">

سیاسی و روابط بین الملل

نه هلال شیعی، نه مثلث سنی؛ اقیانوس بیکران اسلام

موضوع روند چرایی طرح واژه هلال شیعه و مثلث سنی از سوی نظام سلطه و عکس العمل جهان اسلام با نتایج آن موضوع این یادداشت است.

5 دسامبر 2017 09:01

مقدمه:

فرو پاشی حکومت خود خوانده داعش بهانه ایی شد تا نگاهی گذرا بر روند تحولات اخیر طی دهه گذشته در منطقه که با نام و نشان جعلی توسط اسلام آمریکایی و در پشت تاسیس واژگان سیاسی ایجاد گردیده و موجب بروز صدمات و آسیب های بیشماری بر بدنه و پیکر جهان اسلام در منطقه شد، و همچنین نتایج اتحاد و همبستگی توده ایی مسلمانان در منطقه بنمائیم.

هلال شیعی ، مثلث سنی؛ توطئه آمریکایی:

آنچه در تاریخ معاصر و از جمله در کش و قوس های سیاسی، بخش قابل توجهی از تحولات بزرگ، اساسی و حیاتی در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی حوزه های دیپلماسی را تحت تأثیر قرار می دهد، ورود اصطلاحات واژگانی خاص و جدید به ادبیات گفتمانی و دیپلماسی و ارتباطات در عرصه های مختلف است، که بعضی مواقع شاه کلید جریانات، هدف گذاری ها، راهبردها واستراتژی؛ کشوری، منطقه ای و جهانی واقع می گردند.

ساده لوحانه است این گونه تلقی گردد این واژه گان، خلق الساعه بوده و بر حسب اتفاق صورت پذیرفته و در روال معمول بر ادبیات کشوری، منطقه ای یا جهان ورود پیدا کرده است. بلکه تمام آنها هدفمند، با بررسی های کامل، تولید وگسترش و رایج می شود؛ اما اسناد و مدارک و سوابق نشانگر این بوده؛ به لحاظ تاریخی بریتانیای کبیر در این راستا ید طولانی داشته و امروزه تشکیلات موساد و سیا با صدها موسسه و پژوهشکده ها پیشرو تر هستند. این واژگان و اصطلاحات در اکثر مواقع چنان در ادبیات و گفتمان مردم رسوخ پیدا می کند که بخش لاینفک از ادبیات و حتی تاریخ آن جامعه و کشور و مذهب گردیده یا این که مدت ها محور تحولات و اشتغالات ذهنی و فکری آن جامعه تلقی می شود.

این گونه واژگان و اصطلاحات باید دارای ویژگی ها و ریشه در باورهای جامعه هدف داشته باشد، تا از نظر ذهنی مورد پذیرش عامه واقع گردد، و تحریک کننده و جنجال آفرین تلقی شود، همچنین توان و ظرفیت انتقال پیام های عمیق همراه با قالب های شعار بر انگیز در آن محدوده مکانی و زمانی را داشته و ظرفیت جریان سازی و تبدیل به مسئله چالش برانگیز در مناقشات فکری و سیاسی و… در آن وجود داشته باشد.

واژگانی چون؛ طالبان، القائده، داعش، وهابیت ، بهائیت و از جمله هلال شیعی و مثلث اهل سنت که در سال های اخیر از ترکیب، اهداف یا خصوصیات جریانات، گروه ها یا حتی شخصیت های خاص ساخته و پرداخته و تولید شده اند که در حقیقت خروجی پژوهشکده های صهیونیستی وآمریکایی محسوب می گردد.

متاسفانه تاکنون کشورهای اسلامی هزینه های کلانی بابت این موضوع از ابعاد گوناگون سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و باورهای اعتقادی در مقاطع مختلف پرداخت نموده اند لکن در خصوص دو واژه مذکور با تمام پیچیدگی ها و سرمایه گذاری های کلان استکبار و صهیونیسم در همراهی تمام عیار مرتجعین منطقه با اقدامات جبهه مقاومت در وحدت با همه مسلمین اهداف آنها خنثی یا کم تاثیر شده است که برای تبیین موضوع، به اجمال به اصل موضوع و نتایج حاصله و ناکامی ها و آنچه امروز در منطقه مورد نظر جاری و ساری است، اشاره می گردد.

در دهه اخیر که اوضاع منطقه خاورمیانه بعد از حملات آمریکا تحت توجیهات عوام فریبانه، سلطه جویانه و خود ساخته از قبیل 11 سپتامبر، حقوق بشر، مقابله با تروریسم و حمایت از همپیمانان و کشورهای تحت سلطه که منجر به حمله به افغانستان و عراق گردیده بود؛ نظام سلطه راهبرد منطقه ای را با طرح خاورمیانه بزرگ شروع می کند که در قسمتی از همین طرح مقوله هلال شیعی و مثلث اهل سنت با برنامه ریزی دقیق گنجانده می شود. با این هدف که با تزریق نسخه جدید در اختلافات قومی قبیله ای و مذهبی علاوه بر تشدید تضعیف جهان اسلام، بخش عمده طرح مورد نظر را با هزینه مردم مسلمان و کشورهای اسلامی منطقه پیش ببرند.

در همین راستا در سال 2004 ملک عبدالله پادشاه اردن بعد از یک سفر دوره ای به آمریکا و اسرائیل غاصب و فعال نشان دادن خود در معادلات منطقه ای با پرداختن به موضوع کشور عراق تحت عنوان هشدار به کشورهای عربی و کشورهای دخیل در معادلات حمله به عراق، هلال شیعی را با این عنوان که عراق در حال تبدیل شدن به یک حکومت شیعی چون جمهوری اسلامی است و در صورت تحقق به هم رسیدن ایران، عراق و سوریه با حزب الله لبنان یک هلال شیعی شکل خواهد گرفت، مطرح نمود.

بلافاصله در یک هماهنگی سرویس های اطلاعاتی سیا و موساد و پنتاگون با بکارگیری غول های رسانه ای یک موضوع نه چندان مهم توسط شاه اردن را به یک موضوع محوری در معادلات جهانی و منطقه ای تبدیل نموده و در آن زمان صدها مقاله پیرامون این مطلب به عنوان موافق و مخالف در عرصه های سیاسی و رسانه ای به تفسیر و تشریح درآوردند و در ادامه با عنوان اینکه این مسیر و هلال قابل گسترش است در قدم بعدی خط هلال را به هند، پاکستان، ایران، عراق، سوریه، شرق عربستان، بحرین، بخش هایی از ترکیه و لبنان توسعه داده و در محافل سیاسی، دیپلماسی و رسانه ای هلال کامل شیعی را مطرح نمودند، تا بتوانند حساسیت بیشتری را از نظر جغرافیایی ایجاد نمایند.

یک سال بعد در 2005حسنی مبارک به دنبال اظهارات پادشاه اردن با چاشنی دیگری به موضوع هلال شیعی می پردازد. او در یک موضع گیری رسمی اظهار می دارد: «شیعیان در جهان عرب به ایران وفادارترند تا به کشورهای خود»که این اظهارات در آن مقطع بشدت مورد توجه رسانه های عربی و منطقه قرار می گیرد بصورتی که این جمله ناقص و کم اهمیت موج های قابل توجهی را ایجاد می نماید که تعجب برانگیز می گردد.

در همین مقطع زمانی واژه دیگری با عنوان مثلث سنی در رسانه های غربی مطرح می شود که شامل یک منطقه پر جمعیت در شمال غربی بغداد در عراق که بیشتر جمعیت آن را عرب های سنی مذهب تشکیل می دهند و تقریبا 160 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد می باشد تا یک چاشنی دیگر برای افراطی گری در بستری از جنگ و خونریزی بین شیعیان و اهل سنت فراهم شود. از این رو می بینیم در همان ایام با چند درگیری سنگین در فلوجه بین سال های 2004 تا 2006 ….. منطقه غرب و شمال غربی عراق به یک کوه آتش فشان تبدیل می شود.

در آن مقطع عراق در کوره ترورها و عملیات های انتحاری می سوزد، رامسفلد به عنوان وزیر دفاع وقت آمریکا مطلبی به این مضمون نقل می کند:« هلال شیعی نباید آرامش به خود بگیرد، اگر می خواهیم هزینه بخشی از حضورمان در خاورمیانه را پائین بیاوریم و برای حضور خود دلیلی داشته باشیم این هلال شیعی را باید در جنگ و خونریزی نگه داریم لذا بایستی به مثلث سنی به عنوان یک نقطه حرکت بسوی یک حکومت بنیادگرا از اهل تسنن توجه نمائیم.»

بر این اساس شاهد شکل گیری داعش هستیم. داعش ای که سعی می کند فلش محور قدرت نظامی خود را در وحله اول به سمت این مثلث سوق دهد که در ادامه با حوادث پر فراز و نشیبی نهایتا قدرت خود را به موصل ختم می کند هر چند هدف بزرگ آنها در آن مقطع  شهر بغداد بود که ناکام می مانند.

اتحاد و همبستگی رمز پیروزی جهان اسلام:

در مقابل شکل گیری داعش، جبهه مقاومت با تفکر و تعقل و نگاه جامع به اسلام و مسلمین و دشمن شناسی دقیق و فرصت سازی از تهدیدات و بکار گیری بخش عمده ظرفیت ها؛ با یک رشته اقداماتی تمام عیار توطئه ها و ترفندهای رقیب را تحت تأثیر قرار می دهد. و پیروزی و موفقیت های بزرگی را نصیب خود که همانا جبهه اسلام باشد می نماید که به بخش کوچکی از آنها اشاره می گردد:

مشتاقان زیارت سیدالشهدا و ائمه اطهار در کربلا معلی و عتبات عالیات در عراق بعد از سقوط صدام چنان حرکتی را در عراق برغم ترورهای سنگین و وحشت و اضطراب از سوی تکفیرهای که در جریان بود، ایجاد می نمایند که بخش عمده توطئه معادلات هلال شیعی بهم می خورد . از جمله اینکه در این مسیر چنان روابط و انس و الفت بین شیعیان عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان و دیگر کشورها ایجاد می شود که این حرکت یک همگرایی بزرگ در بین شیعیان جهان قلمداد می شود و عصبانیت جبهه استکبار و مرتجعین منطقه را به اوج می رساند. بصورتی که دست به اقدامات بی شرمانه ای چون ترور آیت الله حکیم در نجف و تخریب حرم امامین عسکریین(علیهماسلام) در سامرا و…. می زنند تا با تحریک عواطف مذهبی؛ شیعیان را به اقدام های تلافی جویانه وا دارند و تصمیمات و شرارت های خود را به پیش ببرند که در این راستا با تدبیر علما و مراجع دینی از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت الله سیستانی این حرکت خنثی می گردد.

در ادامه این روند، با شکل گیری پیاده روی اربعین حسینی به عنوان یک سنت دیرینه چنان حرکتی بی بدیل به وقوع می پیوندد که نه جهان اسلام بلکه تمام ادیان دیگر را تحت تأثیر خود قرار می دهد؛ حرکت 20 میلیونی از شیعیان و همراهی دیگر مذاهب و ادیان با موج آفرینی و بصیرت افزایی توام با همگرایی و و حدت طلبی در جهان اسلام همسو می گردد.

در این اثنا با توجه به تسلط داعش بر مناطقی از سوریه و عراق به خصوص سقوط موصل و تهدید جدی احتمال سقوط بغداد از سوی فتنه مذکور؛ تشکیلات حشد الشعبی با حمایت آیت الله سیستانی و ترکیب اهل سنت و شیعیان در عراق جهت مقابله و تعقیب داعش شکل می گیرد که با این حرکت نظر تمام صاحب نظران بر این است این اقدام تمام معادلات در هم تنیده هلال شیعی و مثلث سنی را بهم می ریزد.

در همین مقطع وحشیگری داعش و گروه های همسو آنها در سوریه به اوج خود می رسد و بیش از 90% خاک سوریه که اکثرا مناطق اهل سنت نشین بود با جنایت های بی شمار آنها ویران و تخریب می گردند، در چنین وضعیتی جبهه مقاومت با ترکیب ایران، سوریه وحزب الله لبنان به مقابله با این فتنه تکفیری ها می خیزند و دیری نمی پاید از دیگر بلاد چون افغانستان تحت عنوان فاطمیون، از پاکستان: زینبیون ، از عراق: حیدریون، و از ایرانیان مدافعان حرم با شکل گیری بسیج مردمی سوریه جبهه قوی، مردمی، با انگیزه و هدفمند در یک سنگر بر علیه داعش وارد جنگ می شوند که در واقع تیر خلاصی بود بر تمام اهداف هلال شیعی و مثلث سنی که دشمنان برای جهان اسلام در نظر داشتند.

نتیجه گیری:

آنچه امروز شاهد هستیم پس از آنکه استکبار جهانی و صهیونیست ها و کشورهای متجاوز غربی در صدد بودند بخشی از بزرگترین توطئه محوری بلند مدت خود را در قالب هلال شیعی و مثلث سنی، به جهان اسلام القأ نمایند و چالش اساسی بین مسلمانان جهان بخصوص در منطقه ایجاد نمایند تا بلکه از این طریق به طرح بلند خود که همانا خاورمیانه جدید با محوریت امنیت کامل اسرائیل مد نظر بود تأمین گردد، خوشبختانه با از هم پاشیدن حکومت جعلی داعش که ده ها کشور غربی و مرتجعین منطقه ای از آن تمام قد حمایت می کردند و شکل گیری حشدالشعبی عراق با ترکیب همه ملت عراق اعم از اهل سنت و شیعیان و آزاد کردن کشور خود از دست داعشیان امروزه باید اذعان نمود، که آن توطئه بزرگ و محوری هلال شیعی و مثلث اهل سنت که توسط آمریکا و عراق و مرتجعین منطقه طراحی و به اجرا گذاشته شده بود با هوشیاری و هوشمندی انقلاب اسلامی و آگاهی و بصیرت جهان اسلام نه اینکه خنثی بلکه تبدیل به وحدت اسلام و نقطه جوشش و حرکت های توفنده بر علیه دشمنان اسلام گردیده است؛ و باید دنیا به جهان اسلام افتخار نماید بزرگترین پروژه تهدیدات بر علیه اسلام توسط سربازان بی نام و نشان شیعه و سنی تبدیل به عالی ترین فرصت برای دنیای اسلام می گردد.

و امروز بر همه جهان اسلام است از این فرصت طلایی، مراقبت و مواظبت نمود که دشمن مکار، حیله گر و شیطان است و فرصت طلب ، سلطه گر و خون آشام به حساب می آید، تاریخ از او جز قتل و جنایت وتوطئه چیز دیگری به ثبت نرسانده است و او دشمن است و دشمن .

 

علی اکبر فامیل کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.