نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

مروری کوتاه بر برخی راهبردهای آمریـــکا در منطقه

الف) هدف راهبردی آمریکا در قبال ایران

آمریکا کوشید با فرسایش انرژی ساختن ج.ا.ا در معادلات امنیتی منطقه، مانع دست یابی ایران به جایگاه برتر در منطقه (مطابق سند چشم­ انداز 20 ساله کشور) شود. از این­ رو، آمریکا بخشی از ظرفیت خود را در زمینه تولید و گسترش چالش در محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت و هم­زمان در جهت جدّیت بخشیدن به نقش ایران در تحولات پیرامونی، سرمایه­ گذاری کرد.

آمریکا کوشید در سال 2016 موضوع برجام را یکی از مهمترین دست آورد اوباما نشان دهد و رژیم صهیونیستی را راضی سازد که این موضوع امنیت آنان را به خطر نیانداخته و بلکه در تضمین امنیت آنها گام برداشته است.

ب) بخشی از رویکردهای سیاست خارجی  آمریکا در منطقه سال های 2015 – 2016

آمریکا برای پیش­برد هدف بالا، از ظرفیت سیاسی ـ دیپلماسی در جهت مدیریت رویکردهای کلان جمهوری اسلامی و تعمیق چالش ایران با کشورهای پیرامونی، از ابزارهای نظامی، میدانی و عملیات روانی برای گسترش حوزه­ های درگیری و چالش­ های منطقه ­ای جمهوری اسلامی ، بهره ­برداری کرد.

درک شدنی است که آمریکا با مسائل و پدیده­ های گوناگونی در معادلات جهانی و تحوّلات غرب آسیا مواجه گردید. رهبران کاخ سفید معتقدند که داعش با خلافت اسلامی، نظام ­های سیاسی منطقه را مورد هدف قرار داده و ماهیت ج.ا.ا و ظرفیت جبهه مقاومت نیز نظام‌های هم­ پیمان با آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند. بر اساس این باورها، منافع آمریکا در منطقه­ غرب آسیا از رهگذر این چالش‌ها با مخاطره جدّی روبرو گردید. راهبرد امنیتی آمریکا در مقابله با چالش‌های یاد شده مبتنی بر مهار دوگانه یا استفاده­ ابزاری از ظرفیت تهدیدات در جهت خنثی سازی تهدید دیگر، شکل­ گرفت.

انتظار می رود ادامه تهدیدات سخت و نرم سی سال گذشته با رویکرد جدید در دوره ترامپ و مطابق با تحولات منطقه ادامه یابد.

ج) روش‌های اجرایی

پاره‌ای از روش‌هایی که طی دو سال گذشته دولت آمریکا برای تحقق اهداف فوق در منطقه برگزیده :

د) جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در یک جمع­ بندی کوتاه از مجموعه اقدامات و رویکردهای دولت آمریکا می­ توان این‌گونه نتیجه­ گیری کرد: