">

سیاسی و روابط بین الملل

راهبرد امنیتی آمریکا- رویای ترامپ در کاخ سفید

انتشار سند راهبرد امنیتی آمریکا و اتخاذ مواضع ضد مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران در آن و ارتباط این سند راهبردی با اوضاع فعلی در کشور موضوع این یادداشت است.

3 ژانویه 2018 14:04

راهبرد امنیتی آمریکا با امضای ترامپ انتشار یافت.

این راهبرد در حالی منتشر می شود که تقریبا هیچ چیز فراتر از سخنان و عملکرد اسلاف حاکمان کاخ سفید در مورد جمهوری اسلامی و مردم ایران در بر ندارد.

اصل این راهبرد در موارد دیگر و در موضوعات بین المللی و منطقه ایی (خاور میانه) دچار نوعی سردرگمی و بی برنامه ایی شده است. تا آنجا که برخی تحلیگران غربی نیز اذعان نموده اند در شرایط فعلی آمریکا دچار بی راهبردی شده است.

به نظر می رسد برخی مفاد مربوط به جمهوری اسلامی ایران و گزاره هایی که ذکر شده است تمامی در راستای تکرار ادعاهای گذشته کاخ سفید و روسای فعلی و پیشین آمریکا در مورد ایران است. ترامپ در مراسم رونمایی از این راهبرد با تکرار برخی ادعاها در خصوص ایران، به نوعی زاویه دید خود را اعلام کرده است. وی بارها تاکید کرد با توافق جامع هسته ایی مخالف است و آن را توافق جامع بد خواند توافقی که حاصل اشتباهات دولت قبلی آمریکا بوده است از این رو تلاش می کند راه مجدد تحریم ها که به واسطه برجام بسته شده است را بگشاید و از این طریق، ایران را تحت فشار قرار دهد.

وی همچنین تاکید کرد که از اسرائیل و متحدان عربی در مقابل آنچه او نفوذ ایران خواند حمایت کند و قصد دارد ایران را با هدایت بازیگران منطقه ایی کنترل کند.

در بخشی از این سند آمده است ” ما جهان را علیه حکومت سرکش موجود در کره شمالی و خطرات ناشی از دیکتاتوری ایران همراه می کنیم. کسانی که مصمم به پیگیری یک توافق هسته ای معیوب بودند از خطر ایران غافل مانده بوده اند” همچنین در این سند مطابق رویه های معمول ایران را به تلاش برای بر هم زدن ثبات منطقه و حمایت از ” گروه های تروریستی ” متهم کرده است و تصریح شده است تهران آشکارا خواستار نابودی آمریکا است.

ترامپ در بخشی از سند که به موضوع امنیت مرزها و سرزمین آمریکا اختصاص دارد، روی ارتقاء دفاع موشکی آمریکا تاکید کرده و گفته است ” ایالات متحده، به منظور محافظت از سرزمین خود در برابر حملات موشکی اقدام به استقرار یک سامانه پدافند موشکی چند لایه با تمرکز بر ایران و کره شمالی کرده است”.

مواضع خصمانه فوق که به صورت دنباله دار از اسلاف گذشته آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به یادگار آمده است از نگاه دشمن شناسی نیز قابل تامل و توجه است .

تغییر دولت ها در آمریکا به هیچ عنوان از میزان دشمنی و ضدیت آنان با انقلاب اسلامی و مردم ایران نکاسته است. چه دولت سابق در آمریکا که در دست دموکرات ها بود و چه اکنون که جمهوری خواهان سکان کاخ سفید را بدست گرفته اند هیچکدام اندیشه پذیرش و قبول واقعیت انقلاب اسلامی ایران و قدرت منطقه ایی جمهوری اسلامی ایران در پیروزی های اخیر در عراق و سوریه بر علیه تروریسم داعش و تکفیری ها را نداشته اند. هرچند شیوه ها و رویه های دشمنی هر کدام از احزاب حاکم در آمریکا با انقلاب اسلامی دارای تفاوت های بنیادین و حتی رفتاری در قبال ایران داشته و دارد اما هیچکدام در ضدیت و مقابله و سنگ اندازی در مسیر تعالی و پیشرفت مردم ایران هیچ تردیدی به خود راه نداده اند.

آنچه که اکنون می توان به عنوان شاخص هایی از رفتارهای راهبردی آمریکا در تقابل و دشمنی با انقلاب اسلامی یاد کرد در چند بند خلاصه می شود:

  • با روی کار آمدن دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا با پیش گرفتن روش های نژاد پرستانه که با ممنوعیت صدور روادید برای مهاجرین به آمریکا آغاز گردید نشان داد آنچه در این سیاست آشکار است، دشمنی با ایران است. زیرا در حالی ایرانیان مهاجر به عنوان تروریست یا حامیان تروریست در لیست ممنوعیت ورود به آمریکا قرار گرفتند که عربستان سعودی از این لیست حذف گردیده بود. عربستانی که در واقعه 11 سپتامبر به استناد مدارک آمریکایی ها 11 تن از شهروندان سعودی به صورت مستقیم در این واقعه تروریستی سهیم بوده اند.
  • مواضع ضد برجامی ترامپ که یک قرارداد بین المللی و در سطح شش قدرت برتر دنیا نوشته و به تایید سازمان ملل نیز رسیده است و بد عهدی هایی آمریکا که پس از دو سال اندی از تصویب این قرارداد بین المللی می گذرد، نشان می دهد آمریکا در ضدیت با انقلاب اسلامی به هیچ عنوان خواهان حفظ صلح و آرامش در منطقه نیست و حاضر است در این رابطه سایر شرکای سیاسی خود را نیز ملعبه سیاست های تجاوزگرانه اش بنماید.
  • اعلام سیاست های تنش آفرین از جمله اعلام پایتختی قدس که با مخالف جامعه جهانی و مجمع عمومی سازمان ملل نیز روبرو گردید یکی دیگر از سیاست های خصمانه بر علیه جهان اسلام و در نتیجه بر علیه سیاست های ام القرای اسلام، یعنی ایران ارزیابی می گردد.
  • تاکید بر تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران در این سند راهبردی که مبتنی بر سیاست دنباله دار ایران هراسی جا مانده از دولت های قبلی آمریکا است، به تنهایی گویای پایان ناپذیر بودن سیاست های استکباری آمریکا است. این نوع تهدیدها بیانگر این است که دست های چدنی نمی تواند برای همیشه در پوشش دستکش های مخملی پنهان بماند.

هرچند می توان مستندات بیشماری از اقدامات و سیاست های خصمانه آمریکا بر علیه مردم ایران را برشمرد اما همین اندک می تواند الگوی روشنی از سیاست های ایران ستیزانه آمریکا در امر دشمن شناسی باشد.

تاکنون وحدت و انسجام ملی، هشیاری و آگاهی ناشی از روحیه انقلابی مردم ایران موجب گردیده است تا تقریبا تمامی توطئه های نظام سلطه علیه ملت ایران با شکست روبرو شود. اما از آنجا که نظام سلطه از هر وسیله و بهانه و امکان برای ایجاد اخلال، توطئه، کارشکنی و در نهایت ضربه به کیان جمهوری اسلامی بهره می ببرد، نباید انتظار داشت تقابل جمهوری اسلامی و نظام سلطه از جمله آمریکا رو به کاهش و از بین رفتن است.

ارائه سند راهبرد امنیتی کاخ سفید برای سال 2018 و نشان دادن ایران به عنوان هدف اول آمریکا در دشمنی با ایران این پیام را در بر دارد که آمریکا و متحدان منطقه ای آن از هیچ کوششی برای درهم کوبیدن مقاومت مردم ایران انقلابی فرو گذار نخواهند بود.

یکی از این معبرها و تلاش هایی که حتما مورد سو استفاده نظام سلطه برای راه یابی به دیوار مقاومت مردم ایران قرار می گیرد، وجود نارضایتی ها، گلایه ها و دردمندی هایی است که به صورت طبیعی و حتی غیر طبیعی در آحاد مردم ایران از وضعیت اقتصادی و معیشتی به دلیل ناکارآمدی، بی تعهدی، اشکالات و ایرادات در سیستم اداری و بعضا شیطنت های دشمنان در روند عادی زندگی مردم که توسط برخی از مسئولین و متولیان امور وجود دارد، است.

بزرگ نمایی این ایرادات و بهره برداری و هدایت نارضایتی ها به مجراهای غیر قانونی از قبیل آشوب، بلوا و اعتراضات خیابانی یکی از رویه های دشمن برای ایجاد اختلال در روند اداره نظام و پیشرفت کشور است.

این همان رویه ایی است که دشمنان با بهره بردن از آن طی چند سال اخیر، بیداری اسلامی مردم منطقه را به انحراف و شکست کشاندند و حتی موجب ویرانی و عقب ماندگی کشورهایی چون سوریه و یمن را رقم زدند.

آنچه که امروز تمامی بازیگران سیاسی و دولتمردان در ایران باید در قبال دشمن شناسی آمریکا بدان توجه داشته باشند، تلاش های بی وقفه و هزار رنگ استکبار جهانی و نظام سلطه برای بر هم زدن اتحاد و همبستگی مردم و مسئولین و جناح های سیاسی در قبال حمایت از انقلاب اسلامی که یادگار خون هزاران شهید و معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) است.

بیگانگان ضربه خورده از انقلاب اسلامی و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی به انحا مختلف با ترویج ناهنجاری های عمومی و انتشار غلوآمیز نارضایتی های به حق مردم از برخی شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، با کشاندن اعتراضات مردم به رفتارهای ساختارشکنانه جمعی آشوبگر در خیابان ها، تلاش دارند ملت ایران را از نظام اسلامی دور سازند.

اتحاد و همبستگی ملت و همه طرف های سیاسی در ایران، تلاش و کوشش خستگی ناپذیر خدمتگذاران در تمامی ارکان حاکمیتی، به همراه پاکدستی، صداقت و پاسخگویی مسئولین در ارائه خدمات به مردم و در نهایت شفاف سازی و دوری از اشرافگیری و حذف رفتارهای تجمل گرایانه متولیان امور کشور و سر و سامان دادن به اوضاع معیشتی مردم و حاکمیت اقتصاد مقاومتی بر نظام اقتصادی کشور و پرهیز از هرگونه رفتارهای تشدید کننده خشونت از سوی ماموران ضامن امنیت اجتماعی و پایبندی به قوانین و مقررات حقوق شهروندی از سوی همه شهر وندان است که می تواند به عنوان سدی استوار در برابر تهاجمات گوناگون نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در ضربه زدن به انقلاب اسلامی، کار ساز باشد.

2 دیدگاه برای “راهبرد امنیتی آمریکا- رویای ترامپ در کاخ سفید

  1. سلام، دوست عزیز مثل این است که انسان تصور کند که اتش ذات سوزندگی نداشته باشد، که تصور باطلی است. این که آمریکا بخاطر روحیه استکباریش نمی تواند کشوری را در مقابل خودش و مستقل از سیاست های خودش ببیند و هیچگونه منافعی برایش نداشته باشد مانند آن است که بگویم آتش خاصیت سوزندگی نداشته باشد. مسئله این است که متاسفانه آمریکا تا حدودی موفق شده است که ما را مشغول خود کند و سیاستمداران و سیاست گذاران و اندیشمندان را بجای اینکه همه فکر و تلاششان در راستایی حل مشکلات پیچیده و کثرالابعاد امروزی کنند که در حال تبدیل شدن به باطلاق است و نزدیک است که کشور و مسئولین را در خودش غرق کند، به خود و سیاست های استعماریش مشغول کرده و انگاری ما در کشور هیچ مشکلی نداریم و تنها مسئله آمریکا است در حالی که این شبه مسئله است و اتفاقا خواست دشمن هم در همین است که ما بجای پرداختن به مسئله های اصلیمان درگیر چیزی بدیهی و روشن باشیم. یعنی این همه شکاف عمیق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و…. تنها امریکا باعث شده و سوء مدیریت های کلان و خرد در عرصه های گوناگون و نظام ناکارامدی که باعث این همه اختلاس در کشور شده که اگر همان های که دستگاه قضایی اعلام کرده جمع بزنیم به هر نفر ایرانی حدود سی صد میلیون می رسد هم کار آمریکا است؟ یعنی روی کار آمدن مدیران ناکارآمد و … هم کار امریکا است؟ حقوق های نجومی و املاک نجومی کار امریکا است ؟ حاشیه نشین کلان شهرها و فقر زیر خط مطلق نیمی از جمعیت ایران هم دسیسه امریکا است؟ ….. دوست عزیز بنظر می رسد ، که توهم توطئه دایی جان ناپلئونی کارخودش را انجام داده و اگر نگوییم بیشتر از امریکا آسیب زده سخنی گزاف نباشد اما افسوس که جامعه ایران خودش را مشغول مسئله بدیهی بنام امریکا و استکبار نموده و از پرداختن به مسئله های اساسی غافل شده است.

  2. هر چند که پیش بینی مقامات عالیرتبه وزارت امور خارجه کشورمان در این مقطع درست نبود اما این پروسه یعنی شوک های 90روزه (بازه زمانی گزارش رئیس جمهور آمریکا به کنگره در خصوص پایبندی ایران به برجام ) و همچنین شوک های 120روزه( بازه زمانی برای تمدید تعلیق تحریم های ایران توسط رئیس جمهور آمریکا بر اساس توافق برجام ) ادامه دار خواهند بود و آثار تخریبی این پروسه بر اقتصاد کشور هر بار تشدید خواهد شد.
    در چنین شرایطی هیچ سرمایه گذاری تمایل به سرمایه گذاری جدید نخواهد داشت و این یعنی افزایش بیکاری، کند شدن سرعت گردش پول در جامعه، پارک پول در بانک ها و …. به این ترتیب ما شاهد شکل گیری یک اقتصاد انتظاری خواهیم بود که به مثابه کند شدن چرخش چرخ های اقتصاد خواهد بود.
    استمرار این وضعیت دارای عواقب سخت اقتصادی خواهد بود که نمونه ای از آن را ، هم اکنون در وضعيت نابسامان اقتصاد شاهد هستیم. و قطعا با هر سه ماه تكرار اين سناريو ضربه اي ديگر به اقتصاد وارد مي شود و ان را به سمت اضمحلال هدايت مي كند و با اقتصاد ما همانگونه خواهد كرد باكه با شوروي كرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.