نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

بیانیه گام دوم انقلاب -1

گام دوم

بیانیه گام دوم انقلاب، بعد از گذشت چهار دهه از عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران و در آستانه ورود به دهه پنجم به عنوان سند بالادستی در فرایند بهره‌برداری و پیاده‌سازی قرار می‌گیرد. این یادداشت در دو قسمت به بررسی این سند بالا دستی می پردازد. در قسمت اول پیشینه و معرفی سند آمده است و در قسمت دوم به موضوعات آن و راه کارهای پیاده سازی این سند پرداخته است.

بیانیه گام دوم پیشینه معرفی

مقدمه

بیانیه گام دوم انقلاب،  بعد از گذشت چهار دهه از عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران و در آستانه ورود به دهه پنجم به عنوان سند بالادستی در فرایند بهره‌برداری و پیاده‌سازی قرار می‌گیرد.

در این زمینه شایسته و ضروری است نسبت به اسناد تهیه شده از ابتدای انقلاب تاکنون از جمله قانون اساسی، برنامه‌های پنج‌ساله نظام، برنامه چشم‌انداز 1404 و سیاست‌های کلان ابلاغی، بازبینی و درخصوص نقاط قوت و قابل بهبود و بهینه‌سازی آن اقدام گردد.

در حوزه کارکردی قانون اساسی، با توجه به گذشت 30 سال از بازنگری این قانون و با امعان نظر به تغییر و تحولات انجام شده، همگام با ورود به دهه پنجم نظام جمهوری اسلامی، بازبینی و بازنگری همه‌ جانبه، دقیق و جامع مبتنی بر منافع ملی و نیازهای کشور در حال و آینده، در یک مجلس نخبگان و با حضور نمایندگان نخبه از اقشار، صنوف و اقوام مختلف می‌تواند استحکام و پایداری نظام را به تثبیت برساند.

بیانیه گام دوم پیشینه معرفی

الف : پیشینه موضوع 

همگام با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357، فرایند تدوین، بررسی و تصویب و ابلاغ اسناد بالادستی کلان آغاز گردید.

قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان اولین سند بالادستی و مهمترین سند حاکمیتی در آبان سال 1358 با حضور نمایندگان آحاد مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی تدوین و تصویب گردید و در همه‌ پرسی آذر ماه همان سال با رأی حدود 5/99 درصد شرکت کنندگان به تصویب مردم رسید.

این سند پس از ده سال در سال 1368 مجدداً با نظر و رأی خبرگان و مردم و مبتنی بر نیازهای احصاء شده و کمبودهای ملاحظه شده در ده سال اولیه جمهوری اسلامی، مورد بهینه‌ سازی قرارگرفت.

در ادامه مسیر تدوین، بررسی و تصویب برنامه‌های پنج‌ساله کشور به عنوان دیگر اسناد بالادستی توسط دو نهاد حاکمیتی (قوه مجریه و قوه مقننه) مورد توجه قرار گرفت.

در این فرایند پس از مدتی طرح نیازمندی به سند بلند مدت‌تری در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی از مباحثی می‌بود که بتدریج پس از چند دوره اجرای برنامه‌های پنج‌ساله مطرح گردید که نهایتاً تبدیل به برنامه بیست‌ساله چشم‌انداز1404 گردید.

در حوزه برنامه چشم‌انداز 1404، بررسی، تعمق و ورود کارشناسنان و نخبگان مختلف و تجزیه و تحلیل مسیر تبیین و طراحی برنامه، نقاط قوت و ضعف این مسیر در ابعاد مدل‌های بکار گرفته شده، روش‌ها و سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات، مدل‌های جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، چگونگی فرایند انتخاب کارشناسان و مطلعین این حوزه، فضای روابط کاری، تحکم‌های مدیریتی در مجمع تشخیص در مرحله طراحی برنامه و… و نهایتاً احصاء دلایل شکست این برنامه، بسیار قابل توجه است.

در این راستا پاسخگو نبودن فرایند انسانی این برنامه از مرحله جمع‌آوری تا طراحی و تصویب و ابلاغ آن از یک طرف و عدم تبیین مدل هدایت و کنترل برنامه از طرف دیگر، در شرایطی که  هدایت و کنترل از قبل شروع یک برنامه تا حین و بعد از انجام برنامه مورد نظر است.

در برنامه چشم‌انداز 1404 به عنوان مهمترین برنامه در نظام، تقریباً ضمانتی برای هدایت و کنترل و بالتبع آن، اصلاح موارد مورد نیاز طراحی و دیده نشده است.

لذا مبتنی بر این وضعیت و اثرگزاری چنین سیاست‌ها و برنامه‌های کلانی در مجموعه مسیر رشد و تعالی کشور، ضروری است بیانیه گام دوم مورد بررسی همه‌جانبه قرار گیرد. دلیل این امر پایه‌ای بودن و مرجع شمرده شدن این برنامه در فعالیت‌ها و اقدامات چهل ساله دوم نظام است.

در ادامه فرایند طراحی اسناد بالادستی، تبیین و ابلاغ سیاست‌های حاکم بر برنامه‌های 5 ساله با تلاش و همت مجمع تشخیص مصلحت نظام و با تایید و ابلاغ مقام معظم رهبری صورت گرفت. و این سند نیز به مجموعه مستندات استراتژیک نظام جمهوری اسلامی اضافه گردید.

از سال 1378 رهبری معظم انقلاب اسلامی‌با طرح “شعار سال” نوعی نقشه راه مسئولان کشور و آحاد مردم را به عنوان سیاست راهبردی برنامه‌ریزی سالانه مطرح فرمودند. و در این مسیر تاکنون 21 شعار مطرح گردیده است. که این مدل خود نوعی تعیین سیاست‌های کلی و هدایت کلان فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی در جهت چشم‌انداز نظام است. که با ورود به دهه پنجم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و مبتنی بر تجربه چهل سالگی نظام، بیانیه گام دوم به عنوان سند مهم راهبردی و چشم‌انداز بلند مدت نظام توسط مقام معظم رهبری ارائه گردید.

بیانیه گام دوم پیشینه معرفی

ب: معرفی بیانیه

بیانیه‌ی گام دوم انقلاب؛ پاسخی است به چگونگی شکر نعمت انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن و انقلابی بمانیم و پیشرفت کنیم.

عصاره‌ای برساخته از:  نگاه ،  فکر،  نظام اندیشه‌ای،  باورها، آرزوها و آرمان‌های  ملت ایران، مسیر طی شده، شرایط کنونی و مسیر پیش رو است.

چهل سالگی انقلاب و آغاز گام دوم، ظرفیت تاریخی، اعجاز انقلاب در تداوم نسلی، نصرت‌های الهی، کامیابی‌ها و دستاوردها، چالش‌ها، بحران‌ها، آسیب‌ها و غفلت‌ها (عبرت‌ها)، امتداد جهانی نهضت، افول و هزیمت دشمنان، پیروزی‌ها و فتوحات فراوان، رویش‌ها و مساله کلیدی انتقال نسل، ثمردهی دستاوردها و خون‌آوردهای انقلاب اسلامی است.

وصیه‌های هفت‌ گانه‌ی مدیریتی به عنوان رسالت امت در ادامه‌ ی راه، مبتنی بر خودباوری، خواستن، توانستن و امید واقع ‌بینانه در محورهای:

ج : محورهای کلام مقام معظم رهبری

گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّت‌های استفاده نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است.

در قسمت بعد  به موضوع موضوعات بیانیه گام  دوم و راهکارهای پیاده‌سازی  آن  پرداخته می شود.

 

….ادامه دارد….