">

سیاسی و روابط بین الملل

تقلب در انتخابات آمریکا

تقلب در انتخاب امریکا   طی هفته و روزه های گذشته از سوی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه امریکا موضوع وجود تقلب در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مطرح گردید . هرچند سوابق انتخاباتی در امریکا گواه و شاهد خوبی است که انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارای سابقه سالمی نیست زیرا در سال 1974 […]

1 نوامبر 2016 08:11

تقلب در انتخاب امریکا

 

طی هفته و روزه های گذشته از سوی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه امریکا موضوع وجود تقلب در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مطرح گردید .

هرچند سوابق انتخاباتی در امریکا گواه و شاهد خوبی است که انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارای سابقه سالمی نیست زیرا در سال 1974 قضیه واتر گیت منجر به استعفای ریچارد نیکسون گردید و در سال 2000 آرای ال گور توسط دیوان عالی امریکا رسما به جورج بوش هدیه شد و در سال 2004 جورج دبلیو بوش متهم به سرکوب معترضان انتخابات می شود و اکنو ن اصرار یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر وجود تقلب در انتخابات این کشور نشان از وجود این واقعیت در جریان انتخابات امریکا دارد که انتخاب رئیس جمهور در این کشور صد درصد بر آرای مردم قرار ندارد.

تقلب و شائبه تقلب در انتخابات امریکا نشان از چالشی جدی در نظام سیاسی روبه زوال ابر قدرت فعلی دنیا دارد که بیش از چهار دهه است هنوز دغدغه های فساد تقلب به همراه سیاست تزویر و دروغ در بین سیاستمداران امریکایی به عنوان محور اصلی مبارزات انتخاباتی وجود داشته و این فساد چنان ریشه دوانده است که رهایی از آن در نظام به ظاهر دمکراتیک و آزاد پس از نیم قرن هنوز میسر نشده است .

اهمیت این مطلب تا آنجا مهم و مورد توجه قرار گرفته است که موضوع تقلب در انتخابات بنابه اعتراف رسانه های دنیا و حتی سیاستمداران عالم حریم های اخلاقی را شکسته است .

صرف نظر از اینکه ادعای تقلب در انتخابات پیش روی امریکا در سال 2016 تا چه میزان به واقعیت نزدیک است باید اذعان نمود نظام دو حزبی که اکنون دموکراسی امریکا بر ان تکیه و اصرار دارد چنان پوسیده و در حال زوال است که نمی تواند الگوی برای رهبری دنیا قرار گیرد .

مقاله پیش رو هرچند با نگاه جانبدارانه نسبت به یکی از نامردهای انتخابات امریکا تهیه شده است و مدعی است  تقلب در  یک نظام  دو حزبی که  در  اختیار یک  اقلیت  حاکم  می باشد امری  غیر ضروری است  اما با اشاره به وجود فساد در اقلیت حاکم در نظام سیاسی امریکا ،  به این واقعیت مهم  اعتراف می کند که آرای مردم در انتخابات امریکا شدیدا متاثر از قدرت پول و ثروت و همچنین رسانه های تحت نفوذ یک اقلیت حاکم قرار دارد.

تقلب در انتخابات آمریکا وجود دارد؟

?Is the election rigged

«رسانه های ایالات متحده آمریکا اظهاراتی را که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه در جریانات تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به رقیب خود هیلاری کلینتون وارد نموده و اورا متقلب خوانده است ، محکوم کرده اند.

دونالد ترامپ دارای یک شخصیت افراطی در زمینه مسائل نژاد پرستانه است ، وی که با ترکیبی از ایراد اتهامات سو استفاده جنسی و تقلب به رقیبش در رسانه ها مشغول است ، مصرانه طرفداران خودرا به نظارت بر انتخابات دعوت کرده واز امکان بروز خشونت در روز انتخابات خبر می دهد.

اظهارات ترامپ مثل همیشه ترکیبی از راست ودروغ است . علی رغم اینکه هیچ شکی نیست برخی رسانه ها از کلینتون حمایت می کنند اما ترامپ با ادعای خود مبنی بر تقلب در روز انتخابات پایه و اساس انتخابات را زیر سوال برده است و در حقیقت خود را آماده می کند که بعد از انتخابات 8 نوامبر شعار دزدیده شدن آرای خود را سر دهد.

اتهامات ترامپ فراتر از یک اقدام تحریک آمیز توده ها و مردم درآنچه در نظام دموکراسی آمریکا خوانده می شود تلقی می گردد، زیرا او ادعا می کند آرای وی به سرقت خواهد رفت . این در حالی است که در سال 2000 بنابه آرای دیوان عالی ایالات متحد آمریکا پس از بازشماری آرای انتخابات در فلوریدا آرای مردم که به ال گور دموکرات رای داده بودند به جورج بوش اهدا شد. و همچنین در انتخابات سال2004 وقتی آرای گر فته شده در اوهایو مورد مناقشه قرار گرفت جورج بوش متهم به سرکوب رای دهندگان گردید.

سوالی که اینجا مطرح است این است چرا آنچه ترامپ می گوید فراتر از یک تقلب انتخاباتی است؟ این در حالی است که آمریکا به عنوان یکی از کشورهای بزرگ سرمایه داری مدعی است انتخابات در این کشور به صورت دموکراتیک برگزار می شود . در حالی که آمریکا کشوری وسیع با 320میلیون جمعیت دارای سیستم دوحزبی نهادینه شده بوده و سیاست های آن در اختیار یک اقلیت حاکم بر آن می باشد.

دولت قوانین و مقررات سنگینی به نامزدهای مستقل انتخابات تحمیل کرده است، از جمله جمع آوری دها هزار امضا که تقریبا غیر ممکن است .

پول شرکت ها در ایجاد و انحصار سیاسی نقش و تاثیر بسزایی دارد و فساد را در تمامی مراحل انتخابات به دنبال خواهد داشت . طی یک برآورد اولیه نامزدهای انتخاباتی و کنگره در سال2016 مبلغی بیش از 7/3 میلیارد دلار هزینه کرده اند.

همچنین رسانه ها نقش موثری در نتایج نظر سنجی ها دارند برای مثال در همین انتخابات، گری جانسون از حزب آزادیخواه و جیل استاین از حزب سبز، به ترتیب 7 و 3 درصد رای گیری در سراسر کشور، از مناظرات ریاست جمهوری تلویزیونی حذف شدند.

نگرانی فزاینده ای که در این نوع سیستم سیاسی وجود دارد تقابل با آرای اکثریت مردم است .واقعیت این است که آرای نیمی از مردم نقش تخریبی در انتخابات دارد.

تجربه تلخی که وجود دارد این است که دولت اوباما در موجی از نفرت از بوش و انزجار مردم از جنگ و کاهش استاندارد های زندگی مردم به قدرت رسید. میلیون ها نفر از مردم به این نتیجه رسیده بودند نه نیازهای زندگی نه نگرانی ها و نه آرای آنان تاثیری در سیاست های دولت آمریکا ندارد . نامزد تغییر و امید(اوباما) همان اشتباهی است که مردم تصور کرده اند در حالی که نامزد ها به دنبال جلو بردن اهداف و سیاست های شرکت ها و دلال ها هستند.

در انتخابات فعلی آنچه بیش از پیش مشهود بوده و علامت سوال را در مقابل بقای نظام دو حزبی آمریکا نشان می دهد پوسیدگی یک نظام سیاسی ناشی از فروپاشی اقتصادی و روش های سیاسی می باشد.

ورشکستگی چرخه انتخاباتی آمریکا یک واقعیت است که در آن میلیون ها نفر( مجبورند) بین یک میلیاردر شبه فاشیست و دست نشانده وال استریت فاسد و یک نماینده تشکلات نظامی، فردی را انتخاب کنند.

متن سخنان هیلاری کلینتون به گلدمن ساکس، منتشر شده توسط ویکی لیکس، نشان داد که رابطه واقعی بین سیاستمداران و وال استریت وجود دارد. هردو اینان خدمتگزاران یک اقلیت حاکم هستند که کشور را اداره می کنند.

هر چند به نظر می رسد نام بردن و استفاده از واژه تقلب یک ادعای جنجالی است ولی در واقع می توان به این موضوع اشاره کرد که هر دو نامزد برای جلو بردن اهداف خود و افشاگری علیه یکدیگر از این واژه ها استفاده می کنند. و باید گفت دستور کار واقعی بدون در نظر گرفتن برنده شدن در انتخابات، تخریب یکدیگر می باشد .

تقلب در انتخابات؟ محصول مورد پسند نظام های غیر دموکراتیک و جوامع تندرو است اما نه در نظام سرمایه داری که قدرت در دست یک اقلیت حاکم از شرکت های بزرگ مالی متمرکز است.»

ترجمه : گروه سیاسی

منبع : Global Research, October 19, 2016