که در ساخت خانه‌ای مشارکت داشته، پس از مدتی، از ادامه مشارکت منصرف می شود و نه تنها همۀ پیوندهای حقوقی خود را به طور رسمی و علنی با شرکای سابق در ارتباط با مسئله مشارکت قطع می نماید؛ بلکه تمام اقدامات تخریبی ممکن را نیز برای نابودی خانه مذکور به کار می گیرد. پس از مدتی خواهان برگشت به خانه و استفاده از اجاق گاز برای پخت آش به منظور حفظ امنیت و جان گرسنگان است. غافل از اینکه قصد واقعی او برای همگان روشن گردیده زیرا او بدنبال انفجار خانه از طریق اجاق گاز و آوار کردن آن بر سر سایر اعضا و تمام دهکده است.

 

  • نکتۀ هفتم، خروج آمریکا از برجام یک حماقت قابل تصور و خطای راهبردی بود؛ ولی ارائۀ پیش نویس قطعنامۀ لغو تعلیق تحریم­های ایران و درخواست از رئیس شورای امنیت در این رابطه، حماقت بزرگی است که فقط از تیم امنیتی ترامپ برمی‌آید، به نحوی که وزیر امور خارجۀ آمریکا مجبور می شود موضوع بازگرداندن تحریم‌ها را به جای اعلام از طریق تریبون شورای امنیت، بوسیله توئیتر، رسانۀ محبوب ترامپ اعلام نماید.

فعال کردن مکانیسم ماشه

نتیجه گیری:

  • نکته اول: همان­طور که بیان شد، با اینکه اقدام تیم امنیتی ترامپ با توهم برقراری قانون جنگل در 30 شهریور، پیامد منفی خاصی برای اقتصاد و معیشت مردم ایران نخواهد داشت، اما ضرورت دارد به نحو شایسته و بایسته پیامدهای روانی دستگاه فریب و دروغ‌پردازی کاخ سفید را بر بازار مالی و سرمایه کشور مدیریت و خنثی نمود.

 

  • نکته دوم، در عملیات روانی متقابل، بر کلید واژه‌ هایی مانند سلاح کشتار جمعی نرم، قانون جنگل، قلدری، خودبرترپنداری و نژادپرستی، استفاده ابزاری از شورای امنیت و حقوق بین الملل توسط آمریکا که در طلیعه بیداری جهان در حال رنگ باختن است، تاکید می شود.

در این رابطه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، رسانه ملی، سازمان های مردم نهاد، مجموعه های فرهنگی ایران در خارج کشور، رسانه های جمعی داخلی، رسانه های خارجی همسو و… با بهره گیری از ظرفیت های در اختیار نسبت به افشاء سیاست های خصمانه و اشتباه استراتژیک دولتمردان کاخ سفید، برای تنویر افکار عمومی جهانیان و هشدار دهی به دوست و دشمن اقدام نمایند.

 

دبیر بخش سیاست خارجی

وبگاه راهبرد ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.