">

سیاسی و روابط بین الملل

راهبرد ابتدایی شکل گیری تمدن نوین اسلامی و راهکارهای دستیابی به آن -4

در قسمت چهارم این یادداشت دکتر محمد علی رنجبر به موضوع چرایی ضروت تقویت بنیه اقتصادی و مالی در مقابله با دشمن به عنوان اولویت دوم تاسیس تمدن نوین اسلامی می پردازد.

23 جولای 2019 08:06

شکل گیری تمدن نوین اسلامی

مقدمه:

در قسمت اول و دوم به موضوع چیستی تمدن اسلامی و چگونگی مشخص نمودن اولویت تمدن نوین اسلامی در مقام تزاحم و تهدیدات فراروی نظام اسلامی،  تشریح  گردید. در قسمت سوم  اولویت اول نظام پیشران در برپایی تمدن نوین اسلامی موضوع چگونگی تقویت قدرت نظامی- امنیتی بیان شد و در ادامه، در قسمت چهارم اولویت دوم کشور پیشران موضوع تقویت بنیه اقتصادی مطرح می گردد :

2-2- تثبیت قدرت اقتصادی و مالی

در اولویت بعدی و وقتی که کشور پیشران از حیث امنیت نظامی و جانی به درجه ای از اقتدار برسد که دیگر نشود علیه آن کشور گزینه نظامی را به کار بست تمدن رقیب و کشور پیشران آن یعنی آمریکا دست به تهدیدات گسترده اقتصادی می زند تا آن کشور را از پای در آورد. لذا برای تقویت ساخت درونی قدرت در حوزه اقتصادی نیز باید هم به ابعاد پدافندی و دفاعی توجه نمود و هم به ابعاد تدافعی و پدافندی. در ادامه به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد

1-2-2- توجه به ابعاد پدافندی و تقویت آنها

در این بخش باید روزنه های نفوذ دشمن در عرصه اقتصادی شناسایی شود و همانطور که امام و رهبری بارها بر آن تاکید کردند باید به تقویت بخش های مولد در اقتصاد پرداخت، بخش هایی از قبیل کشاورزی، صنعت، تجارت و سایر موارد.

از این رو کشوری که تحت برنامه های دشمن قرار گیرد و توسعه نامتوازن را در دستور کار خود قرار دهد اقتصادی وابسته به فروش مواد خام اولیه مثل نفت و گاز را نصیب خود خواهد کرد و آن اقتصاد هیچ وقت مقاوم نخواهد بود و در برابر تحریم ها و تکان های اقتصادیِ دشمن، به شدت متزلزل خواهد بود.

طبیعتا اقتصاد وابسته، استقلال سیاست خارجی کشور پیشران تمدن و نظم نوین اسلامی را نیز دچار خدشه خواهد کرد. در نتیجه باید به سمت مقاوم سازی اقتصاد و بستن روزنه های نفوذ دشمن در عرصه اقتصادی حرکت کنیم.

یکی از مشکلات در این زمینه این است که هنوز ابلاغیه سیاست های کلی رهبری در بخش اقتصاد، به مرحله سیاستگذاری عملیاتی و اجرایی، وارد نشده است.

شکل گیری تمدن نوین اسلامی

سایر اقدامات دیگری که می توان بدین منظور آنها را عملیاتی کرد عبارتند از:

1- خودکفایی در امر تولید محصولات راهبردی کشاورزی: منظور از محصولات راهبردی، آن دسته از محصولاتی هستند که مربوط به تامین امنیت غذایی می باشند. از قبیل گندم، برنج، نهاده های دامی و غیره. بدین منظور بهترین کار ممکن بهره گیری از تکنولوژی شیرین کردن آب دریا و زیر کشت بردن دشت های وسیعی چون دشت سیستان است.

2- خودکفایی در امر صنعت: بدین منظور باید تفکر راهبردی و نگاه بلندمدت ریسک پذیر و تلاشگر و مجاهدانه را در پی گرفت.

3- بازار یابی مخصوصا در کشورهای پیرامونی: اقتصاد درونزا زمانی می تواند به موفقیت کامل دست یابد که برونگرا باشد و به امر تجارت و برندسازی توجه ویژه ای داشته باشد.

و موارد دیگری که با محور قرار دادن سیاست های کلی ولی فقیه در امر اقتصاد مقاومتی می توان برای تقویت اقتصاد مقاوم کمک کرد.

2-2-2- توجه به ابعاد آفندی و تقویت آنها

اگر بخواهیم تمرکز دشمن در جنگ اقتصادی نسبت به حوزه داخل کمرنگ شود باید به حوزه های آفندی نیز ورود کرد. نباید اجازه داد، اقتصاد دشمن احساس امنیت کند و از حیث اقتصادی ترس و ارهابی نداشته باشد.

امام خمینی ره در کتاب تحریر الوسیله خود در رابطه با اقداماتی که تنها ترس این می رود تا کفار و دشمنان اسلام بر مسلمین مسلط شوند بیانی را دارند که بسیار راهبردی است، ایشان اینگونه می فرمایند:

«اگر بر قلمرو اسلام از استیلای سیاسی و اقتصادی که منجر به اسارت سیاسی‏‎ ‎‏و اقتصادی مسلمین و موهون شدن اسلام و مسلمین و ضعیف شدن آن ها می شود، ترس‏‎ ‎‏باشد، با وسیله های مشابه و مقاومت های منفی، دفاع واجب است؛ مانند نخریدن کالاهای‏‎ ‎‏آنان و ترک استفاده از آن، و ترک رابطه و معامله با آنان به طور مطلق».‏[1]

حضرت امام حتی نسبت به دولت هایی که با بستن پیمانی علیه مصلحت اسلام و مسلمین حرکت می کنند هم واکنش نشان می دهند و بر قطع ارتباط اقتصادی با آنها تاکید می کنند و میفرمایند:

‏‏ «اگر یکی از دول اسلامی، پیمانی بست که با مصلحت اسلام و مسلمین‏‎ ‎‏مخالف است، بر سایر دول (اسلامی) واجب است که با وسایل سیاسی یا اقتصادی، مانند‏‎ ‎‏قطع رابطۀ سیاسی و بازرگانی با آن دولت کوشش کنند تا آن پیمان را به هم بزنند. و بر‏‎ ‎‏سایر مسلمین واجب است که با هرگونه مقاومت منفی که در امکانشان است در این کار‏‎ ‎‏اهتمام بورزند. و چنین معاملاتی در شرع مقدس اسلام حرام و باطل می باشد».‏[2]

در واقع حضرت امام تاکید دارند که حتی اگر ترس این برود که دشمن بخواهد ضربه ای به اقتصاد کشور اسلامی بزند، باید حکومت اسلامی برخورد پیش دستانه و آفندی داشته باشد. و یا حتی اگر دولتی پیمانی ببندد که مخالف مصلحت مسلمین باشد و برخی از شکل های آنرا هم بیان کرده اند

مقام معظم رهبری هم در این بار اینگونه می فرمایند:

«سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حرکت رو به جلو بنابراین اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی دارای جنبه های پدافندی و آفندی است».[3]

شکل گیری تمدن نوین اسلامی

از این رو باید:

1- مهمترین نقاط ضعف اقتصادی دشمن را شناسایی کرده و آنها را مورد تحریم قرار داد، یکی از اصلی ترین نقاط ضعف اقتصاد تمدن غرب وابستگی آنها به انرژی سایر کشورهاست لذا باید آنها را در این زمینه تحریم کرد. نکته ای که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و فرموده اند:

« امروز همان نفت، یعنى همان مایع ذى‏قیمت را، با استفاده از خیانت بعضى از دولت‌هاى تولید کننده‌ی نفت، که دستشان در دست آن‌هاست، به کم‌ترین قیمت ممکن مى‏خرند و در واقع غارت مى‏کنند و مى‏برند و از آن، همه اساس مدنیّت صنعتى کنونى را بر پا مى‏دارند. روشنایى‏شان از نفت ماست؛ گرمایشان از نفت ماست؛ حرکتشان از نفت ماست؛ کارخانه و مصنوعاتشان هم از نفت ماست!»[4]

2- یکی از علت های اقتدار نظام جهانی آمریکا، «دلار» است، لذا برای ضربه زدن به دلار باید آنرا از معاملات خود و البته سایر کشورهایی که با آنها مراوده داریم، حذف کنیم و آنرا به حاشیه برانیم. چون پشتوانه ارزش دلار، استفاده از دلار در مراوادات تجاری بین کشورهاست.

3- کالاهای غربی را تحریم کنیم و سایر کشورهای مجاور را تشویق کنیم که از کالاهای ما خریداری کنند

البته مهترین مانع بر سر راه تحریم نفتی و گازی و البته حذف دلار، وجود سران دولت های اسلامی است، یعنی تا وقتی که مثلا کشوری مانند عربستان سعودی نفت خود را با دلار مبادله میکند، و بعد درآمد حاصل از آنرا در آمریکا سرمایه گذاری میکند، تلاش برای ضربه زدن به دلار چندان تاثیر نخواهد داشت، لذا باید به تدریج با هدایت و بیدار کردن مردم جبهه های همراه جبهه مقاومت، ایجاد کرد تا امیدواری برای روی کار آمدن دولت های مردمی در کشورهای اسلامی و ملت های مستضعف بیشتر شود و با همکاری و تعاملات اقتصادی و تجاری، به تدریج، حکومت و هیمنه دلار شکسته شود.

 

 ادامه دارد …..

منابع:

[1] . امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، صص 551 مساله چهارم.

[2] . امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، صص 552، مساله 8

[3] . بیانات در تاریخ۹۷/۶/۷

[4] . بیانات مقام معظم رهبرى در صحن «آستان قدس رضوى»، ۱/۱/۱۳۷۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.