نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

مروری کوتاه بر برخی راهبردهای اروپـــا در منطقه

کشورهای اروپایی تلاش کردند با استفاده از ظرفیت­ های تهران، تهدیدات ناشی از فعالیت گروه­ های تروریستی در اروپا را کاهش داده و بدنبال رفع تحریم­ های تجاری و اقتصادی، سهم خود از بازار مصرف و سرمایه در ایران را افزایش دهند. در مقطع کنونی کشورهای اروپائی متأثر از دو چالش اقتصادی و امنیتی، به جمهوری اسلامی ایران به ­عنوان فرصت نگاه می­ کنند.

انگلستان در میان کشورهای اروپائی با گام برداشتن در مسیر عادی سازی مناسبات با جمهوری اسلامی، افزون بر دو هدف بالا در صدد ایجاد زیر ساخت­ های لازم برای تأثیرگذاری بر رویکردهای جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش­ های دیپلماتیک بود.

تغییر و تعدیل سیاست­ های اروپا در معادلات منطقه­ ای غرب آسیا از ویژگی­ رویکرد آنان در سال های 2015 – 2016 محسوب می­شود، مهم‌ترین مؤلفه­ های مؤثر بر این تغییر، عبارت است از:

 1 – افزایش تحرکات تروریستی در اروپا و بالا رفتن سطح تهدیدات امنیتی در این قاره؛

2 – افزایش سرعت و گستردگی روند جذب جوانان اروپایی به داعش و جریان­ های تروریستی؛

3 – مهاجرت گسترده شهروندان کشورهای منطقه از جمله سوریه به اروپا که بسترساز تهدیدات امنیتی آنان محسوب می­ شود.

ب) بخشی از رویکردهای سیاست خارجی اروپا در منطقه سال های 2015 – 2016

ج) روش‌های اجرایی

د) جمعبندی و نتیجه‌گیری

رفت و آمد فشرده هیئت­ های امنیتی و اقتصادی از کشورهای مهم اروپا و تلاش آنها برای دیدار با مقامات ایرانی، ریشه در نیاز آنها به ظرفیت­ های اقتصادی و امنیتی ایران دارد. اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان در دیدار 94/14/12 خود با همتای ایرانی از نامه­ مشترک سه وزیر اروپائی (آلمان، انگلیس و فرانسه) به جان­ کری وزیر خارجه وقت آمریکا خبر داد، آنها در این نامه خواستار گشایش بهتری در زمینه­ های بانکی و… برای تعامل اقتصادی با ایران شده­ اند.