نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

تهدید و چالش های جریان های تکفیری ، راهبردها و راه کارها

 طرح مسئله:

برنامه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با تحولات و مسائل منطقه ای مرتبط با داعش نباید تنها در چارچوب مقابله با یکی از جنبه‌های مقابله با داعش، یعنی دشمنی با آمریکا در رقابت‌های منطقه‌ای باشد، بلکه این برنامه باید تابعی از اصول همه جانبه منافع و امنیت ملی کشور و با در نظر گرفتن این موضوع که یک مسأله چند وجهی از جمله مقابله با برنامه آمریکا و هم‌پیمانانش در تغییر ژئوپولیتیکی (نقشه جغرافیای سیاسی) منطقه است؛ همراه باشد و حداقل این برنامه ، بایستی مهار وکنترل داعش و شکل دادن به نظم جدید منطقه‌ای توسط ایران باشد.

در شرایط پیچیده کنونی که حجم، سرعت و حساسیت رویداد‌ها و کارکرد‌های آن بسیار متنوع است ، گاهی ارزیابی و ماهیت‌شناسی دقیق تحولات در کوتاه‌ مدت تا حدودی دشوار به نظر می رسد. از این رو بررسی تهدید و چالش های جریانات تکفیری هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ از جمله اینکه به‌رغم پرهیز القاعده و برخی گروه‌های تکفیری از انجام عملیات مستقیم بر ضد جمهوری اسلامی ایران، گروه داعش در سال 1393، با اتخاذ رویکردی جدید و پیشروی در استان دیالی (عراق) تلاش کرد به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود و توانست با استفاده از عملیات روانی در شهرهای مرزی در میان اتباع سنی ایران یارگیری کند و مکرر با اعزام گروه‌های عملیاتی به داخل کشور برای اقدام عملیاتی در ام‌القرای تشیع برنامه‌ریزی و توانمندی خود را آزمایش کرد که با هوشیاری و اشراف دستگاه­های مسئول و نهادهای امنیتی و انتظامی بر تحرکات درونی این گروهک و مد نظر داشتن متغیرهای زیر موفقیتی بدست نیاورد:

حادثه تروریستی و عملیات انغماسی داعش در 17 خردادکه به قصد عملیات انتحاری در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی از سوی داعش طراحی و  انجام گرفت و منجر به شهادت 17 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر گردید، موضوعی مهم و قابل تأمل و تحلیل است که باید ابعاد مختلف آن مورد آسیب شناسی قرارگیرد.

باید براین نکته تأکید نمود که رویاروئی آشکار آمریکا و هم‌پیمانان غربی- عربی آن با گروه­ خود ساخته تروریستی داعش در منطقه دستاورد چشم­گیر برای جبهه مقاومت محسوب شده و زمینه افزایش آسیب‌پذیری کشورهای عضو ائتلاف را فراهم آورده است.

 

پدیده داعش هیولایی چند سر است که برای از میان بردن آن در آغاز باید ریشه‌های تغذیه و رشد و نمو آن را در جهان خشکانید و سپس در ائتلافی واقعی و جهانی آن را از بین برد. با این حال به عنوان واقعیت باید مخاطرات از بین بردن این گروه را پذیرفت.

داعش نشان داده که چنان چه در عراق و سوریه محدود، محاصره و مضمحل شود، از توانایی خود در خارج از این مناطق استفاده کرده و دامنه جنگ را به دیگر سرزمین‌ها گسترش می‌دهد و این به آن معناست که داعش خطری جهانی است. واقعیت آن است که اگر چه کارآمدی نهاد‌های امنیتی کشور تاکنون مانعی مؤثر در برابر اقدامات احتمالی و واقعی داعش بوده، اما میزان آسیب‌پذیری ایران از فرانسه و روسیه و دیگرکشورها اگر بیشتر نیست ، کمتر هم نیست. چنان چه برخی از پیش فرض‌های حمله داعش به روسیه و فرانسه و سایر کشورهای اروپایی را در نظر بگیریم، امکان نفوذ عناصر وابسته به این گروه تنها منحصر به مرزهای غربی نیست، بلکه مرزهای شرقی کشور نیز می‌تواند به منزله کریدوری برای ورود عناصر داعش به کشور عمل کنند، مرزهایی که سیل مهاجران غیرقانونی افغان و گستردگی پدیده قاچاق انسان و مواد مخدر آسیب‌پذیری آنها را نشان می‌دهد.

تهدیدهای تروریستی از مهم‌ترین و فوری‌ترین چالش‌ها در صحنه عملیاتی از نظر امنیت و منافع ملی است. این تهدیدها، از نوع براندازی و خرابکاری بوده و پیداست که اقدامات اخیر ، حاکی از تغییر رویکرد از خرابکاری به براندازی است. رویکرد براندازی با بهره‌گیری از مجموعه تحرکات نظامی، سیاسی، ایدئولوژیک تعریف می‌شود. بر پایه اطلاعات بدست آمده، نقش آفرینی تکفیری‌ها با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای درگیر منازعات صورت می‌گیرد و در شکل‌های گوناگون: هدفی، راهبردی، کنترلی، آموزشی، ارتباطی، اطلاعاتی، عملیاتی، مالی و لجستیک اجرا می‌شود.

برپایه این مفروضات چالش‌ها، تهدیدها ،راهبردهای کلان و راه‌کارهای پیش‌رو به قرار زیر است:

در توصیف وضع شهروندان سنی مذهب در جمهوری اسلامی ایران و ترسیم شرایط حاکم بر زندگی آنان در حوزه‌های مختلف گزارش‌های بلندی نگاشته شده و نهادهای مختلفی در این عرصه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشغول ارائه خدمات به شهروندان سنی مذهب بوده و هستند.

به نظر می‌رسد با عنایت به سیاست‌های نظام در بازسازی، گسترش و تعمیق امور دینی در سراسر کشور به خصوص با در نظر گرفتن میزان باورمندی دینی در جذب و استخدام برای ادارات دولتی آثار خاص خود را در مناطق اهل سنت بر جای نهاد، به گونه‌ای که شاهد گسترش حوزه‌های علمیه، محافل و مجالس دینی اهل سنت هستیم. این کار با این پیش‌فرضی آغاز شد که تقریباً بخشی از مردم اهل سنت خود را شهروند درجه دو می‌دانند و دارای احساس تبعیض مذهبی و خشم فروخفته هستند و باعث گردید مطالبات ایشان افزایش یافته و مدینه فاضله‌ای را در آرزوهای خود داشته باشند که برخی جوانان اهل سنت کشور که امروز تحقق این امر را در شعار عمومی گروهک داعش متجلی می‌بینند. متأثر از تبلیغات پرحجم رسانه‌ای و تسهیلات فراهم شده در فضای مجازی باعث شده‌ است که درصد قابل تأملی به پشتیبانان گروه ها و جریان‌های تکفیری در ایران بدل شوند که با انگیزه‌های مذهبی و آرمانی و در یک فرآیند ارتباطی دو و سه ساله در فضای مجازی، برای پیوستن آماده شده‌اند.

در این رابطه با تهدیدات و چالش‌های زیر روبرو هستیم:

در برآورد از موقعیت حساس کنونی ج.ا.ا در داخل و منطقه، آن چه مهم است، این که عوامل و پدیده‌ها به گونه‌ای شرایط را رقم می‌زنند که این انگاره در اذهان تقویت می‌شود که اینک به سبب عوامل چهارگانه: انرژی/ نفت؛ نزاع اعراب ـ اسراییل؛ تروریسم؛ و مهم‌تر از همه اسلام‌گرایی در منطقه، امنیت خاورمیانه دقیقاً تعیین کننده امنیت جهانی است. حال در این میان، بی‌گمان وضع ج.ا.ا نیز تا حدودی متاثر از شرایط منطقه است و البته گریزی از آن نیست. از آنجا که در داخل کشور از یک سو به سبب این که جمعیت اهل سنت کشور قابل توجه است، محتمل است آسیب‌هایی متوجه نظام باشد. از سوی دیگر چون مناطق سنی‌نشین همگی مرز نشین‌اند و دارای هم‌تباران متناظر برون مرزی هستند، جریان تکفیری سعی می‌کند از این وضع جمعیتی ـ جغرافیایی اهل سنت بهره‌گیری و از آنها یارگیری کند.

اگر چه درگیری مستقیم آمریکا با جریان­های افراطی سنی، «فرصت‌هایی» را برای جبهه مقاومت، شیعه و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. ولی انجام عملیات کشورهای عضو ائتلاف در حوزه­های نفوذ جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات ضمنی نیز علیه منافع جمهوری اسلامی ایران به همراه دارد. برخی ازتهدیدات عبارتند از:

تروریسم بنیادگرای تکفیری، بیشترین تقابل و تضاد را با منافع ملی ج.ا.ا در بطن و متن خود داراست. در مقطع حساس کنونی که جهان اسلام درگیر منازعات طراحی شده از سوی آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان است، برای جلوگیری از تغییر ژئوپولیتیک تکفیری (موازنه و تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه) در منطقه و دور نگهداشتن ج.ا.ا و محور مقاومت از این فتنه خطرناک و فراگیرکه به مثابه شکل‌یابی نوع دیگری تهدیدات علیه جهان اسلام و منطقه است و نیز ایفای نقش استراتژیک در این مقطع زمانی که به فرموده مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) ، جهان در یک «پیچ تاریخی» است، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های زیر پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران است.

1ـ افشاء سازی اهداف پنهان و آشکار تغییرات در منطقه؛

تبیین اهداف، رویکردها و زوایای پیدا و پنهان آمریکا و هم‌پیمانان در بحران عراق و سوریه و تحولات منطقه می تواند راهبرد کلان ج.ا.ا در حوزه سیاسی، دیپلماسی و رسانه‌ای برای اجرای راه کارهای زیر قرارگیرد.

راهکارها:

راهبردها؛

2ـ ناکارآمد و غیر مؤثر کردن تغییرات ژئوپولتیکی منطقه

راه‌کارها:

3ـ مصونیت‌سازی امنیتی جمهوری اسلامی ایران (مدیریت صحنه و میدان)

راه‌کارها: