نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

شبکه های اجتماعی و انتخابات،فرصت ها، تهدیدات

 

مقدمه:

همراه با توسعه کمی و کیفی فضای سایبری،شبکه های اجتماعی در کشور با کاربردی چندوجهی رشد قابل ملاحظه ای  داشته اند. هم ظرفیتی برای تبادل اخبار و اطلاعات و هم سرگرمی و سپری کردن اوقات فراغت و هم محلی برای کسب و کار شده است و در این میان از کارکرد رسانه ای فوق العاده‌ای برخوردار شده ‌اند و تعداد زیادی از این رسانه های اجتماعی که عمدتا خدمات و نرم افزارهای اینترنتی آن منشا خارجی دارد در کشور فعال هستند.

با توجه به تجربه انتخابات‌ های گذشته،این ظرفیت بویژه شبکه تلگرام در کنار سایر رسانه و شبکه‏ های اجتماعی در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم نیز نقش اثرگذار و ویژه‌ای بر جای خواهند گذاشت و می توان گفت انتخابات اردیبهشت ماه،انتخابات هیبریدی (ترکیبی) خواهد بود.

این گزارش با نگاهی به وضعیت حوزه سایبری و شبکه های اجتماعی در کشور، فرصت ها و تهدیداتِ فضای مجازی در انتخاباتِ پیش رو را مورد بررسی قرار می دهد.

وضعیت حوزه سایبری و شبکه های اجتماعی

بخش قابل توجهی از خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی مورد استفاده کاربران ایرانی عمدتاً خارجی و محصول آمریکا بوده‎ و مابقی تولید چین، روسیه، کره، رژیم‌صهیونیستی و … است.

در دنیا بیش از 160 نرم‌افزار ارتباطی موبایل محور و 200 شبکه اجتماعی وب محور وجود دارد که تعداد زیادی از آنها در کشور در حال بهره‌برداری است.

فیس‌بوک، توئیتر، گوگل ( موتور جستجو ، جی‌میل، گوگل‌پلاس، یوتیوب) ویکی‌پدیا، تلگرام، اسکایپ، اینستاگرام، لاین، واتز‌اَپ، وایبر ، سیگنال، پینترست و چند سرویس دیگر از عمده نرم‌افزارهای مورد استفاده کاربران ایرانی است.

همانگونه که ملاحظه شد هیچ نرم‌افزار ایرانی در فهرست نرم‌افزارهای پرکاربرد ایرانیان دیده نمی‌شود.

سرویس های داخلی راه اندازی شده راهبرد مشخصی برای جذب کاربران ایرانی ندارند، ونمی توانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند.

وضعیت حمایت از نرم‌افزارهای داخلی از سوی دستگاه‌های دولتی مبهم و نیز راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است.و طرح شبکه حول سرویس‌های دولت الکترونیک شکل گرفته است. این در حالی است که نرم افزارهای شرکت‏ های داخلی برای ورود به بازار داخل با سد دریافت انواع مجوزها روبرو هستند، نرم افزارهای خارجی بدون هیچ مجوز و تعهدی در فضای سایبری کشور جولان می‏دهند.

 

هم اکنون فیلترشکن‌ها و VPN ها جهت بهره برداری عموم کاربران در دسترس هستند و فیلترینگ کشور را دور می زنند. اپلیکیشن ها نقش ویژه ای در عبور از فیلترینگ ایفا کرده و سرویس های جدید عمدتاً بر این مبنا پایه ریزی میگردند.و عمده کاربران و ارتباطات آنها از داخل و خارج کشور بر بستر سرویس های فیلتر نشده مانند تلگرام و اینستاگرام است.

درشرایط جدید، فضای مجازی:

باید توجه داشت گستردگی تعداد کاربران تلگرام هرچند فرصت تبلیغاتی و ارتباطی بوجود می‌آورد اما تلگرام یک رسانه یا شبکه تمام عیار اجتماعی نیست و بصورت ذاتی یک پیام‌رسان است و درعمل تاثیرگذاری کانال‌های تلگرام به نسبت تعداد اعضایشان بسیار محدود می‌شود. است.

فرصت ها وتهدیدات

نگاهی به وضعیت جمعیت واجد شرایط رای دادن  در انتخابات ریاست جمهوری دراردیبهشت سال 96. اگر فرض شود که ۹۰٪ از ۴۰ میلیون دارنده تلفن هوشمند افراد بالای ۱۸ سال هستند و با وجود دسترسی بیش از پنجاه میلیون ایرانی به اینترنت -خانگی یا موبایل- انتخاباتی را پیش روی داریم که با تخمینی واقع‌بینانه ۷۰ تا ۷۵ درصد رای‌دهندگانش کاربر اینترنت و حدود ۶۵٪ از رای‌دهندگان دارنده تلفن‌های هوشمند هستند.

افزایش موج جرائم سایبری نظیر جعل هویت ، افشاگری و …

جمع بندی:

نگاه به اتفاقات مهم اخیر جهان از جمله کودتای ترکیه و انتخابات آمریکا گویای آغازی بر پایان عصر رسانه های سنتی و نقش آفرینی ویژه رسانه های اجتماعی مجازی است . اما به عنوان دوران گذار آنچه شاهد آن هستیم بهره گیری ترکیبی از رسانه های سنتی و نوین از یکسو و ترکیب بین انواع رسانه های اجتماعی از سوی دیگر است .

در این میان در هر ترکیبی یک پای اصلی ماجرا ویدئو و پخش آنلاین ویدئوییست .

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل به ۶۴۳ گیگابیت برثانیه تا پایان شهریورماه رسیده  وظرفیت شبکه اینترنت داخلی (IP داخلی) به ۴ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.همه رسانه های  تصویری ،نوشتاری وشنیداری وشبکه های اجتماعی بویژه شبکه موبایل پایه باانواع شیوه هادر تبلیغات انتخاباتی بکارگرفته خواهند شد.

ظرفیت شبکه های اجتماعی ،کانال ها وگروه های تلگرامی و…قطعادرانتخابات پیش رودراردیبهشت ماه فعالتر خواهند بود .تجربه ای که در انتخابات سال 88 وسال 92 نیزهرچند متفاوت بکار گرفته شده است.لذا ضرورت داردبادرک شرایط جدید ، رصد و اطلاع رسانی،  جلوگیری از پدیده غافلگیری ، مدیریت رسانه های اجتماعی، مقابله جدی با جرائم سایبری ، مدیریت و ساماندهی VPN  ها ، امن سازی سامانه های فضای مجازی کشور می توان فرصت ها وظرفیت های فضای  مجازی رابرای انتخابات بامشارکت بالا به خدمت گرفت وباتهدیدات احتمالی آن مقابله وآسیب های آن راکاهش داد.

گروه مطالعات فضای مجازی از مؤسسۀ مطالعات راهبردی فرهیختگان