نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

عملیات روانی از منظر جهان بینی اسلامی-3

عملیات روانی جهان بینی اسلامی

مقدمه:

در قسمت اول این مقاله به موضوع عملیات روانی از منظر قرآن اشاره شد و در قسمت دوم نیز به دیدگاه معصومین علیه السلام در خصوص عملیات روانی اشاره گردید در قسمت پایانی به نتیجه گیری خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری :

از مطالب قبل نتیجه می گیریم که : برای کاهش هزینه­های مالی و جانی ناشی از جنگ و اقدام خصمانه هر اقدامی که باعث کاستن این هزینه­ها و خسارات شود، عقلا امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است. دین مبین اسلام، بر اساس بصیرت مردم را دعوت می­کند و سعی در اگاه کردن و هدایت کردن آنها دارد در حالی که مدعیان امروزی عملیات روانی، سعی در اغفال مردم و دادن وعده­های دروغ به آنها و وارونه جلوه دادن حقیقت، در جهت پیش برد اهداف خود دارند.

آنچه مسلم است اینکه دین مبین اسلام این نوع عملیات روانی را مردود می­داند چرا که نه در قرآن و نه در سنت، هیچ گاه اغفال مردم را تایید نکرده و عقل هم به عنوان یکی دیگر از منابع دین، اغفال مردم را نمی­پسندد و آن را قبیح می­داند به عبارت دیگر جهل و غفلت، اصالتا از دیدگاه عقل مردود است لذا جاهل و غافل نگه­داشتن مردم هم به طریق اولی قبیح خواهد بود، حال تصور کنید متولیان دین و دین داران بخواهند عامداً مردم را فریب داده و اغفال نمایند!

با این حال همانطور که گفته شد چون اولا نمی­توان کارکرد عملیات روانی را در جنگ نادیده گرفت و ثانیا تعریف عملیات روانی را هم که در حال حاضر در جامعه شهرت دارد، نمی­توان به تصویب دین رسانید یا به عبارت دیگر نمی­توان آن را بر قرآن و سنت تطبیق داد و ثالثا به اعتبار آیه شریفه (لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین)، نمی­توان گفت که دین مبین اسلام به این مقوله توجه نکرده یا در منابع دینی از این مهم سخنی به میان نیامده است، پس باید هم تعریف جدیدی که با آموزه­های دینی مطابقت داشته باشد برای عملیات روانی ارائه داد و هم مصادیقی از قرآن (نص) و سنت (اقوال، افعال و تقاریر معصومین(ع)) یافت که منجر به عملیات روانی شده و یا از آنها در راستای اهداف عملیات روانی بهره برداری شده باشد. تنها در همین صورت است که می­توان در مورد عملیات روانی در اسلام به ارایه نظریه پرداخت.

عملیات روانی جهان بینی اسلامی

در پایان برخی بایدها و نبایدهای عملیات روانی را برگرفته از قرآن و سنت به شرح زیر بیان می کنیم .

عملیات روانی جهان بینی اسلامی