نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

بازخوانی روند زایش نقش نیابتی عربستان سعودی در تحولات غرب آسیا -2

بازخوانی روند زایش نقش نیابتی عربستان

چگونگی زایش نقش نیابتی عربستان در تحولات منطقه خاور میانه موضوع این یادداشت است که در دو قسمت ارائه می شود. در قسمت اول به چرایی و روندها و نقش سازمان ملل این زایش اشاره شده است.

عملیات نظامی عربستان سعودی ثروتمندترین عضو در منظومه کشورهای عربی علیه ضعیف­ترین همسایه، تجاوز آشکاری است که با اطلاع قبلی، موافقت و حمایت مقامات آمریکا، سران کشورهای منطقه و سازمان ملل صورت گرفت.

اگرچه این تجاوز به بهانه درخواست رسمی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن، برای مهار گروه انصارالله و بازگرداندن جریان وابسته به غرب به قدرت سیاسی در این کشور، آغاز شده لکن در حقیقت اهداف واقعی آن فراتر از تحوّلات داخلی یمن و در چارچوب موازنه قدرت منطقه ای انجام شده بود.

با نیم نگاهی به اظهارات و توافقات پنهان مقامات غربی – عربی می ­توان دریافت که کانون واقعی هجوم و اجرای سناریوی نظامی علیه یمن، هدف قرار دادن ظرفیت­ های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است، توجه به گزاره­ های مطرح شده در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با جان کری وزیر وقت خارجه آمریکا که در مورخه 16/01/1394 یعنی ده روز پس از آغاز تجاوز به یمن  از طریق ویدئو کنفرانس انجام شده است، روشنگر این واقعیت بود. در این نشست جان کری پس از استماع گزارش عادل جبیر سفیر وقت عربستان در آمریکا از وضعیت میدانی و دستاوردهای تجاوز به یمن، با شگفت­ آور خواندن نتیجه عملیات نظامی و اعلام حمایت از آن گفت: این عملیات و دستاوردهای آن به منزله پیام شدیداللحن به ایران است، آقای اوباما شخصاً این عملیات­ها را پی­گیری و هماهنگی می­کند و خیلی تمایل دارد تا اطلاعات نظامی مربوط به اهداف و مواضع مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد، وی افزود: دولت آمریکا از هر اقدامی در راستای امنیت خلیج (فارس) حمایت می­کند. و سعودالفیصل وزیر خارجه وقت عربستان نیز در این نشست اظهار داشت: هدف ما ادامه عملیات است تا ببینیم عکس العمل ایران چیست؟

بازخوانی روند زایش نقش نیابتی عربستان سعودی در تحولات غرب آسیا -2

بازخوانی روند زایش نقش نیابتی عربستان

دولت عربستان سعودی با برخورداری از حمایت­ های غربی و عربی به نقش جدیدی در موازنه قدرت در غرب آسیا دست یافت، بر اساس این نقش عربستان سعودی قادر گردید در جایگاه کشوری به ظاهر مقتدر در منطقه خود را نشان دهد و علاوه بر اجرای پروژه ­های نیابتی آمریکا در عمق کشورهای اسلامی غرب آسیا، اهداف امنیتی خود را بدون توجه به عرف بین ­المللی تعقیب نماید.

رسانه­ های عربستان با دمیدن در اختلافات طائفی در جهت تحریک احساسات اهل سنّت علیه شیعیان ،تجاوز به یمن را جهاد علیه حوثیان زیدی، شیعیان صفوی و زیاده­ خواهی­ های ایران قلمداد کرده و به تشویق طیف­ های جوان کشورهای اسلامی برای مشارکت در این جهاد پرداختند.

مهمترین مزیّت­های عربستان برای پذیرش نقش نیابتی (چرا عربستان اتخاب شد؟)

مهمترین چالش ­ها و نقاط ضعف عربستان برای ایفای کامل نقش نیابتی

ابعاد سناریو مطلوب نظام سلطه و نقش عربستان در شرایط کنونی

بازخوانی روند زایش نقش نیابتی عربستان

برآورد وضعیت ج.ا.ایران و محور مقاومت در چارچوب سناریوی غربی- عربی

چشم­ انداز تحوّلات

راهبردهای پیشنهادی

  1. برنامه­ ریزی و اقدام مؤثر در جهت شکست عربستان و هم­پیمانان آن در یمن با حمایت ­های معنوی و مستشاری
  2. استفاده از ابزار فشار کشورهای روسیه و چین در شورای امنیت برای توقف حملات هوائی در یمن
  3. زمینه سازی برای برقراری گفتگو میان احزاب و گروه های یمنی
  4. بهره ­گیری از ظرفیت دیپلماسی برای انتقال تحلیل و وضعیت منطقه و پیامدها آن به سایر کشورها
  5. تقویت زمینه­ های لازم برای ایجاد فشار منطقه ایی و بین المللی به عربستان سعودی  برای توقف مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه .