نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

امنیت زیستی و امنیت ملی-2

امنیت زیست ملی

حیات انسان وابسته به انواع گونه‏های زیستی روی زمین است و نمی‏توان این دو را مستقل از یکدیگر تصور کرد، و برای پیشگیری و مقابله با عوامل تهدیدزای حیات بشری، آگاهی بر علوم و فنون زیستی و تسلط بر آن، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در قسمت اول رئوس ویژگی های عوامل زیستی، عوامل تهدید کننده زیست بشر و تهدیدات نامحسوس زیست محیطی مطرح گردید و در قسمت دوم؛ به وضعیت کنونی علوم زیستی، دستاوردهای علوم زیستی در زمینه های مختلفی اشاره شده و راهبردها و راهکارهایی به منظور کاهش تهدیدات زیستی و تقویت و گسترش دانش و فناوری‏های زیستی و همچنین تامین امنیت زیستی در کشور و ضرورت‌ سرمایه‌گذاری در این علم پیشنهاد می گردد.

کاهش تهدیدات  ضرورت تقویت دانش زیست

مقدمه:

در قسمت قبل گفته شد حیات انسان وابسته به انواع گونه‏ های زیستی روی زمین است و برای پیشگیری و مقابله با عوامل تهدیدزای حیات بشری، آگاهی بر علوم و فنون زیستی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

از این رو رفتارهایی که با منشأ انسانی موجب به خطر افتادن زیست بشری می‌شود را مورد بررسی قرار داده و رئوس ویژگی های عوامل زیستی، عوامل تهدید کننده زیست بشر و تهدیدات نامحسوس زیست محیطی را مطرح نمود، در ادامه به وضعیت کنونی علوم زیستی و دستاوردهای علوم زیستی در زمینه های مختلف اشاره خواهد شد، و راهبردها و راهکارهایی به منظور کاهش تهدیدات زیستی و تقویت و گسترش دانش و فناوری‏ های آن و همچنین تامین امنیت زیستی در کشور و ضرورت‌ سرمایه‌گذاری در این علم پیشنهاد می گردد.

وضعیت کنونی علوم زیستی

پیشرفت در حوزه علوم‌زیستی با استفاده از ابزارهای محاسباتی که اکنون به آن رشته‌های:

computational biology, bioinformatics, biotechnology  گفته می‌شود ما را مجهز به شناخت از محیط اطرافمان از دریچه زیستی و تغییر اطلاعات ژنتیکی جنین برای به دنیا آوردن نوزاد سالم، اصلاح ژنتیکی بذرهای کشاورزی، ساخت راکتورهای زیستی، تولید سلاح‌های زیستی و … می‌کند.

امروزه تحقیقاتی درحال انجام هست که برای بالابردن سرعت محاسبه یک الگوریتم بجای استفاده از کامپیوترهای کنونی که بر اساس علم الکترونیک ساخته‌شده است؛ از آنزیم‌های داخل سلول‌ها استفاده می‌شود(چیزی شبیه به کوانتوم کامپیوتینگ که از علم کوانتوم برای تسریع محاسبات بهره می‌گیرد).

حل کردن مسائل زیستی با آنالیزکردن اطلاعات و داده‌ها در کشورهای پیشرفته در دهه اخیر آغاز شده و لذا فرصت دسترسی به دانش یا فنّاوری که دیگر کشورها به آن نرسیده‌اند، بسیار محتمل است. خصوصیت دیگر این حوزه ی تحقیقاتی، ناملموس بودن آن هست. به این معنا که گروه یا کشوری که برای اولین بار به یک نتیجه عملی در این حوزه برسد، بدون اینکه دیگران از آن باخبر شوند، برای سال‌ها می‌تواند از آن استفاده کند.

از ویژگی علوم زیستی این است که خروجی تحقیقات، وابسته به دادهایی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کشف دارو برای یک بیماری خاص باید برای یک جمعیت مشخص طراحی شود و بومی باشد.

تاکنون تحقیقات بر اساس اطلاعات ژنتیکی غربی صورت گرفته است. بنابراین تولید یک بانک ژنتیکی بومی می‌تواند نقطه‌ای حیاتی و مؤثر در تحقیقات زیستی آینده کشور باشد. عمده کارهای پژوهشی زیستی انجام‌شده در کشور ایران مرتبط با زمینه‌های آزمایشگاهی است. (برای مثال پژوهشکده رویان و پژوهشکده ژنتیک) پژوهش‌های زیستی که در آن کارهای محاسباتی انجام می‌شود، هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند، زیرا یکی از زیرساخت‏های این‌گونه تحقیقات، دسترسی به داده ی جمعیت مورد هدف است.

دستاوردهای علوم زیستی

به‌رغم وجود رازهای علمی کشف نشده در این رشته‌، باید گفت دستاوردهای بشری در این زمینه تاکنون چشم‌گیر بوده است. آنچه‌که مسلم است، دست‏کاری حساب‏ شده و هوشمندانه در طبیعت می‌تواند محیط‌ زیست ما را بهتر از حالت طبیعی نماید. برنامه‏ هایی مانند باروری ابرها، تغییر اقلیم با روش ‏های الکترومغناطیس و یونیزاسیون، بازتولید گونه‏ ها یا خلق گونه‏ های جدید، افزایش دید چشم بیش‌ازحد طبیعی، افزایش طول عمر انسان و … نمونه‏ هایی از وضعیت بهتر از حالت طبیعی است. نباید این‏گونه تصور شود که محصولات دستکاری‌ شده،‌ همیشه مضر است.

به‌‌طور قطع نمی‏ توان همه جوانب پیشرفت‏ های علوم زیستی را ‌پیش بینی نمود ولی آنچه واضح است، زندگی بشر در زمینه‏ های مختلفی تغییر اساسی خواهد کرد، ازجمله:

کاهش تهدیدات  ضرورت تقویت دانش زیست

در زمینه‏ علوم پزشکی:

در زمینه کشاورزی:

در امور دامپروری:

در حوزه محیط‌زیست:

در امور نظامی:

ساخت سلاح‏های زیستی، تولید اَبَرسرباز، پرورش حیوانات دستکاری‌شده در عملیات‌نظامی و نسل‏کشی زیستی.

در عرصه های امنیتی:

جرم‌شناسی، شناسایی مجرمین، تبارشناسی و تروریسمِ زیستی(بیوتروریسم).

در زمینه ی رایانه:

تولید پردازنده‏ های زیستی، تولید حافظه زیستی و ابررایانه‏ های زیستی.

کاهش تهدیدات  ضرورت تقویت دانش زیست

تهدیدها و فرصت‏ ها

الف- تهدیدها:

ب- فرصت‏ ها:

نتیجه‏ گیری

راهبردها و راهکارها

1- راهبرد تقویت و گسترش دانش و فناوری‏های زیستی

2- راهبرد تامین امنیت زیستی در کشور

منابع:

1) KHAMENEI.IR

2) جفری آر. رایان 1398 امنیت زیستی و بیوتروریسم ترجمه معاونت پژوهش و تولید علم، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

3) http://www.arzeshinstitute.ir/

4) BEIS/BBSRC (2016), Evidencing ac.uk/documents/1607-evidencingthe-bioeconomy-report the Bioeconomy: http://www.bbsrc.

5) United Nations (2017): https://www.un.org/development/desa/en/news/population/worldpopulation-prospects-2017.html

6) www.internationalgenome.org