نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

بیانیه گام دوم انقلاب -2

انقلاب گام دوم

تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و با کیفیت، و توزیع عدالت‌ محور و مصرف به اندازه و بی‌ اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و تأثیر شگرفی بر اقتصاد و زندگی امروز و فردای جامعه می گذارد .در قسمت اول به پیشینه بیانیه و معرفی آن پرداخته شد و در قسمت دوم به موضوعات و راه کارهای پیاده سازی آن پرداخته است.

بیانیه گام دوم راه کارها  پیشنهادات

مقدمه:

در قسمت قبل به پیشینه چگونگی تدوین و ابلاغ قوانین بالا دستی در جمهوری اسلامی و معرفی سند گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پرداخته شد. در ادامه  به موضوع این سند و پیشنهاداتی برای اجرای آن ارائه می گردد.

د : موضوعات بیانیه

تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و با کیفیت، و توزیع عدالت‌ محور و مصرف به اندازه و بی‌ اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی این‌جانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.

در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت.

بیانیه گام دوم راه کارها  پیشنهادات

ﮪ : راهکارهای پیاده‌سازی

لذا براین اساس و با بهره‌مندی از تجارب دیگر کشورها و تجارب 42 ساله حاصله، زنجیره و مدل کلان سیاست‌گذاری در کشور طراحی و به موقع اجرا گذاشته شود.

برای این منظور، توجه عمیق به پیوستگی و هم‌پوشانی وتقدم و تاخر مجموعه اسناد بالادستی و طرح مکانیزم‌ها و شاخص‌های بهم پیوستگی و طراحی درخت سیاست‌گذاری از پیش‌نیازهای اساسی است و بر همین اساس بایست رابطه علت و معلولی و اثرگذاری و اثرپذیری سطوح مختلف اسناد بر یکدیگر تبیین، ابلاغ و ساختاردهی شود و در طی یک مدت مشخص، مدل حاصله دستخوش تغییر نگردد. تا امکان نتیجه‌گیری فراهم آید.

افزون بر اطلاعات، آمار و مستندات شناختی جامعه سیاست‌گذار، ظرفیت‌ها، پتانسیل و توانمندی‌های موجود نیز باید در مرحله طراحی به درستی ارائه گردد. و سپس انتظارات و سیاست‌های کلان در راستای رسیدن به اهداف تبیین شده باشد.

با نگاهی به فرآیند تبیین سند چشم‌انداز، مشخص می‌گردد که این سند با ضریب خطای قابل توجهی تدوین و ابلاغ شده است(انتظارات غیرقابل دستیابی و صرفاً با نگاه به اول شدن در منطقه) در حالیکه در همان مراحل اولیه برخی نخبگان جامعه اظهاراتی مبنی بر عدم امکان تحقق چنین سندی را اظهار نمودند. لذا شناخت وضع موجود از مهم‌ترین عوامل طراحی دقیق نقشه سیاست‌گذاری در کشور است.

در این زمینه یک مدل اثربخش که منجر به افزایش بهره‌وری و تضمین تحقق سیاست‌ها و اهداف از طریق اجرای برنامه‌ها و… شود را نداشته‌ایم. بدیهی است یک سیستم سیاست‌گذاری، بدون نظارت و کنترل (فید بک)  تضمینی برای اجرای سیاست‌ها نخواهد داشت، چه رسد به تحقق اهداف و انتظارات. لذا لازمه تحقق سیاست‌ها و برنامه‌ها، طراحی ساختارهای مورد نیاز در حوزه هدایت و کنترل امور است.

بیانیه گام دوم راه کارها  پیشنهادات

لذا نهاد سیاست‌گذار بیانیه گام دوم بایست در این راستا مسئولیت‌پذیر باشد و حوزه اثرگذاری و اثربخشی خود را با مکانیزم‌های قابل بررسی و سنجش مشخص نماید. این مشکل در شعارهای سالیانه نیز دیده می‌شود و مرجعی دلایل رسیدن یا نرسیدن به شعار طرح شده را پیگیری و در صورت نیاز بهینه‌سازی نمی‌کند.

بیانیه گام دوم راه کارها  پیشنهادات

منابع :

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دو امام مجاهد

مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، ۱۳۸۹

عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۳۹۶

امام خمینی(ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ۱۳۹۱

آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ۱۳۹۳

سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسی سال 1358 و 1368

برنامه‌های 5 ساله جمهوری اسلامی ایران