نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

تاثیر اختلافات سیاسی بر انسجام اجتماعی؛  شما چه نظری دارید؟

 

کنشگری سیاسی (در سطح جریان ها، احزاب و نخیگان سیاسی) در کشور تا زمانی که در چارچوب قانون و گفتمان انقلاب اسلامی و همسو با ارزش ها و منافع عمومی تعریف و اجرا گردد، موجب ارتقا و رشد مشارکت سیاسی و طراوت فضای جامعه می شود و تحکیم انسجام اجتماعی و وحدت ملی را  همراه خواهد داشت. و هرگاه روند تحولات از محدوده قانونی و گفتمانی انقلاب اسلامی خارج شود، جامعه را دچار “عدم تعادل” خواهدکرد.

در فضای متعادل سیاسی انتظار می رود کنشگری فردی، گروهی و اقشاری تابعی از منافع مشروع و قانونی و همسو با آرمان ها و نظام ارزشی تعریف شود و قابل توجیه و پیش بینی باشد. هرچه فضای مؤثر بر تصمیمات افراد، گروه ها و اجتماع از “وضع تعادل” خارج شود، به همان میزان پیش بینی رفتارها و تصمیمات سخت خواهد شد.

در چنین شرایطی است که برخی کنشگران سیاسی قرائت  و  رفتار متفاوت و مخالف با نظرات خود را باطل و نقاط اشتراک را نادیده انگاشته و نقاط افتراق را برجسته (بزرگ نمایی) نموده و اختلافات را  از عرصه رقابت های سیاسی به سایر عرصه ها و حوزه ها تعمیم داده و  در نتیجه انسجام اجتماعی، وحدت ملی و  مشارکت مردم در صحنه به عنوان مؤلفه اصلی قدرت و اقتدار کشور، آسیب پذیر خواهد شد و وضعیتی ایجاد می گردد که فضا را بر رویکردها و راهبردها و تلاش های وحدت بخش و همگرا، تنگ و سخت خواهد کرد.

باتوجه به این مقدمه نظر شما چیست ؟ 

 

  چه راهبردها و راه کارهایی برای کاهش  اختلافات سیاسی  و افزایش  انسجام و  وحدت  ملی  پیشنهاد می کنید؟

 نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

ملاحظه :