">

سیاسی و روابط بین الملل

قسمت دوم از عوامل تاثیرگذار پیروزی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

عوامل پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-2

چه عواملی می تواند بر پیروزی نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تاثیر گذار باشد موضوع سه قسمتی گزارش پیش رو است.

14 مارس 2020 13:03

عوامل پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مقدمه

دکتر درویش کارشناس مسائل سیاسی در سه قسمت به تشریح عوامل تاثیرگذار در پیروزی انتخابات آمریکا می پردازد.

در قسمت اول مواردموثر درپیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچون پایگاه مردمی، سیستم هیئت‌های انتخاباتی، رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید، پیروزی در جنگ، محبوبیت مردمی، وجود رقیب سوم به عنوان برخی از عوامل تاثیر گذار در انتخابات ریاست جمهوری امریکا آمد در ادامه مواردی همچون استفاده از فن آوری روز ،همآورد، محبوبیت نامزدهای دمکرات، معاون رئیس جمهور توسط دکتر درویش کارشناس سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.

موارد موثر در پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

استفاده از فن آوری روز

استفاده از رسانه‌های اجتماعی روز نیز از دیگر موارد موثر در پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

اوباما از فیسبوک[1]، ترامپ از توئیتر[2] و در شرایط کنونی نیز استفاده از یوتوب[3] مطرح است.

علاوه بر این، داشتن تیم رسانه‌‌های اجتماعی قوی برای استفاده از فضای مجازی و از رسانه‌های جمعی مهم است.

کارشناسان بر این نکته ظریف و تعیین کننده نیز تاکید دارند که در استفاده از این نوع رسانه نباید بر پیشتازی نامزد محبوب خود اذعان نمود، بلکه بر عکس پیشتازی حریف را بزرگنمایی کرد تا انگیزه مضاعف برای رای دادن در میان طرفداران خودی بوجود آید.

زیرا در چهار انتخابات اخیر، همواره نامزدهای که از نظر رسانه‌ها عمومی از حریف خود عقب بوده‌اند، به پیروزی رسیده‌اند.

ترامپ از خانم کلینتون و آقای کلینتون از بوش پدر، بوش پسر از ال‌گور. (Patrick,2019) دلیل موفقیت دیگر ترامپ این بود که یک تیم قوی جهت استفاده بهتر از فضای مجازی با استفاده از گوگل، فیس بوک و توئیتر داشته و دارد.

لذا برای پیروزی بر او لازم است از این فضا و جمع‌آوری لازم برای استفاده از آن صورت گیرد. برای بهره مندی از این عامل داشتن پول شرط لازم است ولی شرط کافی تلقی نمی‌شود.

عوامل پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

همآورد[4]

تاثیرگذاری این عامل به دلیل به پایان نرسیدن انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها هنوز مشخص نیست.

تحلیل‌گران هر یک بنابر دلایلی شانس بایدن، وارن، سندرز یا بلومبرگ را به عنوان رقیب یا هماورد ترامپ مطرح می‌کنند.

جو بایدن به عنوان پیشرو دمکرات‌ها بدلیل هشت سال معاون رئیس جمهور بودن و سالها به عنوان سناتور از ایالت دلور در نزد مردم آمریکا فردی مشهور و شناخته شده است.

جایگاه بایدن در جمع میانه‌روهای حزب خوب است. با وجود این، او فردی با استعداد بالا برای گاف دادن نیز است.

البته جو بایدن از نظر سنی از ترامپ مسن‌تر است.

برخی بنابر دلایل اخیر می‌گویند بهتر است، حزب دمکرات فرد دیگری را به جای او به عنوان نامزد نهایی معرفی نماید.

سناتور وارن از ایالت ماساچوست و استاد دانشگاه هاوارد است.

او در جناح چپ و سوسیالیست مترقی قرار دارد. شعار او تجدید نظر در نظام سرمایه داری است.

او خواهان افزایش حقوق کارگران، بهبود وضعیت بهداشت بوده و از این جهات همفکر و هم راستا با سندرز سناتور ایالت ورمونت است.

سندرز فردی مشهور است و بدلیل ایده‌ ها و شعارهای مترقیانه انتخاباتی خود بیشتر به عنوان یک تهدید برای نظام سرمایه‌داری از سوی رقبا تعریف می‌شود تا یک راه حل برای حزب دمکرات در مقابل ترامپ.

به همین دلایل سران حزب دمکرات از نامزدی او استقبال نمی‌کنند.

اگر گرایشات عقیدتی در حزب دمکرات قویتر جلوه نماید به احتمال قوی فردی چون بایدن و در غیر این صورت افرادی مانند سندرز یا بلومبرگ از حزب دمکرات در مقابل ترامپ قرار خواهد گرفت.

بلومبرگ، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات مقدماتی با ثروت ۶۰ میلیارد دلاری نفوذ سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای را برای خود دست و پا کرده‌است.

او تنها در ۳ ماه گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای کمپین انتخاباتی‌اش هزینه کرده‌است.

همچنین طی سال‌های اخیر حدود ۱۰ میلیارد دلار صرف کمک‌های خیریه‌(7/6) و سیاسی(3/3) در سراسر ایالات متحده کرده‌است و همین مساله باعث شده که افراد متنفذی در کمپین انتخاباتی وی حضور داشته باشند.

او در مقابل اتهام زن‌ستیزی خود اعلام کرده‌است: «من بیش از هر کس دیگری کمک‌های مالی برای حضور نامزدهای زن در عالم سیاست اختصاص داده و خواهم داد.»

این یک وعده بی‌جهت نیست: بلومبرگ، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به دموکرات‌ها کمک کرد تا در انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 مجلس نمایندگان را از دست جمهوری‌خواهان خارج کنند.

وی در این انتخابات از ۲۱ نامزد حمایت مالی کرد، که ۶ تن از آنها زن بودند.

با وجود این، دموکرات‌ها در خصوص ابعاد بی‌شماری از شخصیت و سوابق بلومبرگ شهردار سابق نیویورک دچار شک و تردید هستند.

بلومبرگ جمهوری‌خواه سابق که در سال ۲۰۱۸ به حزب دموکرات پیوست، از قوانین و مقررات تجاری محافظه‌کارانه حمایت می‌کند و دیدگاهش در مورد اداره مدارس نیز به جمهوری‌خواهان نزدیک است.

او غالبا از صداهایی حمایت می‌کند که لیبرال‌ها آن را نمی‌پسندند.

با این حال در جبهه دموکرات‌ها، که تشنه شکست دونالد ترامپ هستند، او خود را به‌عنوان فردی نشان داده ‌است که می‌تواند از عهده این عملیات برآید.

او خود را چهره‌ای نشان داده ‌است که از منابع مالی خوب و موقعیت بی‌نظیر برخوردار ‌است و برای این کار متحدان سیاسی هم در اطراف وی هستند و هم پشتوانه اصلی وی کمک‌هایی انسان دوستانه‌ای است که طی سالیان گذشته انجام داده‌است.

به همین دلیل بسیاری از شهرداران کلان‌شهرها و شهرهای کوچک، شبکه قدرتمندی از نهادها و موسسات مختلف از جمله بنیاد «سی- دی‌سی»، دانشگاه جانز هاپکینز، صندوق کمک‌های ملی انسان‌دوستانه، موزه متروپولیتین و سازمان بهداشت جهانی از جمله حامیان وی هستند.

همچنین یک شبکه ده‌ها ایالتی و شهری از او حمایت می‌کنند؛ ایالت‌ها و شهرهایی که برای سیاست‌گذاری از کمک‌های وی در خصوص مبارزه با قانون حمل اسلحه یا مبارزه با تغییرات آب و هوایی بهره‌مند شده‌اند.

تری مک‌آلیف، فرماندار سابق ویرجینیا که زمانی رئیس کمیته ملی حزب دموکرات بود، می‌گوید: «مشخصا طی سالیان گذشته هیچ فرد مهمی به اندازه مایکل بلومبرگ به این حزب کمک مالی نکرده ‌است». او می‌افزاید: بلومبرگ برای اصلاح قوانینی مانند قانون حمل اسلحه، تغییرات آب و هوایی و خدمات درمانی کمک‌های شایانی کرده است و این کمک شامل حال همه نژادها بوده است.

عوامل پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

محبوبیت نامزدهای دمکرات

محبوبیت هر یک از کاندیداها در سطح فدرال بر اساس نظرسنجی 18 فوریه 2020 برابر با 29/11/98،

میزان توان و قابلیت درصدی هریک از کاندیداهای دمکرات در صورت نامزد نهایی حزب در مقابل ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020، بر اساس نظرسنجی 18 فوریه 2020 برابر با 29/11/98، در جدول زیر آمده است:

 

عوامل پیروزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

معاون رئیس جمهور

ویژگی‌ها و مزیت‌های معاون رئیس جمهور نیز در سرنوشت نامزد نهایی مهم است.

نامزد ریاست جمهوری که از نظر مردم معاون مناسبی برای خود انتخاب نکند، او چطور می‌تواند تصمیم درستی در حوزه سیاست اتخاذ نماید.


انتخاب معاون رئیس جمهور ملاحظاتی چون اگر رئیس جمهور از ایالت‌های شمالی باشد، معاون از ایالت‌های جنوبی، یا رئیس جمهور از جناح اکثریت حزب باشد، معاون او از جناح اقلیت و مواردی چون سن، محبوبیت عمومی و غیره مورد توجه قرار می‌گیرد.

ادامه دارد….

[1] . Facebook.

[2] . Twitter.

[3] . YouTube.

[4] . Match up.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.