نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

مدل مفهومی انتخابات بلاک چینی-2

مدل مفهومی انتخابات بلاک‏ چِینی پیشنهادی

انتخابات بلاک‏ چِینی دارای چهار رکن اساسی زیر است:

این بانک اطلاعاتی باید مجزا از مجری انتخابات و تحت نظر مراجع ذیربط ساخته شود. این امر سبب می‌گردد تعداد واجدان شرایط رأی دادن مشخص باشد و مجری انتخابات نتواند افراد جدیدی را به لیست اضافه نماید و به نام آن‌ها کلید عمومی منتشر و رأی مطلوب خود را به نام آن‌ها وارد سیستم کند.

علاوه بر ارکان فوق سه نهاد حاکمیتی؛ مجری انتخابات، اداره ثبت ‏احوال و ناظرین باید مستقل از یکدیگر عمل کرده و فرایند انتخابات را کامل کنند. ناظرها می‏ توانند متعدد باشند که شامل ناظرین منتسب به حاکمیت، ناظرین کاندیداها، ناظرین بین‏ المللی و نودهای بلاک‏چِین. ضمن این که نظارت نودهای بلاک‏چِین در این نوع انتخابات اجتناب‌ناپذیر بوده و از ویژگی‏ های ذاتی آن است.

مدل مفهومی انتخابات بلاک‏ چِینی

مراحل آماده سازی و اجرایی انتخابات

الف) بانک‏ های اطلاعاتی موردنیاز

زوج کلید عمومی و خصوصی می ‏تواند در روزهای قبل از انتخابات، توسط مجری انتخابات برای تمام شهروندان واجد شرایط رأی تولید شود و یا توسط خود فرد در پای صندوق ر‏أی و یا قبل از آن انجام شود.

با استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر توابع چکیده ساز(hash)، برای هر فرد یک کد انتخاباتی ساخته می‌شود و  تطبیق کد انتخاباتی با هویت اصلی، برای برگزارکننده انتخابات امکان‌پذیر است. همان‌گونه که در انتخابات سنتی هویت رأی‌دهنده با تطبیق با ته سوش برگ رأی می‌تواند مشخص شود، ولی برای سایرین مخفی است.

مدل مفهومی انتخابات بلاک‏ چِینی

ب) شبکه‏ های ارتباطی امن و پایدار بر خط

علاوه بر  شبکه بلاک‏چِین که توپولوژی همتا به همتا (peer to peer)  دارد، برقراری شبکه ارتباطی امن دیگری برای ارتباط برخط صندوق‏ ها و نودهای بلاک‏چِین با ستاد و بانک ‏های اطلاعاتی به‌منظور انجام استعلامات و اطلاع‌رسانی‌های ضروری حین انتخابات، لازم است.

الف) گام‏ هایی که باید رأی‏ دهنده طی کند:

ب)کارهایی که باید متصدیان حوزه ‏های رأی‏ گیری انجام دهند:

مدل مفهومی انتخابات بلاک‏ چِینی

ج) کارهایی که باید نودهای بلاک‏چیِن انجام دهند:

ادامه دارد…..