نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

راه‌های جلب مشارکت مردم در انتخابات  

مقدمه:

اصل ششم قانون اساسی بر این مهم تأکید دارد که: در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود از راه انتخابات… به استناد بند 8 اصل سوم قانون اساسی دولت موظف است همه امکانات خود را برای مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی،اقتصادی اجتماعی و فرهنگی خویش به کار برد.

جمهوریت نظام در کنار اسلامی بودن آن و اتکاء به آراء عمومی در نظام اسلامی آن‌قدر اهمیت دارد که در اصل 177 از جمله موارد غیر قابل بازنگری ذکر شده است. در انتهای اصل 177 قانون اساسی که مربوط به بازنگری قانون اساسی است، آمده است «…جمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین و مذهب رسمی کشور تغییر ناپذیر است»

نظام جمهوری اسلامی بر مبنای دو رکن جمهوریت و اسلامیت تشکیل شده است. انتخابات و تشکیل مجلس با رأی حداکثری، مظهر و نماد مردم‌سالاری و جمهوریت نظام است. مشارکت مردم در انتخابات ساخت درونی قدرت نظام را تقویت و توان بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات دشمنان را افزایش می دهد. متأسفانه در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از مردم بنا به دلایلی از مشارکت در انتخابات خودداری کرده‌اند.

مقام معظم رهبری به کرات در باره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات صحبت فرموده اند و در اوایل سال جاری نیز در دیدار مسئولان نظام فرمودند:” … اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور، همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم (15/1/1402)”

تحقق حضور پرشور و حد اکثری مردم در انتخابات  به عنوان یک اصل غیر قابل خدشه و کاهش مشارکت در انتخابات مسأله مهمی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته و تلاش می شود به سئوالات زیر پاسخ درخور و شایسته داده شود و بستر ها، قالب ها، ابزار و برنامه ها و شیوه های مناسب جلب مشارکت مردم در انتخابات شناسایی و معرفی شوند.

در بررسی موانع مشارکت حداکثری، یافتن پاسخ‌های مناسب برای سه سئوال زیر کارگشاست.

  1. موانع مشارکت مردم در انتخابات کدامند؟
  2. علل و عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات کدامند؟
  3. چگونه می توان به مشارکت حداکثری دست یافت؟

1-  موانع مشارکت حد اکثری در انتخابات

شواهد و قرائن نشان می دهد برخی از گروه های ذی‌نفوذ قائل به مشارکت نیستند. این دسته تمایل دارند انتخابات با مشارکت حد اقلی و آرای کم، برگزار شود. چون تصور می‌کنند در این صورت امکان باقی ماندن‌شان بر مسند قدرت بیشتر است. مطرح شدن طرح اکتفا به رقابت درون جریانی در انتخابات پیش رو، مؤید خواست و نظر این طیف در محدود کردن دایره رقابت است. بدیهی است که؛ رقابت درون جریانی نه تنها رقابت واقعی که برانگزاننده مردم و افزایش دهنده مشارکت باشد محسوب نمی‌شود بلکه اثرات منفی قابل توجهی را نیز برجای می‌گذارد زیرا رقابت در انتخابات موقعی معنا و مفهوم دارد که دو یا چند گروه، حزب و جریان فکری، برنامه‌های متفاوتی برای اداره امور مردم ارائه کنند و مردم با توجه به تفاوت‌ها و مزیت‌های برنامه‌های هر حزب و جریان از میان افراد معرفی شده از سوی  آن‌ها که نماد آن جریان و حزب محسوب می‌شوند دست به انتخاب بزنند. ولی اگر همه داوطلبان منتسب به یک جریان باشند و برنامه و رویه آن‌ها برای اداره امور مردم یکی باشد رقابت معنا و مفهوم ندارد مگر اینکه این افراد صرفا برای کسب قدرت، شهرت و ثروت و یا مسائلی از این قبیل با هم رقابت کنند که پدیده بسیار ناپسند و ناسازگار با ارزش های انقلاب اسلامی است، ضمن اینکه ممکن است حتی تکلیف‌مداران را هم برای حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی مردد کرده و موجب کاهش مشارکت شود.

رفع این موانع امکان پذیر است مشروط بر اینکه این داعیان، از مطالبات حد اکثری به نفع مشارکت عدول کنند و خود را پیروز بدون رقیب در انتخابات ندانند حتی اگر مشارکت حداکثری را مساوی با شکست خود در مقابل رقبای جدید ارزیابی می کنند به خاطر تحقق منویات ولی امر مسلمین، و حفظ منافع ملی و امنیت ملی این شکست را باجان و دل پذیرا باشند.

2-  علل و عوامل مؤثر بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات

3-  بستر ها و قالب های مؤثر جلب مشارکت

 

 کنترل حواشی

متأسفانه برخی از سازمان ها و نهاد ها و دست اندرکاران کشور، نه تنها برای خود و سازمان و نهاد تحت امر خود مأموریت مشارکت افزایی در انتخابات تعریف نکرده اند بلکه دانسته یا ندانسته با مأموریت تعریف شده یا بدون مأموریت، حاشیه هایی ایجاد می کنند که منتج به نارضایتی و نا امیدی مردم و دوری آن ها از صندوق های اخذ رأی می شود. جلوگیری از حاشیه سازی در آستانه انتخابات از جمله در موارد زیر ضروری است.

پیشنهاد:

الف: عدول برخی گروه ها از تمامیت خواهی و اکتفا به سهمی به اندازه وزن خود در جریان رقابت انتخاباتی: برای تحقق مشارکت حداکثری و حفظ منافع ملی، این گروه ها باید متقاعد شوند که از مطالبات حداکثری به نفع مشارکت صرف نظر کند، حتی اگر منجر به از دست دادن تعدادی از کرسی های مجلس شود. بدین منظور و برای شکل گیری رقابت حداقلی و محقق شدن مشارکت قابل قبول، دو اقدام زیر یکی از سوی جریان سیاسی و دیگری توسط دست اندر کاران انتخابات، ضروری است :

ب: قانع کردن افرادی که هنوز تصمیم به مشارکت نگرفته اند و نیز، بخشی از افرادی که احتمال مشارکتشان کم است و یا حتی کسانیکه قصد مشارکت ندارند. برای دستیابی به این هدف راهکار های زیر متصور است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) آمار و ارقام مشارکت در انتخابات2019 کشور فرانسه :