نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

ملاحظاتی بر تهاجم عربستان سعودی به یمن، دلایل و نتایج آن

تهاجم عربستان سعودی به یمن:

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و کشورهای منطقه ( قطر، امارات، بحرین، کویت و … ) 25 مارس ۲۰۱۵ م برابر بـا 6 فروردین ۹۴ به بهانه حمایت از « عبد ربه منصور هادی » رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، حمله نظامی هوایی با نام عملیات « طوفان قاطعیت » و از ۲ اردیبهشت همان سال با نام عملیات « احیای امید » به این کشور را آغاز کرد، که ماحصل آن فقط کشته و زخمی شدن دهها هزار انسان بیگناه اعم از کودک و زن و سالخورده و غیرنظامی بود.

در ادامه تهاجمات رژیم سعودی با بمباران وحشیانه و متوسل شدن به دیگر کشورها، امید دارند پس از سپری شدن سه سال بتوانند مقاومت مردم یمن را بشکنند. اما در حالی که جنگ وارد چهارمین سال خود می شود ؛ ریاض و هم پیمانانش به هیچ یک از اهداف نامشروع خود دست نیافته اند و هنوز هم چشم‌انداز روشنی برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی وجود ندارند و مشکلات و گرفتاری‌های عربستان در یمن روز به روز افزایش یافته است.

تهاجم عربستان سعودی به یمن

دلایل اصلی تهاجم:

برخی از کارشناسان یکی از دلایل اصلی تجاوز عربستان به یمن را وجود مخازن نفتی قابل توجه در مرزهاي مشترك يمن و عربستان می دانند اما به ظاهر عربستان دلایلی همچون درخواست رسمی رئیس جمهور مستعفی عبد ربه منصور هادی ، پیشگیری از گسترش خطر تروریسم و وجود موشک های دوربرد در اختیار انصارالله ذکر کرده است در حالی که هدف اصلی ریاض از انجام این تجاوز را می توان در محورهای زیر جستجو نمود :

ملاحظاتی بر تهاجم عربستان سعودی به یمن، دلایل و نتایج آن

تأثیر تحولات یمن بر ج. ا.ا :

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکترین جریان اسلامی به تشیع که مدافع و همراه انقلاب و ارادتمند امام (ره) و رهبری (دام ظله العالی ) هستند، مردم زیدی مذهب یمن بوده اند. در روند چهل سال اخیر با تأسیس، تقویت و مؤثر بودن حزب الله لبنان شیعی و انصارالله زیدی در مناسبات منطقه ای، رژیم های صهیونیستی و سعودی ها شدیداً دچار وحشت شده اند و به غیر از آمریکا، دیگر دشمنان جمهوری اسلامی در منطقه ( بویژه اسرائیل و عربستان ) نیز سعی کردند در تمامی توطئه ها علیه ج. ا. ا حضور فعال داشته باشند. در همین راستا عربستان و ائتلاف عربی و غربی پیگیر متهم نمودن جمهوری اسلامی در تأمین امکانات نظامی برای گروه انصارالله یمن شدند و تبلیغات رسـانـه ای زیادی در ابعاد گوناگون در افکار عمومی مردم منطقه علیه ایران بوجود آورده که تأثیرات منفی را نیز بجا گذاشته است.

اما سیر تحولات جنگ در یمن و جنایات جنگی سعودی ها در یمن و متعاقبا زمین گیر شدن عربستان و ائتلاف در باتلاق یمن، باعث پیشگیری از تشدید توطئه های آنان علیه ج. ا. ا گردیده است.

تهاجم عربستان سعودی به یمن

نتیجه گیری  :

این جنگ ظالمانه ائتلاف عربی به سرکردگی رژیم سعودی، علیه مردم مظلوم یمن به این امید آغاز گردید که در عرض سه هفته تا 40 روز به صنعا برسند و کار جماعت حوثی ها و گروه انصارالله را تمام کنند. حتی از مراکش و سودان هم نیروی نظامی به کمک آنها آمدند. اما در سوی دیگر میدان مقاومت مردم، ارتش و کمیته های مردمی در برابر این تهاجم شکل گرفت . انصارالله تا دو سال از حملات موشکی استفاده نکرد، و سپس در مناطق نجران، جیزان و … مقابله با دشمن را با موشک های بُرد کوتاه شروع کرد، که در نهایت با شلیک موشک به ریاض معادله جنگ را تغییر دادند و اکنون متجاوزین سعودی و ائتلاف عربی با حمایت غرب و رژیم صهیونیستی نتوانسته اند به اهداف خود در یمن برسند و عملا در باتلاق بحران یمن گیر کرده اند.

پیشنهاد :

محمد رسولی