">

سیاسی و روابط بین الملل

بحران سوریه؛ سیاست ها و رویکردهای بازیگران (رژیم صهیونیستی)-5

نقش رژیم صهیونیستی در بحران چند ساله اخیر سوریه موضوع این گزارش است.

11 دسامبر 2019 09:50

اسرائیل و بحران سوریه:

اسرائیلی ها پس از شکست داعش در سوریه، با نگرانی از حضور ایران در سوریه راهبردهای زیر را دنبال می کنند:

  1. نگاه ویژه به حضور ایران در سوریه و دسترسی اش به مرزهای اسرائیل و تلاش برای عدم درگیری را در استراتژی خود دنبال می­ کنند.
  2. با توجه به استراتژی درگیری میان جنگ ها، در آینده نیز عملیات علیه حزب ­الله و ایران را در سوریه دنبال خواهند کرد
  3. جبهه­ های آینده را بر اساس سناریوی 2 جبهه شمالی (حزب ­الله و سوریه) و جنوب- شمالی(حزب ­الله و دیگر گروه­ ها) تعریف کرده­ اند.
  4. معتقدند جنگ آینده فرسایشی نخواهد بود بلکه کوتاه مدت، متمرکز و سریع و برق ­آسا است.

اسرائیل و بحران سوریه

اقدامات و نگرانی های اسرائیلی ­ها از آینده منطقه:

  • برغم اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در سال 2015 مبنی بر این که اسرائیل هیچگاه از طرف کسی وارد جنگ نیابتی نمی شود، لکن مجله اسپوتنیک در مورخ 2018/9/4 به نقل از هارتز و یک منبع اسرائیلی در ارتش اسرائیل فاش کرد اسرائیل تا کنون بیش از 200 هدف علیه کاروان های سلاح ایرانی و حزب الله را در سوریه با بیش از 800 موشک بمباران کرده است. لیبرمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانش در مورخ 3 سپتامبر 2018 می گوید: ما با هر تهدید ایرانی از هر  کجا که باشد مقابله می کنیم و اسرائیل آزادی خود را برای هر اقدامی علیه ایران حفظ می کند.
  • بمباران پایگاه الکسوه در جنوب دمشق، مرکز البحوث العلمیه در جمرایا درغرب دمشق، پایگاه تدمر، در آوریل 2018 بمباران پایگاه هوائی تی فور در بنی یاس نزدیک تدمر که منجر به کشته شدن 14 نفر ازجمله  7 ایرانی گردید، بمباران پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه حمص، مرکز نظامی در حماه به بهانه وجود نیروهای ایرانی و حزب الله از جمله فعالیت های اسرائیلی ها در سوریه است. شدت این بمباران ها به حدی بوده است که سوریه پس از 36 سال از بحران دو کشور در اقدامی متقابل برای اولین بار هواپیمای اسرائیلی را در آسمان سوریه ساقط نمود.
  • در موضوع جولان نیز آنها معتقدند عقب نشینی از جولان مرزهای شمالی را در برابر تهدید ایران و حزب الله تضعیف می کند. لذا شرایط کنونی در سوریه را فرصتی تاریخی برای انضمام جولان می دانند. لابید وزیر مالی اسبق اسرائیل در کنفرانس” دنیا با جولان” اظهار داشت: با وجود جنگ در سوریه، اکنون فرصتی تاریخی برای اسرائیل است که سیادت بر جولان را برسمیت بشناسیم. اسرائیل جولان را به سوریه که نیمی از مردم کشورش را با همکاری ایران و حزب الله کشته است باز  نمی گرداند.
  • ایلی مالکا رئیس تجمع شهرک نشینان جولان می گوید: اسرائیل در حالی پنجاه و یکمین سال تسلط بر جولان را جشن می گیرد که جولان  تحت تصرف اسرائیل به منطقه ای توریستی تبدیل شده و در طرف سوری جنگی با هزاران کشته در جریان است.
  • مایکل اورن معاون وزیر موشی یعلون از پروژه ها و طرح های کلان اقتصادی و امنیتی اسرائیل در جولان با هزینه ای بالغ بر 15 میلیارد شیکل (دلار 3.5 شیکل است ) برای جایگزین کردن بیش از 50.000 نفر دیگر در جولان و رساندن جمعیت یهودیان این منطقه به 100.000 نفر سخن می گوید. وی معتقد است: این پروژه مهم ترین طرح و فرصتی تاریخی در شرایط جنگ در سوریه است و این اقدامات نه تنها از نظر اقتصادی بلکه یک نیاز امنیتی استراتژیک برای مقابله اسرائیل با حضور ایران در سوریه است.
  • اسرائیل و بحران سوریه

بنا به گزارش بنیاد کارنگی آمریکا:

  1. اسرائیل از وجود ایران، حزب الله و گروه های عراقی در کنار بشار اسد  بسیار نگران است.
  2. نگرانی از امکان تسلط گروه های تندرو اسلامی که آینده آنها مشخص نیست نیز کمتر از حکومت بشار نیست زیرا ممکن است در آینده به تهدیدی علیه اسرائیل تبدیل شوند.
  3. اسرائیل از تاثیر متشنج شدن منطقه بر استقرار لبنان و اردن بسیار نگران است و معتقد است علیرغم تضعیف و مستهلک شدن قدرت حزب الله در جنگ سوریه لکن حزب الله با مشارکتش در این جنگ توانسته قدرت جنگ آوری بالا و کمک های فراوان نظامی بدست آورد که ممکن است در آینده از آن برعلیه اسرائیل استفاده کند.
  4. اسرائیل مشکل دیگری نیز دارد و آن همراهی اش در طول درگیری سوریه در کنار آمریکا و اروپا است. و نیز مشکل حضور روسیه در سوریه و مصالح دو طرف در آن کشور است. روسیه در کنار حمایت از بشار اسد، اقدامات فراوانی برای مقابله با طرح های اسرائیل در سوریه به عمل آورده است لذا تلاش نموده است ضمن کمک به گروه­های مختلف و انجام حملات هوائی علیه نقل و انتقال سلاح حزب الله بدون تبلیغات و تقویت حضور نظامی و دفاعی خود در جولان و حمایت از اردن در موضوع آوارگان سوری در کنار نیروهای امریکائی نقشی متفاوت ایفا نماید.

اسرائیل و بحران سوریه

اهداف اسرائیل از ادامه درگیری ها در سوریه:

کارشناسان معتقدند: منفعت اسرائیل در ادامه درگیری بین طرف­ های  نزاع در سوریه است.  بن جوده نویسنده انگلیسی می گوید: ” اسرائیل از وضعیت کنونی ادامه درگیری ها در سوریه استقبال می کند زیرا می تواند  اهداف زیر را به اجرا درآورد:

  1. جنگ موجب جلوگیری از قدرت گرفتن ایران در سوریه و راه افتادن خط ترانزیتی ایران – سوریه و بیروت و مانع از تسلیح و حمایت از حزب الله  است.  لذا با استفاده از این فرصت بیشترین ضربه های هوائی را متوجه مراکز نظامی  و مناطق حضور ایران و حزب الله در سوریه  کرده است.
  2. اسرائیل موفقیت روسیه در حفظ بشار اسد را موجب تقویت نفوذ ایران در سوریه و تهدید استراتژیک برای خود می داند. همچنین نفوذ روسیه سبب رسیدن سلاح روسی به ایران و حزب الله و همچنین امکان درگیر شدن اسرائیل و روسیه را بوجود خواهد آورد.
  3. جنگ موجب تضعیف نظام سوریه بالاخص در مرزهایش با اسرائیل می گردد. اسرائیل معتقد است در شرایط کنونی جنگ سوریه مانع از مطالبه سوریه نسبت به جولان و تلاش برای تغییر وضع اجتماعی در جولان است. اسد در سال 2013 مجبور شد بیش از 20.000 نفر از نیروهایش را برای مقابله با گروه ها از جولان فرا بخواند.
  4. و در عین حال اسرائیل از سقوط نظام حاکم بر سوریه و قدرت گرفتن گروه های ناشناس نگران است زیرا معتقد است که ممکن است آنها در آینده به تهدیدی علیه اسرائیل تبدیل شوند. هر چند اسرائیل داعش را تهدید نمی داند.

دستاورد اسرائیل از بحران سوریه:

  1. باز تعریف استراتژی جدید اسرائیل با نگاه ویژه به نقش و حضور ایران در سوریه و مرزهای آن با اسرائیل
  2. تشویق ترامپ به اعلان الحاق قدس، جولان و کرانه غربی رود اردن و اعلان  دولت یهودی در فلسطین با برجسته کردن طرح پیشنهادی معامله قرن
  3. به اجرا درآوردن استراتژی “درگیری میان درگیری ها” با انجام حملات هوائی متعدد علیه مواضع ایران و حزب­الله در سوریه
  4. تلاش برای مدیریت سناریوی جنگ آینده در 2 جبهه­ شمالی (سوریه و حزب­الله) و جنوبی(حزب­الله و غزه)
  5. تثبیت اوضاع داخلی خود با استفاده از همه ظرفیت های موجود در منطقه
  6. ایجاد نوعی توازن با حمایت آمریکا برای پیشبرد اهداف توسعه طلبی خود با توجه به دستاوردهای معامله قرن که امریکا دنبال می کند.

اسرائیل و بحران سوریه

نتیجه­ گیری :

  • با توجه به عوامل اشاره شده از آنجا که اسرائیل در شرایط کنونی امکان تغییر در نظام سوریه و ممانعت از اثرگزاری و نفوذ ایران و جبهه مقاومت را ندارد و از طرفی دیگر نمی تواند با نقش روسیه در تحولات سوریه مقابله کند لذا تنها مسئله برای او جلوگیری از استقرار نظام اسد است. تقویت و استقرار نظام اسد مانع از تحقق اهداف استکبار جهانی خواهد شد.
  • اسرائیل احساس می­کند تسلیح دروزی ها نیز جواب نمی دهد زیرا ممکن است عاملی برای درگیری های آینده با نظام سوریه بشوند و از طرفی دیگر تصرف بعضی مناطق سوریه را نیزعاملی برای درگیری با سوریه می داند پس تداوم وضعیت نه جنگ و نه صلح در سوریه برای مصالح اسرائیل مناسب تر است. لذا اسرائیل در شرایط کنونی روند حملات هوائی علیه انتقال سلاح به حزب الله و زدن مراکز نظامی سوریه را در دستور کار دارد و با توجه به ضمانت عدم تعرض هواپیماهای روسی و تقویت روابط با دروزی های سوریه و دیگران، مانع از ورود نیروهای ایرانی و حزب الله به مناطق جولان خواهد شد.
  • تلاش برای به شکست کشاندن معامله قرن و ایجاد وحدت و انسجام در صفوف فلسطینی­های داخل و تقویت جبهه کرانه غربی می تواند عامل مهمی برای مقابله با سیاست های استکباری در منطقه باشد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.