نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

عربستان ؛ سرانجام تحولات و راهبردها

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سال 2017 بر خلاف قواعد موجود در خاندان پادشاهی سعودی برای تعیین ولیعهد توانست با حمایت پدرش ملک سلمان ، ولیعهدی را از پسر عمویش گرفته و به علت کهولت سن و با در دست گرفتن وزارت دفاع ، امروز به مرد اول عربستان تبدیل شود.

محمد بن سلمان با دست زدن به اقداماتی از قبیل صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه ها و اجازه رانندگی به زنان و شرکت آنان در برخی انتخابات محلی و اخیراً به بهانه مبارزه با فساد اقدام به بازداشت گسترده شاهزادگان و مقام های سابق و فعلی کرد که شاهزاده میلیاردر ولید بن طلال و متعب بن عبدالله فرمانده گارد ملی،ترکی بن عبدالله امیر سابق ریاض و عادل فقیه وزیر اقتصاد فعلی از سرشناس‌ترین چهره‌های آن به شمار می‌روند و گفته شده است شاهزاده سعودی بنام منصور بن مقرن بن عبدالعزیز نیز در هنگام فرار به علت سقوط بالگردش کشته شده است برخی تحلیگران سیاسی معتقدند وی یکی از مخالفان انتقال ولیعهدی به محمد بن سلمان بوده است.

در بعد خارجی هم شاهد یک اقدام غیر متعارف دیپلماتیک و اعلام استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان از خاک عربستان بودیم . استعفایی که به گفته سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان با اجبار و فشار سعودی‏ ها انجام گرفت و با انشا و ادبیات عربستان هماهنگ و همخوانی دارد. همچنین اصابت موشک یمنی‏ ها به ریاض و اظهارات ترامپ که گفته این موشک ایرانی بوده است.

اینگونه اقدامات از سوی ولیعهد سی و چند ساله سعودی نشان از تحولاتی در آینده می دهد که چند لایه و ریشه در خارج مرزهای عربستان از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد .

با نگاهی گذرا به تاریخ معاصر، این واقعیت را می‏ توان یافت که رژیم هایی که در معرض سقوط قرار گرفته ‏اند برای ایجاد تاخیر در فروپاشی و عبور از بحران سیاسی و اقتصادی به رفرم متوسل شده ‏اند و اصلاحات داخلی و مبارزه با فساد وجه مشترک آنهاست. همچنین :

امروزه محمد بن سلمان در عربستان سعودی نیز با خطاهای راهبردی و برای عبور از بحران سیاسی و اقتصادی مبارزه با فساد در حاکمیت را آغاز کرده و به دلایل زیر در مسیر فروپاشی قرار گرفته است:

اما در این شرایط که تحولات در حاله ای از ابهام قرار گرفته، جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی باید هوشمندانه و سنجیده رفتار نماید.

18/8/96