نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

اقتصاد پنهان-2

اقتصاد پنهان پیامد راهکار

آثار و پیامدهای اقتصاد پنهان کدام است ؟ چه پیشنهادات و راه کارهایی برای مقابله با این اینگونه اقتصاد مطرح است؟ یادداشت پیش رو پاسخ می دهد.

اقتصاد پنهان؛ پیامدها و راهکارها

دکتر امیر حسین طاهری عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی

مقدمه:

در قسمت قبل گفته شد اقتصاد پنهان چیست و در کدام یک از بخش های اقتصادی وجود دارد و علل بوجود آمدن آن کدام است.

در این قسمت به بخشی از آثار و پیامدهای اقتصاد پنهان اشاره شده و پیشنهادات و راه کارهایی برای مقابله با نابهنجاری های اینگونه اقتصاد ارائه می گردد.

 ج : اقتصاد پنهان : آثار و پیامدها

اقتصاد پنهان با توجه به ابعاد گسترده و ماهیت متفاوت آن، آثار و پیامدهای متفاوت و نامطلوبی از جمله موارد ذیل را در پی خواهد داشت :

اقتصاد پنهان؛ پیامدها و راهکارها

 راهکارها و پیشنهادات

با توجه به روند رو به افزایش بسیاری از عوامل بسترساز و گسترش دهنده اقتصاد پنهان، نظیر رکود و بیکاری، موانع تجاری، فضای کسب و کار نامساعد، عدم شفافیت و نظایر آن طی دهه گذشته و احتمال گسترش اقتصاد پنهان در کشور، لازم است این موضوع با توجه به آثار و تبعات زیانبار آن، مورد توجه جدی سیاست گذاران قرار گیرد.

لذا در این راستا و در جهت مقابله با رشد اقتصاد پنهان راهکارهایی به شرح ذیل پیشنهاد می گردد:

اقتصاد پنهان؛ پیامدها و راهکارها

 جمع بندی

در شرایط کنونی لازمه حفظ ثبات اقتصادی کشور انجام اقدامات ضروری از جمله جلوگیری از گسترش «اقتصاد پنهان» و حفظ سلامت و شفافیت نظام اقتصادی و اداری کشور است.

گسترش اقتصاد پنهان و تشدید فعالیت‌های اقتصادی غیر قانونی و فرصت ‌طلبانه به‌ ویژه قاچاق و مبادلات مالی غیر شفاف، فرار مالیاتی و غیره نه ‌تنها موجب اتلاف منابع عمومی و تحمیل هزینه به اقتصاد کشور و فشار به شهر وندان می‌شود بلکه تعمیق فساد در نظام اداری را به ‌دنبال داشته و کارآیی نهادهای مسئول را به‌شدت کاهش می‌دهد‌.

در اين نوشتار ضمن بررسی عوامل اصلي بسترساز و توسعه دهنده ي اقتصاد پنهـان و همچنین آثار و پیامد های آن بر این نکته تاکید گردید که سفید و شفاف شدن اقتصاد و نهادینه شدن این مدل فعالیت اقتصادی در کشور لازمه اش آینده نگری و برنامه ریزی و سرمایه گذاری بلندمدت و برخورد مسئولانه با همه ریشه های فرهنگی و اقتصادی اقتصاد پنهان است.

همچنین بایست هزینه فعالیت در اقتصاد رسمی و سفید بسیار کمتر از اقتصاد پنهان شود.

راهبرد کلیدی در این مسیر، ایجاد تسهیلات، جذابیت و راهکارهایی برای ورود فعالین حوزه اقتصاد پنهان به اقتصاد رسمی است.

ناگفته نماند که درحین فرهنگ سازی و تدبیر و بسترسازی در جهت درمان اقتصاد پنهان نباید مقابله با علل و مبادی اقتصاد پنهان فراموش گردد.

بلکه برای مقابله با گسترش وجوه مختلف اقتصاد پنهان، ضمن استفاده از ابزارهای سیاست گذاری (در جهت رفع زمینه‌های اقتصادی پدیده اقتصاد پنهان) الزامات نهادی و قانونی لازم برای مبارزه با گسترش اقتصاد پنهان نیز مورد توجه قرار گیرد.

اقداماتی از جمله ارتقای قوانین مبارزه با پولشویی و قوانین مرتبط و اجرای دقیق و سختگیرانه آن (با هدف ارتقای شفافیت مالی و کاهش جرائم مالی و کاهش فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی)، توسعه دولت الکترونیک و الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی به ارائه خدمات آنلاین، حذف کامل تمامی سیاست‌های اقتصادی متضمن توزیع رانت و امتیازات ویژه، تشدید مجازات قاچاق و تشدید نظارت بر عملکرد موسسات پولی و مالی، اجرای تدریجی سياست هاي افزايش بار مالياتي در کنار شناسایی دقیق فراریان مالیاتی و پایه های جدید مالیاتی به عنوان گام‌هایی مهم در این زمینه با هدف جلوگیری موثر از گسترش اقتصاد پنهان مورد توجه جدی قرار گیرد.

اقتصاد پنهان؛ پیامدها و راهکارها

 

دکتر امیرحسین طاهری

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی