نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

نفوذ و ابعاد آن از منظر قرآن و روایات ائمه معصومین-2

نفوذ  قرآن  روایات

مقدمه :

در قسمت اول در باره کلیات تعاریف و مفاهیم ، انواع و اقسام نفوذ از منظر قرآن و روایات ، و به طور خاص در تبیین نفوذ اعتقادی ، اهداف و اولویت های دشمن در این عرصه و همچنین ساز وکارهای رسیدن به اهداف به تفصیل بحث شد. و گفته شد که دشمنان در این نوع از نفوذ به دنبال آن هستند که با استفاده تزویر و تهدید و تشویق و اغواگری ، اصول اساسی فکری و رفتاری رهبران دینی و سیاسی و احاد مردم را به نفع خود تغییر دهند . و در پایان به برخی از راهبردهای پیشگیری و مقابله با آن نیز اشاره گردید. در این قسمت به اختصار به تبیین نفوذ فرهنگی و راهبردهای پیشگیری و مقابله با آن به شرح زیر می پردازیم .

در باره نفوذی‌های فرهنگی خداوند متعال در آیه 42 سوره مائده در بیان اینکه چگونه می‌توان نقش و کارکرد نفوذی‌های فرهنگی را به دست آورد. به پیامبرش می‌فرماید: آنان که به سخنان تو خوب گوش می‌سپارند تا بهانه و دستاویزی برای حق‌ستیزی و دروغ انگاشتن پیام خدا و پیامبرش بیابند و برآنند که از زبان تو دروغ بسازند و پخش کنند. پس یکی از کارهای نفوذی‌ها، کسب همه‌گونه اطلاعات به شکل بسیار دقیق و کامل است تا بتوانند با تحلیل آن، عناوین و یا مطالبی را بیابند که برای شبهه‌افکنی و ایجاد تشویش در جامعه مفید باشد. آنان درصدد هستند تا نقص و تضاد و اختلافی را درپیام‌های رهبر جامعه و یا سایر کارگزاران حکومتی یافته و آن را برجسته ساخته و با دروغ همراه سازند و علیه فرهنگ دینی مردم به کار گیرند. تحریفگری بویژه تحریف معنوی با حذف ظاهر کلمه و جمله از مهم‌ترین راه‌هایی است که نفوذی‌ها از آن سود می‌برند. هدف نفوذی‌ها در این حوزه آن است که فرهنگ جامعه را متاثر ساخته و آن را به سمت و سویی که دوست دارند هدایت کنند. نفوذ و ناتوی فرهنگی دشمن نیازمند بهره‌مندی و تحلیل دقیق از فضای فرهنگی و افکار و اندیشه‌های رهبری و مسئولان جامعه و استفاده ناروا از آن برای تغییر فرهنگ است.

نفوذ  قرآن  روایات

رئوس اهداف و اولویت های دشمن برای نفوذ فرهنگی :

ساز و کار نفوذی‌ها برای رسیدن به اهداف:

واضح و بدیهی است که دشمن از همه ابزارهای تغییر فکر و فرهنگ و سبک زندگی نیز  استفاده می‌کند. از این‌رو بنابر فرموده قرآن درسوره توبه، آیه107با بهره‌گیری از محافل نجوا و توطئه‌چینی با استفاده از مراکز مقدسی چون مسجد و اماکن مقدسه و هیات و تکایای مذهبی در دستور کار قرار می‌گیرد تا با استفاده از اطلاعات و اخبار درونی جامعه، شرایط و موقعیت‌ها را تحلیل و براساس آن فعالیت انجام گیرد. جالب اینکه در این مراکز و محافل به نیروهای نفوذی آموزش داده می‌شود چگونه برای رسیدن به مقاصد شوم خود از سادگی افراد و یا افراد سست ایمان استفاده کنند و آنان را همراه خویش سازند.  این یک واقعیت است که شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی لرزه بر امت و امنیت روحی و روانی جامعه می‌افکند. و تاسف اینکه بخش اعظم از شایعاتی که در جامعه منتشر می‌شود. به گفته قرآن در سوره نورآیات11 تا 19به وسیله همین سست ایمان‌ها و افراد ساده‌لوح است که به عنوان طنز و جوک و لطیفه و مانند آن به پخش شایعات در فضاهای واقعی و مجازی نموده و در جهت اهداف فکری و فرهنگی و نظامی و سیاسی دشمن اقدام می‌کنند.

نفوذ  قرآن  روایات

راهبردهای کلان مقابله با نفوذ و نفوذی در حوزه فرهنگی  :