نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

قاچاق مواد مخدر؛ چالش ها و راه کارها

طرح مسئله

قاچاق بین المللی، حمل و نقل غیرقانونی و رشد وگسترش جهانی سوءمصرف مواد مخدر و عمق تهدید فزاینده و تاثیرات جدی آن بر سلامت فکری، جسمی و اخلاقی جامعه بشری، سال هاست در اولویت دولت ها و بخش های مختلف سازمان ملل متحد قرار گرفته است و با وجود کنوانسیون های بین المللی، تلاش های فراوان جامعه جهانی و کشورهای ذیربط در مقابله با قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر، موجب موفقیت در کنترل و مهار تبعات آن نشده، و بسط و گسترش روز افزون این تجارت غیر انسانی به یک بلیه و معضل جهانی تبدیل شده و در صدر تهدیدات امنیتی ملی و بین المللی قرار گرفته است.

“موادمخدر زندگی انسان­ها وجوامع را نابود می کند، توسعه پایدار انسان­ها را مخدوش می سازد و موجب بروز جرایم می گردد… .استعمال موادمخدر، آزادی و رشد جوانان یعنی مهمترین دارایی و ثروت جهانی را خدشه دار می سازد. موادمخدر خطر بزرگی برای سلامت و رفاه انسان ها، استقلال کشورها، دمکراسی و ثبات ملت ها، ساختارکلیه جوامع و منزلت میلیون ها انسان امیدوار و خانواده های آنان بشمارمی آید.”[1]

قاچاق بین المللی مواد مخدر، یک جرم سازمان یافته فراملی و ناقض صلاحیت سرزمینی دولت ها، و تهدید کننده امنیت ملی کشورهاست که بنیادهای اساسی جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی و امنیتی را نشانه رفته است. نقش آشکار و پنهان برخی از دولت ها و قدرت های بزرگ در گسترش فعالیت های مربوط به قاچاق مواد مخدر از طریق تشکیل و به کارگیری شبکه ها و گروه های مافیایی به منظور کسب درآمدهای کلان و انجام برخی اقدامات سیاسی بر کسی پوشیده نیست و می توان گفت همچنان مواد مخدر بعد از نفت و سلاح، سود آورترین تجارت بین المللی است.

روندگسترش و فراگیری پدیده موادمخدرگواه این باوراست که ساختار نهادها وکنوانسیون های جهانی فقط ظاهر مبارزه و برنامه هایی برای هماهنگی تلاش های بین المللی است و در حقیقت اقتصاد موادمخدر درخدمت سیاست و قدرت است.

ایران درخط مقدم ترانزیت این تجارت بین المللی بیش از کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده تاکنون هزینه های انسانی و مادی زیادی را پرداخته است.

واقع شدن مراکز تولید و قاچاق انواع موادمخدر سنتی و صنعتی در منطقه و هم مرز بودن با افغانستان، بزرگترین تولید کننده تریاک جهان ، جمهوری اسلامی ایران را در مسیرهای اصلی ترانزیت بین المللی و قاچاق مواد مخدر به اروپا و آمریکا قرار داده است. به نقل از معاون دبیر کل سازمان ملل متحد اگر برای یک سال، مبارزه با موادمخدر در ایران متوقف شود به اندازه چهار سال مصرف کشورهای انگلستان، فرانسه و ایتالیا موادمخدر از طریق ایران به اروپا می رسد.(روزنامه کیهان6/4/78)

به رغم سه دهه اقدامات و تلاش های فراوان جمهوری اسلامی ایران و مبارزه باقاچاق و ترانزیت موادمخدر و صرف هزینه های بسیارمادی و معنوی ، نه تنها شاهد موفقیت در رابطه با کنترل و مهار این پدیده نبوده، بلکه با روند افزایش حجم موادمخدر، ترانزیت وگسترش شبکه های قاچاق بین المللی موادمخدر، مصرف موادمخدر در داخل کشور و شمار معتادان نیز افزایش یافته است. سر ریز شدن 30 درصد تولید سالانه موادمخدر ترانزیت شده افغانستان به مقصد اروپا و تولید انواع موادمخدر صنعتی در کشور و سهولت دسترسی افراد، عامل گسترش اعتیاد، جرایم مرتبط و معضلات آن در جامعه شده است. آنچه بر نگرانی ها می افزاید و اهمیت دارد، تغییرالگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به انواع پرخطرشیمیایی و صنعتی (بیش از40%مصرف کنندگان) است که آثار و تبعات آن مخرب تر و قابل توجه است.

در این گزارش تلاش شده با طرح چالش ها و علت های ناکارآمدی راهبردهای مبارزه با موادمخدر، اهمیت موضوع ، عوامل افزایش عرضه و تقاضا وآثار و پیامدهای سوء مصرف و قاچاق موادمخدر، الزامات راهبردی ، اولویت ها و راه کارهای برون رفت از وضع موجود ارائه گردد.

عوامل گسترش موادمخدر در ایران

ج.ا.ایران به دلایلی که در پی می‏آید همواره در معرض تهدید پدیده قاچاق بین‏المللی مواد مخدر است و همین عوامل خود موجب گسترش مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن است.

آثار و پیامدهای گسترش  موادمخدر

چالش ­ها و دلایل ناکارآمدی راهبردها

اولویت­ ها و الزامات راهبردی

موادمخدر یک بلیه‏ ملی است که می تواند به یک معضل امنیتی تبدیل شود بنابراین با تاکید بر اراده جدی و فراگیر تصمیم گیران کشور به حل آن، راهبردها و راه‏کارهای زیر پیشنهاد می گردد:

راه­کارها

درحوزه داخلی

در حوزه بین الملل

موسسه فرهیختگان

1-گزیده اعلامیه سیاسی اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخصوص مبارزه بامعضل موادمخدر-سال1988نیویورک

[2] (منظور مواد شیمیایی است که بعنوان ماده اولیه برای ساخت غیرقانونی مواد مخدر(هروئین،شیشه،ال اس دی و …)بکار گرفته می شود.