فرهنگی اجتماعی

حمایت ازکالای ایرانی و نقش اماکن مذهبی و فرهنگی

این یادداشت به مهمترین رئوس چگونگی عملیاتی کردن حمایت از کالای ایرانی در اماکن مذهبی و فرهنگی می پردازد.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶

مقدمه:

مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) شعار سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی اعلام داشتند.

کالای ایرانی سمبل بخشی از توان ایرانیان است و می تواند در راستای هویت بخشی به استعدادها، توانایی ها و حتی ارزش های مصرفی ملت ایران نقش مهمی را ایفا کند و در نهایت حمایت و مصرف از کالای ایرانی منجر به شکوفایی اقتصاد و گسترش و افزایش فضای کسب وکار و اشتغال در داخل کشور باشد.

آنچه که امروز بیش از پیش دارای اهمیت است؛ در پیش گرفتن راه های مناسب بدور از شعار زدگی و انتخاب صحیح و درست نحوه حمایت از کالای ایرانی به صورت کاربردی و عملیاتی است.

اینکه کالای ایرانی در کجا و در چه مکان هایی و توسط چه افرادی مورد حمایت جدی و موثر قرار گیرد یکی از فاکتورهای مهم عملیاتی کردن این شعار است.ا

سیاست های کلان باید توسط قوای سه گانه اتخاذ شود، اما سیاست های خرد می تواند توسط آحاد مردم اتخاذ و اجرایی شود. از آنجا که عموم مردم در مصرف کالاهای مورد نیاز تکیه بر سلیقه و توان مالی خود دارند چه زیباست که متولی اصلی عملیاتی کردن این شعار را آحاد ملت ایران بدانیم.

معنای دیگر این سخن آن است که مردم می توانند در مکان ها و زمان های متعدد و مختلف و با اجرای واقعی ، عینی و حمایت گونه از شعار سال، نقشی کلیدی در تحقق آن داشته باشند.

یکی از این مکان ها که همیشه نقش مهمی در عرصه انقلاب اسلامی داشته است؛ مساجد، حسینه ها، مکان های زیارتی و مذهبی و بقاء متبرکه در سراسر ایران است. مسئولین مالی این اماکن نقش مهمی در عملیاتی شدن شعار سال در محیط های مذهبی و فرهنگی دارند اینان خرید هیچ کالای خارجی را تایید ننمایید. مگر اینکه مشابه ایرانی آن وجود نداشته باشد. بخصوص خرید چای که در این اماکن مصرف بالایی دارد .

قطعاً این اماکن مقدس که جایگاه پر حضور مردم را دارد با رویکرد مذهبی و معنوی خود می توانند بهترین پایگاه در جهت حمایت از کالای ایرانی به شمار ‌آیند و نقش بسزایی در همین راستا داشته باشند.

در اینجا رئوس اقداماتی که در راستای حمایت از کالای ایرانی در امکان مذهبی و معنوی می تواند عملیاتی شود ارائه می گردد.

۱- فرمایشات مقام معظم رهبری با ابزار و لوازم ایرانی تبلیغ شود.

۲- امکانات و ظرفیت های استفاده نشده در این اماکن شناسایی شده و جوانان در این راستا به کار گرفته شوند.

۳- برای تشویق حمایت و خرید کالای ایرانی خطاب ائمه جماعات، جوانان باشد.

۴- نوجوانان و جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری و بسیج ترغیب به استفاده از کالای ایرانی و ارائه و پوشش ایرانی شوند.

۵- محور عمده سخنرانی و تحلیل ها در این اماکن بررسی علل گرایش به کالای خارجی و تفاوت آن با کالای ایرانی باشد.

۶-بدون ایجاد حساسیت های کاذب در جریانات و جناح ها، علل شکست در مبارزه با مفاسد اقتصادی در سخنرانی ها شکافته شود و بصیرت افزایی گردد.

۷-تفکیک مسائل اقتصادی از گرایشات سیاسی و سخنرانی ها و نگاه ها در جهت تقویت نظام و انقلاب باشد.

۸- اقتصاد مقاومتی شکافته و محسنات آن بازگو شود.

۹-سخنران با نگاه حمایت از کالای ایرانی و رویکرد ایجاد امید انجام شود.

۱۰- تعصب بر روی کالای ایرانی و خودباوری از ارکان تحلیل ها و تبلیغات باشد.

۱۱- فراهم کردن فرصت برای نمازگزارانی که مسئولیت بیرونی دارند تا بتوانند تجربیات خود را در حمایت از کالای ایرانی ارائه دهند.

۱۲- ائمه جماعات و مسئولین اماکن مذهبی فرهنگی از خودشان شروع کنند و سپس خانواده و وابستگان را در خرید و فروش و ارائه کالای ایرانی تشویق نمایند.

۱۳- ایجاد فرصت برای تبلیغ و ارائه کالای ایرانی در این امکان با حفظ قداست و معنویت آن فراهم شود.

۱۴- هدایای فرهنگی،تشویقی و انگیزشی که در مراسمات مختلف به افراد اهدا می شود از اقلام و تولیدات داخلی باشد .

۱۵- تجلیل از نخبگان کارآفرین در مساجد مراکز مذهبی و معرفی آنها به مراکز ذیربط

۱۶- تشکیل کلاس های مختلف با حضور نخبگان کارآفرین در راستای معرفی کالاهای خود و تاثیرگذاری و جذب افراد به کارآفرینی در مناطق شهری و روستایی

۱۷-  اماکن مذهبی که فعالیت های خیریه دارند و یا در حوزه تهیه جهیزه عمل کی کنند، اقلام اهدایی جهیزیه را از کالای ایرانی و تولیدات داخلی تهیه نمایند .

۱۸- ترتیب دادن مسابقه در اماکن مذهبی برای شناسایی کالاهای خارجی و چگونگی تبدیل این کالاها به مشابه ایرانی.

۱۹- دمساجد و مرکز مذهبی و فرهنگی ر فضای مجازی از پیام رسان های داخلی و ایرانی همچون سروش، ایتا و …. برای تبادلات استفاده کنند.

۲۰- حمایت از کالاهای ایرانی به عنوان یک امر معروف تاکید شده و جهت نهادینه شدن این مهم تلاش شود.

۲۱- نشان دادن تعصب به حمایت از کالای ایرانی در ردیف تعصب کشور، قوم و خاک وطن باشد.

۲۲- برپایی نمایشگاه‌های دائمی، فصلی یا هفتگی از اجناس ایرانی در مراکزی که فضای مناسب دارند.

۲۳-  تشکیل صندوق های قرض الحسنه بدون سود برای خرید کالای ایرانی توسط نمازگزاران و متولیان اماکن و هئیت های مذهبی

۲۴- قرائت و تبلیغ وصیتنامه شهدای که در وصیت ایشان توصیه به حمایت از اقتصاد ملی، تولید و اشتغال داشتند.

۲۵-  فرهنگ سازی مابین نوجوانان و جوانان برای حمایت و خرید کالای ایرانی و تشویق نخبه های رایانه ای برای ساخت انیمیشن و فیلمهای کوتاه در این راستا

۲۶-  رایزنی با تولیدکنندگان داخلی در جهت عرضه مستقیم کالا به نمازگزاران با تخفیف ویژه

۲۷-  با انگیزه دینی از کالای ایرانی حمایت کنیم منابع دینی و قرآنی و فرمایشات مقام معظم رهبری استخراج شده و به تدریج برای مردم توضیح داده شود.

۲۸- در اماکن مذهبی و فرهنگی و مساجد در قالب یک مسابقه از عموم افراد بخواهیم راه های پیاده کردن فرمایشات رهبری در حمایت از کالای ایرانی چگونه است ؟

 

حجت الاسلام ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.