فرهنگی اجتماعی

سربازان گمنام امام زمان(عج) قدرت امنیت پنهان نظام

این یادداشت به مناسبت روز سربازان گمنام امام زمان(عج) و وظایف و تکالیف وزارت اطلاعات به عنوان قدرت پنهان نظام در استقرار امنیت در کشور در سخنان اخیر مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) خطاب به کارکنان و مسئولین وزارت اطلاعات می پردازد.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۰۲

به‌مناسبت هفته سربازان گمنام امام‌ زمان(عج)

سربازان گمنام امام زمان(عج) قدرت امنیت پنهان نظام

مفهوم «امنیت» را به مصونیت از تعرض و تصرف اجباری بدون رضایت و در مورد افراد، به نبود هراس و بیم به حقوق و آزادی‌های مشروع و به مخاطره نیفتادن این حقوق و آزادی‌ها، و مصون بودن از تهدید و خطر مرگ، بیماری، فقر و حوادث غیرمترقبه و درکل، هر عاملی که آرامش انسان را از بین ببرد، تعریف کرد (جونز:۱۹۹۹،۱۰۲). یکی از شاخه‌های مهم امنیت، امنیت ملی است که به معنای آزادی نسبی یا مطلق یک کشور از حملات احتمالی یا خرابکاری های سیاسی یا اقتصادی همراه با قدرت حمله متقابل علیه کشوری که آن را مورد تهاجم قرار داده با تأثیر تعیین‌کننده است (الیوت و همکاران:۱۹۸۴،۷۱).

امنیت ملی در دو گفتمان سلبی و ایجابی بیان شده است. امنیت ملی در گفتمان سلبی به پاسداری از سرزمین، حاکمیت و مردم درمقابل خطرات و تهدیدات دشمنان کشور معطوف است و گفتمان ایجابی ضمن حفظ منافع ملی به‌دنبال کسب فرصت‌ها برای توسعه و پیشرفت است (نویدنیا:۱۳۸۸،۴۳).

عوامل تهدیدکننده امنیت ملی را به‌طور کلی می‌توان به دو دسته تهدیدات خارجی و تهدیدات داخلی تقسیم کرد. تهدیدات خارجی در دو سطح قابل بررسی است: اول؛ در سطح سیستم بین المللی؛ تهدیداتی چون بی‌ثباتی بین المللی، تروریسم بین‌المللی، رقابت اقتصادی جهانی و… و دوم؛ سطح سامانه‌های منطقه‌ای؛ مانند بی‌ثباتی مرزی، جنگ میان دو کشور همسایه و… تهدیدات داخلی نیز می‌تواند دربردارنده بی‌ثباتی، اغتشاش در نظام های فرعی، تعارضات قومی و نژادی، مشکلات اقتصادی (افول میزان نرخ رشد، توسعه نیافتگی، کاهش میزان بهره‌وری و…)، مشکلات زیست محیطی، مسائل فرهنگی و… باشد.

این عوامل می‌توانند بر یکدیگر تأثیر متقابل داشته باشند و یکدیگر را تقویت یا حتی خنثی کنند. تحول در هریک از سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی (جهانی) می‌تواند به‌معنای تغییر در عوامل تهدیدکننده امنیت ملی در هر وضعیت خاص زمانی باشد (جمشیدی:۱۳۸۳،۴۶).

پس حفظ امنیت ملی یکی از پایه‌های نظام است. یکی از مراکز مهمی که قدرت امنیت پنهان نظام را برعهده دارد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (واجا) است. در این باره مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها در مورد جایگاه والای این مولود انقلاب و مردمی بودن وزارت اطلاعات تأکید و خدمات برجسته سربازان گمنام را خدمتی گران‌بها در فعالیت‌های کشور دانستند. واژه «گمنام» در فرهنگ معین و لغت نامه دهخدا به معنای «بی‌نام و نشان» و «خمول» به‌کار رفته و درمقابل شهرت و معروفیت قرار گرفته است.گمنامی و گمنام بودن در سیره، روش و منش اسلامی از فضیلت والا و خاصی برخوردار بوده و روایات بسیاری درباره انسان هایی که خود را به چنین خصلتی ملزم دانسته‌اند، آمده است بزرگان دینی نیز در سیروسلوک و شیوه عملی خود، گمنامی را شعبه‌ای از خلوص در عمل و نیت می‌پنداشتند و همواره برای تقرب به خداوند متعال از این اصل اساسی بهره می‌جستند.

نشان پرافتخار سرباز گمنام امام زمان(عج) را نخستین بار حضرت امام خمینی(ره) بر سینه نیروها و کارکنان وزارت اطلاعات نشاندند. شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در تقویم رسمی کشور نیمه شعبان، سالروز ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) را روز سرباز گمنام امام زمان نام‌گذاری کند تا از نیروهای خدوم وزارت اطلاعات قدردانی شود. نیروهایی که در طول سال‌های اخیر اقدامات برجسته‌ای انجام دادند و هیچگاه نامی از یک فرد باقی نماند.

مجموعه وزارت اطلاعات یک قدرت پنهان امنیت نظام است که براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برآمده از انقلاب و فرزندان امام و انقلاب هستند. این مجموعه اطلاعاتی از آغاز، سالم و خالص شکل گرفت و تاکنون نیز به همین صورت باقی مانده و آزمون‌های خوبی داده است.

ایشان لزوم صددرصد انقلابی ماندن این قدرت پنهان امنیت نظام را در “جنگ اطلاعاتی” وسیع دشمنان نظام اسلامی تعریف کرده‌اند. و در توصیف قدرت اطلاعاتی دشمن معتقدند ما در میانه یک میدان بزرگ جنگ قرار داریم که یک طرف آن، نظام جمهوری اسلامی و طرف دیگر آن، جبهه وسیع و قدرتمندی از دشمنان است. سرویس‌های جاسوسی طرف مقابل محور اصلی این رویارویی هستند. در این جنگ پیچیده اطلاعاتی، شیوه‌ها و روش‌های مختلفی در دستور کار است، از «نفوذ و سرقت اطلاعات» و «تغییر محاسبات تصمیم‌گیران» و «تغییر باورهای مردم» تا «ایجاد نابسامانی مالی و اقتصادی» و «ایجاد آشفتگی‌های امنیتی»؛ مانند مسائل اخیر در بازار ارز، رد پای بیگانه و دستگاه‌های اطلاعاتی آنها مشهود است.

یکی از محورهای مهم دیگر این جنگ، «نفوذ و اثرگذاری بر نظام محاسباتی مسئولان» و «تغییر باورهای مردم» است که در این جنگ، افزون‌بر دفاع و بستن نفوذگاه‌ها، باید تهاجم نیز انجام و از هرگونه غفلت و ساده‌اندیشی به جد پرهیز شود. وزارت اطلاعات باید تابع سیاست‌های نظام باشد؛ زیرا در همه جای دنیا، دستگاه‌های اطلاعاتی تابع سیاست‌های نظامِ حاکم بر کشورها هستند.

چارچوب سیاست های نظام جمهوری اسلامی را امام(ره) مشخص کرده و این چارچوب براساس وصیت نامه و فرمایشات ایشان شکل گرفته است، همه اجزای وزارت اطلاعات بایستی به مطالعه دقیق وصیت نامه و فرمایشات امام(ره) بپردازند؛ لذا باید همه بخش ها و بدنه وزارت با مبانی و اصول انقلاب کاملاً آشنا باشند و در این چارچوب، انقلابی عمل کنند در این چارچوب، رهبری هم بخشی از نظام است و نه خودِ نظام.

وزارت اطلاعات قدرت پنهان امنیت نظام است؛ لذا هرگونه جناح‌بازی در وزارت اطلاعات گناه است. در وزارت اطلاعات یک جناح وجود دارد و آن، جناحِ انقلاب است.

رهبر انقلاب اسلامی برخی وظایف این قدرت پنهان امنیت نظام را در وضع کنونی این موارد دانسته اند:

۱-اگر در این جنگ دچار غفلت شویم مغلوب خواهیم شد و اگر دچار ساده‌اندیشی شویم ضربه خواهیم خورد؛

 ۲-باید در این جنگ و درمقابل برنامه‌های جبهه مقابل ایستاد و برای غلبه بر دشمن، علاوه بر دفاع باید برنامه تهاجم نیز داشت به گونه‌ای که زمین بازی با دستگاه اطلاعاتی ما تعیین شود؛

۳-برنامه‌ریزی بلندمدت با پیش بینی رویدادهای آینده و تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات یکی از راه‌های مقابله مجموعه اطلاعاتی کشور با طراحی جبهه مقابل؛

۴-جدی گرفتن موضوع نفوذ؛ لذا فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد،کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاه ها نیز موظف به عمل براساس نظر وزارت اطلاعات هستند؛

۵-همکاری، هم‌افزایی و رقابت حرفه‌ای؛

۶-«مبارزه با فساد» بسیار جدی گرفته و با شریان‌های اصلی آن مقابله شود؛ زیرا فساد موجب شکسته شدن روحی و روانی افراد و جامعه می شود.  فساد در بسیاری از موارد ناشی از روحیه زیاده‌طلبی و اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی است. اینکه امام بزرگوار بارها بر حفظ زیّ طلبگی و داشتن زندگی ساده و معمولی مسئولان تأکید داشتند، به همین علت بود. مسئولان در نظام اسلامی نمی‌توانند این تصور را داشته باشند که چون مسئولان در کشورهای دیگر از امکانات گوناگون برخوردارند، پس در نظام اسلامی نیز چنین مواردی مباح است. در جمهوری اسلامی ما با نام اسلام به‌دنبال حکومت پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هستیم، بنابراین باید با روحیه اشرافی‌گری و شهوترانی به شدت مقابله شود.

 

دکتر سعید پور علی

اردیبهشت ۹۷

زیرنویس:

– نویدنیا، منیژه، تحلیل رابطه شرایط اجتماعی و گفتمان امنیت، آشتیان: فصلنامه تخصصی جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، سال پنجم، شماره دو، تابستان۱۳۸۸

– جمشیدی، محمد حسین(۱۳۸۳) امنیت ملی در سیاست بین المللی معاصر بررسی نظری فصلنامه بررسی های نظامی – شماره ۲۱

– دیداروزیر، مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات (چهارشنبه ۲۹ فروردین۱۳۹۷) با حضرت آیت الله خامنه‌ای

– http://ana.ir/news/381928

– Elliot, Jeffry M, and Ryinald , Robert, The Arms Control , Disarmament and Military security santa Barbara: CA and oztard, ABC, CLID, 1984, p.71.

– Jones, Richard W. (1999), Security, Strategy, and Critical Theory, London, Lynne Rienner Publications.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.