نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

اقتصاد پنهان-1

اقتصاد پنهان علل

اقتصاد پنهان از پديده‌هاي نامطلوب ‌اقتصادي است که روند رو به رشدی در همه اقتصادهاي در حـال توسـعه و توسعه يافته دارد. از ویژگی‌های اقتصاد کشورمان نیز حجم گسترده اقتصاد زیرزمینی آن است. با توجه به سیاست‌های کلی کشور در مورد فراهم نمودن شرایط مناسب برای فعالیت اقتصادی سالم و شفاف، شناخت صحیح از اندازه و علل و آثار اقتصاد پنهان و مقابله با آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردیده است. دکتر امیر حسین طاهری عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی ضمن اشاره به بخش های مختلف اقتصاد پنهان و بیان علل و آثار شکل گیری و گسترش آن، پیشنهادات و راهکارهایی در جهت کاهش حجم اقتصاد پنهان در ایران ارائه می دهد.

اقتصاد پنهان؛ علت های شکل گیری

دکتر امیر حسین طاهری عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی

مقدمه

اقتصاد پنهان‌ که از آن به اقتصاد سایه یا اقتصاد زیرزمینی نیز یاد می‌کنند در بسیاری کشورها زمینه ساز از دست رفتن بخش زیادی از درآمدهای بالقوه دولت‌ها می‌شود.

امتناع از پرداخت انواع مالیات، خودداری از عمل به برخی قوانین بازار در عرصه تجاری داخلی و خارجی کشور و رعایت نکردن مقررات، ضوابط و فرآیندهای اداری و … بیانگر وسعت دامنه اقتصاد پنهان است.

گستردگی این گونه اقتصاد موجب دشواری تهیه حساب‌های ملی و آمارهای کلان اقتصادی و در نتیجه کاهش دقت و جامعیت این آمارها و بروز پدیده هایی از جمله کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و بروز کسری بودجه می گردد.

این نوشتار در دو قسمت به بررسی موضوع پدیده اقتصاد پنهان می پردازد.

در قسمت اول برخی از بخش های اقتصادی که در آن اقتصاد پنهان شکل می گیرد ؛ آورده شده و سپس به علل و آثار این پدیده در اقتصاد، می پردازد و در قسمت دوم به آثار و پیامدهای اینگونه اقتصاد و راهکارهای کاهش حجم اقتصاد پنهان در کشورمان ارائه می گردد.

اقتصاد پنهان؛ علت های شکل گیری

 الف:اقتصاد پنهان : بخش های مختلف

۱فعاليت‌هاي زير زميني:

فعالیت های زیر زمینی شامل فعاليت‌هاي تولیدی قانونی است که از ديد مسئولان ذيربط (به دلائل مختلف) پنهان داشته مي‌شوند.

مواردي نظير پنهان کردن تمام يا بخشي از درآمد شرکت‌ها با هدف امتناع از پرداخت ماليات، کم اظهاری در ارزش واردات، استخدام نيروي کار غيررسمي و غيرمجاز بدون توجه به قوانين کار و مبادرت به فعاليت‌هاي توليدي پنهان با هدف اجتناب از رويه‌هاي طولاني و پرهزينه اداري، در این گروه قرار مي‌گيرند.

۲ فعاليت‌هاي غير قانوني:

به آن دسته فعالیت‌هایی گفته می شود که طبق قوانین و مقررات جاری کشور ممنوع و انجام آن مجاز نیست ولي بواسطه انجام آن توسط افراد غيرمجاز در زمره فعاليت‌هاي غيرقانوني قرار مي‌گيرند.

۳بخش غير رسمي اقتصاد:

این بخش متشکل از واحدها و کارگاه‌های کوچک است(عمدتا ارائه کننده کالا و خدماتي که کاملاً قانوني، بدون ثبت در سامانه‌های قانونی) و فاقد ساختار سازماني يا داراي حداقل ساختار سازماني هستند.

تفاوت بخش غيررسمي و بخش زيرزميني در این است که واحد‌هاي زيرزميني عمداً براي اجتناب از پرداخت ماليات و سهم تأمين ‌اجتماعي و ساير عوارض قانوني فعاليت‌هاي خود را پنهان نگاه مي‌دارند. در حالي که فعاليت‌هاي غيررسمي اغلب تعمدي در پنهان نگاه داشتن فعاليت‌هاي خود ندارند. این بخش از مشاغل غيررسمي داراي درآمدي کم و نامنظم بوده و اصولاً قادر به پرداخت ماليات و ساير عوارض قانوني نبوده و توانايي التزام به رويه‌‌هاي قانوني را ندارند.

البته باید یادآور شد که اقتصاد پنهان، ابعاد وسیعتری دارد و علاوه بر آنچه گفته شد، بخشی های پنهان دیگری نیز هست که خارج از پوشش آماری قرار گرفته و نیاز به شناسایی آن است .

اقتصاد پنهان؛ علت های شکل گیری

 ب : اقتصاد پنهان : علل شکل گیری

بررسی علل و عوامل موثر برگسترش اقتصاد پنهان و شناخت ابعاد آن، امری مهم و ضروری برای تصمیم گیرندگان، سیاست گذاران و مدل سازان کلان اقتصادی در اتخاذ سیاست های درست خواهد بود.

در واقع شكل گيري و پيدايش اقتصـاد پنهـان تابعي از خصوصيات و شرايط اقتصادي کشورها است.

لذا دلايل ايجاد اين پديده نيز در ساختارهاي اقتصادي مختلف، متفاوت و به دلیل فقدان اطلاعات کافی از آمارهای رسمی، و گستردگی اقتصاد پنهان، تنها راه ممکن، تحلیل تحولات اقتصاد پنهان از طریق تحلیل عوامل اثرگذار بر ایجاد و گسترش اقتصاد پنهان است.

مجموعه ای از عوامل از جمله موارد ذیل در شکل گیری اقتصاد پنهان موثر هستند:

اقتصاد پنهان؛ علت های شکل گیری

با توجه به آنچه گفته شد عوامل موثر بر شکل گیری اقتصاد پنهان بسیار متنوع هستند و بر اثر وجود همین تنوع است که حل موضوع همیشه با مشکل مواجه است و تنوع در شکل ایجاد ،شکل برخورد و نحوه مبارزه با اقتصاد پنهان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در قسمت بعد به بخشی از آثار و پیامدهای اقتصاد پنهان اشاره شده و پیشنهادات و راه کارهایی برای مقابله با نابهنجاری های اینگونه اقتصاد ارائه می گردد.

ادامه دارد….