">

سیاسی و روابط بین الملل

راهپیمایی اربعین و فرصت ها

راهپیمائی اربعین و فرصت ها و دستاوردهایی که از این مراسم مذهبی انتظار می رود دستمایه این یادداشت است.

6 نوامبر 2017 11:06

چند سال متوالی است که سنت حسنه راهپیمایی ده ها میلیونی اربعین حسینی برغم سکوت رسانه های جهانی و وجود تهدیدات جدی و خطرناک گروه های تروریستی در عراق به همت مردم عاشق اباعبدالله حسین ع و خاندان مطهرش با شکوه هرچه بیشتر برگزار می شود. در این راهپیمایی که در ان جلوه هایی از عشق، صداقت، ایمان، وفاداری ،نوع دوستی، کمک و یاری، همدلی، محبت، صفا و دهها صفات و ویژه گی های پسندیده از سوی مردم مسلمان و شیعه و حتی غیر مسلمان به منصه ظهور می رسد در اوج شکوه و عظمت خود نمادی دیگر از مظلومیت اباعبدالله و اصحاب با وفا و وفادارش را به نمایش می گذارد .

مظلومیتی که سکوت رسانه های جهانی که جیره خوار استکبار و صهیونیست ها هستند برغم شعار اطلاع رسانی ازاد انان برای ندیدن این اتفاق بزرگ جهانی تنها یکی از موارد ان است.

سالهاست نظام سلطه با همکاری صهیونیست ها و هم پیمانهای منطقه ایی با صرف میلیاردها دلار تلاش دارند چهره ای خشن و ترسناک و غیر انسانی از اسلام که مظهر رحمانیت و عطوفت و همدلی برای تمامی انسان هاست را به نمایش بگذارند . ظهور القاعده، کشت و کشتارهای طالبان و وحشیگری های داعش و خشونت های از هم گسیخته گروه های ترویستی در سوریه و عراق و تحمیل جنگ به یمن بنام اسلام، تنها نماد کوچکی از تلاش نظام سلطه طی سال های اخیر بوده است و اکنون اربعین فرصتی است برای کنشگری جریان های انحرافی و افراطی و یادگیری و توسعه و گسترش این تفکر در بین افراد بویژه جوانان که باید در راستای مقابله و خنثی سازی آن اندیشه و تدبیر شود.

نمایش اسلام گریزی از سوی استکبار در کنار فعالیت های ایران هراسی که بی وفقه ادامه داشته و دارد برای ما این سئوال را ایجاد می کند اربعین و راهپیمایی آن چگونه می تواند به عنوان یک فرصت، در جهت مقابله و خنثی کردن راهبرد نظام سلطه به سردمداری امریکا (شیعه گریزی و ایران هراسی) سازماندهی شود.

در اینجا رئوس برخی از اقدامات در اربعین حسینی (ع) و راهپیمایی میلیونی ان که می تواند به عنوان فرصت در خدمت مسلمین جهان قرار گیرد را بر می شماریم.

  1. اربعین امتداد نهضت عاشورا بوده و این بزرگترین پیام اربعین است. بایستی همانطور که تاسوعا و عاشورا در سرزمین های اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی پاس داشته می شود، اربعین و راهپیمائی آن نیز محترم و با عظمت معرفی و شناخته شود. این رسالت اولا به عهده توده های مردمی و سپس رسانه ها و در نهایت دولت مردان است.
  2. مهمترین رکن راهپیمائی اربعین را بایستی در خودجوشی آن در بین شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع ) جستجو کرد. راهپیمائی که مبتنی بر برخی روایات و احادیث و اعمال حسنه بعضی از بزرگان دین شکل گرفته است. از این رو این مهم بایستی بدون اینکه به سیاست آغشته شود، دولتی نشود و همانطور مردمی و خودجوش بماند.
  3. خدمات رسانی و پذیرائی از زائران حسینی یکی از فرهنگ های بومی است که در کشور عراق سال هاست شکل گرفته و مردم بومی منطقه عاشق حسین (ع) بوده و برای پذیرائی از قدوم زائران حسینی از هیچ کاری فرو گذار نیستند.(جلوه هایی از این فرهنگ در رسانه های اجتماعی دیده شده است ) این فرهنگ باید تقویت و تبلیغ شود و مدیریت پذیرائی از زائران بدست مردم بومی منطقه عملیاتی و اجرائی شود. هرگونه دخالت و غیر بومی کردن میزبانی و فرهنگ پذیرائی از زائران حسینی (ع) کم کردن تاثیرات ماندگار نهضت حسینی و فرهنگ عاشورایی خواهد بود و موجبات فراهم شدن بستر اصطکاک و احیانا تقابل و برخورد بین خدمتگذاران و زائران شده و زمینه های نفوذ و دخالت عناصر خود فروخته برای مشوش کردن اذهان و افکار عمومی بر ضد این راهپیمائی ایجاد شود. از این رو راهپیمایی اربعین نبایستی به چالشی فرهنگی مبدل گردد که روند راه پیمایی را به تنزل معنایی این حرکت منتهی نماید و موجب تعارض و اختلافات بین شیعیان ومسلمانان گردد.
  4. دولت ها چه طرف عراقی و چه کشورهای همسایه بایستی ضمن ایجاد تسهیلات در ترددات مرزی، ضریب امنیتی در پایانه های مرزی را افزایش دهند تا راه هرگونه سو استفاده عناصر خود فروخته تروریست به هنگام خروج و ورود به کشورها بسته گردد.
  5. رسانه های محلی و کشورهای همسایه، فرصتی گران بها دارند تا با انعکاس واقعیت های موجود در راهپیمائی اربعین چهره ایی انسان دوستانه و صلح طلبانه ایی از اسلام واقعی از این واقعه بزرگ جهانی را به مردم دنیا نشان دهند.
  6. راهپیمایی اربعین تنها متعلق به جهان شیعه نیست بلکه مربوط به همه آزادگان عالم است. خطیبان و واعظان در معابر و موکب های مسیر راهپیمائی با برجسته نمودن این بُعد از نهضت حسینی نقش بزرگی در ترسیم اسلام جهانی خواهند داشت.
  7. در این ایام اظهارات، اقدامات، رفتارهای سو و شبهه دار و اختلاف انگیز از سوی هر کس در هر لباسی زیبنده این مراسمات نبوده و نخواهد بود. بنابراین می طلبد تمامی آنانی که رنج سفر و راهپیمائی را به خود خریده اند با هرگونه اقدامی که موجب وهن شیعه و اسلام و بزرگان دین است جدا خودداری نمایند.
  8. در عراق بحران زده، مدیریت صحیح در پذیرائی از زائران بایستی توام با ایجاد امنیت گردد؛ این بالاترین پیام در نشان دادن قدرت سیاسیون حاکم در دولت عراق است. دولت ملی عراق باید از این فرصت بخوبی بهره برداری نموده و توانایی های خود را نشان دهد.
  9. همکاری دولت های همسایه در ایجاد تسهیلات برای گسیل زائران حسینی (ع) می تواند بستری مناسب برای گسترش مناسبات فرهنگی بین عراق و همسایگان باشد.
  10. از بعد داخلی نیز مدیریت جهادی مسئولین برای ارائه خدمات به صدها یا میلیون ها زائر حسینی نشانه خوبی برای نشان دادن توانایی مدیریت جهادی در ایجاد انسجام و هماهنگی همه خدمتگذاران خواهد بود.
  11. ایجاد سازکارهای مناسب و رو به پیشرفت در اعزام زائران حسینی بایستی محدود به ایام دهه اخر ماه صفر و ایام اربعین نگردد. تشریفات مرزی و صدور روادید از سوی دولت عراق و کشورهای همسایه بایستی مکانیزه و در حداقل زمان با بالاترین ضریب امنیتی صورت گیرد برای این منظور ثبت نام های سالیانه و پیش از موعد یکی از راه کارهای عملیاتی است.

باشد که از این فرصت اسلامی جهان اسلام بخوبی بهره ببرد.

2 دیدگاه برای “راهپیمایی اربعین و فرصت ها

  1. به نام خدا
    من نیز به نوبه خود این گردهمایی بزرگ شیعیان
    و راهپیمایی اربعین حسینی هر چند در کشوری که خصومت ها ی ناشی از جنگ آن تا به امروز دل ها را می آزارد را بسیار مقدس می دانم و نشانه ای از اطاعت و پیروی از ولایت که وحدت در حرکت اسلامی در دنیایی که تبلیغات دشمن هر دم زیاد وزیادتر میشود و مثل همیشه کمر به نابود ساختن اصل جوامع اسلامی و بخصوص شیعه بسته اند میدانم واین حرکت های خود جوش مردمی که همه زندگی خود را مدیون امامان و پیشوایان می دانند و با کوله باری از مهربانی و رفاقت و دوستی و استقامت و شوق که در دیگر مراسمات مربوط به امام حسین (ع) همیشه همراهشان هست به راه می اندازند و به قصد قربت و آرزوی قلبی همیشگی خود چه در نذورات چه در اهداف جنگ چه در عزاداری ها راهی میشوند و بدون هیچ چشمداشت و با صرف هزینه به اثبات میرسانند که همواره عاشق و دیوانه حسینی اند که بی یار حاضر به هیچ گونه سازش به ناحق نشد
    ضمن آرزوی سلامتی همه دوستان عزیز که این اربعین را عظمت بخشیدند

  2. به نام خدا
    با سلام
    متاسفانه همانگونه که در متن این یاد داشت قید شده است این راهپیمایی عظیم حسینی نباید با دولتی شدن و سیاسی کاری های دولت ها آغشته شود بنده به عنوان کسی که چند سالی توفیق خدمت به زائران حسینی را در موکب نجف داشته ام شاهد سیاسی کاری و دولتی شدن این حماسه ی بزرگ بوده ام و این امر هرساله بیشتر شده و متاسفانه ضررش را مردم با اخلاصی میبینند که با تمام وجود در این راهپیمایی شرکت میکنند
    انشاالله که در سال های آینده شاهد این سیاسی کاری ها و دولتی شدن این حماسه ی عظیم نباشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.