نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

اخلاق سیاسی انتخابات

اخلاق سیاسی در انتخابات

امام علی(ع )… لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ …(فرازی از خطبه ۲۰۰نهج البلاغه)

اگر غدر و مكر نكوهيده نبود من از زيرك‏ترين مردمان بودم،

عملکرد کاندیداها :

از اصول پایه ایی سیاست در اسلام رعایت فضایل و مکارم اخلاق و ارزش های اسلام و انسانی است.

موضوعی که به عنوان یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی ایران به عنوان اخلاق سیاسی انتخابات تاکید شده است.

در مقطع انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ ممکن است شاهد دو رویه تبلیغات احتمالی کاندیداها در طول مبارزات انتخاباتی باشیم؛

یکی بکارگیری عبارات ناپسند

و دیگری بیان وعده هایی که هیچگاه عملی نیستند.

اولی به اصول اخلاقی جامعه لطمه زده و دومی سطح توقعات آحاد ملت از نظام و حکومت را افزایش میدهد.

آنچه در این یادداشت بدان اشاره می گردد:

اصل تعهد و پایبندی کاندیداها فارغ از هرگونه وابستگی جناحی و جریانی به اصول اساسی و بنیادین نظام ج.ا.ایران است،

یعنی حفظ ارزشهای انقلاب  بر پایه آن شکل گرفته و متکی به تواناییهای کشور، بدون وابستگی به ابرقدرتها است.

اخلاق سیاسی در انتخابات – اختلافات:

رقابت در انتخابات یک اصل است. رقابتی که ممکن است به اختلاف نیز تعبیر شود.

اما اخلاق سیاسی در انتخابات در این رابطه چه نقشی می تواند داشته باشد ؟

اختلافات سیاسی و رقابت های انتخاباتی برمدار کانون ارزش ها و اخلاق اسلامی، نشانی از پویایی و بالندگی نظام سیاسی است.

و تابلویی امیدوار کننده از آینده خوب و سازنده نظام سیاسی پس از انتخابات را به تصویر می کشد.

اگر انتخابات و رقابتهای کاندیداها از قانون، اخلاق و معرفت سیاسی بدور باشد و رسیدن به کرسی قدرت با روشی غیر از این، نمود بیشتری پیدا کند،

تصویری مبهم، نامطمئن و نا امیدوارانه از فردای پایان انتخابات را به دست خواهد داد.

اخلاق سیاسی در انتخابات – تبلیغات:

انتشار انواع داده ها در فضای مجازی و در سطح جامعه که برخی از آنها گناه و معصیت و بعضی از مصادیق اشاعه فحشا بوده

و در اسلام امری حرام و مضموم است، چیزی جز کاهش سرمایه اجتماعی و افت مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و دیگر عرصه ها را در پی نخواهد داشت.

از این رو جریانات سیاسی و کاندیداها باید در انتشار معضلات، معایب، اشکالات و نواقص موجود با حفظ اخلاق سیاسی و رعایت امانت و تقوا، اهتمام لازم را مبذول نمایند تا از این طریق نه تنها به گناه، معصیت و دروغ و بزرگ نمایی و تشویش اذهان دچار نشده، بلکه سهمی در شکل دهی ساختار ذهنی منفی جامعه نسبت به توانمندی های نظام جمهوری اسلامی در حل مشکلات برای خود منظور ننمایند.

زیرا دشمنان داخلی و خارجی به انحاء مختلف در ایجاد باورهای منفی علیه جمهوری اسلامی همواره ایفای نقش کرده است.

البته همیشه با برخورد هوشمندانه آحاد ملت در حمایت از جمهوری اسلامی همراه بوده است.

بنابراین به تعبیر امام علی (ع) رفتار، اعمال و گفتار کارگزاران حکومت باید بدور از غدر و مکر(پیمان شکنی، نقض عهد، حیله، فریب، تزویر و…) باشد و رقابت های انتخاباتی در یک محیط اسلامی و انقلابی شکل یابد و فضای سیاسی کشور و رقابت سالم کاندیداها و توانمندی های نخبگان و ظرفیت های موجود داخلی به منظور حل مشکلات و معضلات جاری و ساختن آینده ای بهتر، هدایت گردد.

اخلاق سیاسی و انتخابات

اخلاق سیاسی در انتخابات – انتظارات از کاندیداها

پس، از جریانات سیاسی و کاندیداهای محترم انتظار است:

اولا

چگونگی شناختشان از تواناییها و ظرفیتها و مقدورات موجود برای حل مسائل و پایین آوردن ضریب خطا را بیان کنند.

و به علل و عواملی که موجب نا کارآمدی مدیریتها شده است، پرداخته شود.

دوما

نتیجه:

و…کاندیداهای محترم می دانند که آرای مردم حق الناس است و به صورت امانت به آنان داده شده است.

این آرا نتیجه وعده ها، سخنان و اعتماد و امیدواری مردم به کاندیدا و علاقه مندی و پایداری ملت در دفاع از نظام اسلامی است که ایشان را به پای صندوق های رای حاضر کرده است.

بنابراین برندگان انتخابات که با اتکا بر آرای اکثریت مردم بر مسند مسئولیت نشسته اند باید بدانند امانتدار مسئولیتی هستند که از دل آن، باید خواسته ها و انتظارات به حق ملت در رسیدن به آرمان های اسلامی و انسانی محقق شود.

 

مجید بهمنی