">

سیاسی و روابط بین الملل

نفوذ و ابعاد آن از منظر قرآن و روایات ائمه معصومین-2

این یادداشت به موضوع نفوذ و راهبردهای کلان مقابله با نفوذ و نفوذی در حوزه فرهنگی به قلم اسماعیل ملکیان اختصاص دارد.

11 ژوئن 2019 09:25

نفوذ  قرآن  روایات

مقدمه :

در قسمت اول در باره کلیات تعاریف و مفاهیم ، انواع و اقسام نفوذ از منظر قرآن و روایات ، و به طور خاص در تبیین نفوذ اعتقادی ، اهداف و اولویت های دشمن در این عرصه و همچنین ساز وکارهای رسیدن به اهداف به تفصیل بحث شد. و گفته شد که دشمنان در این نوع از نفوذ به دنبال آن هستند که با استفاده تزویر و تهدید و تشویق و اغواگری ، اصول اساسی فکری و رفتاری رهبران دینی و سیاسی و احاد مردم را به نفع خود تغییر دهند . و در پایان به برخی از راهبردهای پیشگیری و مقابله با آن نیز اشاره گردید. در این قسمت به اختصار به تبیین نفوذ فرهنگی و راهبردهای پیشگیری و مقابله با آن به شرح زیر می پردازیم .

در باره نفوذی‌های فرهنگی خداوند متعال در آیه 42 سوره مائده در بیان اینکه چگونه می‌توان نقش و کارکرد نفوذی‌های فرهنگی را به دست آورد. به پیامبرش می‌فرماید: آنان که به سخنان تو خوب گوش می‌سپارند تا بهانه و دستاویزی برای حق‌ستیزی و دروغ انگاشتن پیام خدا و پیامبرش بیابند و برآنند که از زبان تو دروغ بسازند و پخش کنند. پس یکی از کارهای نفوذی‌ها، کسب همه‌گونه اطلاعات به شکل بسیار دقیق و کامل است تا بتوانند با تحلیل آن، عناوین و یا مطالبی را بیابند که برای شبهه‌افکنی و ایجاد تشویش در جامعه مفید باشد. آنان درصدد هستند تا نقص و تضاد و اختلافی را درپیام‌های رهبر جامعه و یا سایر کارگزاران حکومتی یافته و آن را برجسته ساخته و با دروغ همراه سازند و علیه فرهنگ دینی مردم به کار گیرند. تحریفگری بویژه تحریف معنوی با حذف ظاهر کلمه و جمله از مهم‌ترین راه‌هایی است که نفوذی‌ها از آن سود می‌برند. هدف نفوذی‌ها در این حوزه آن است که فرهنگ جامعه را متاثر ساخته و آن را به سمت و سویی که دوست دارند هدایت کنند. نفوذ و ناتوی فرهنگی دشمن نیازمند بهره‌مندی و تحلیل دقیق از فضای فرهنگی و افکار و اندیشه‌های رهبری و مسئولان جامعه و استفاده ناروا از آن برای تغییر فرهنگ است.

نفوذ  قرآن  روایات

رئوس اهداف و اولویت های دشمن برای نفوذ فرهنگی :

  • جریان سازی در لایه های مختلف اجتماعی
  • پیاده سازی سناریو فشار از بیرون و تغییر از درون

ساز و کار نفوذی‌ها برای رسیدن به اهداف:

واضح و بدیهی است که دشمن از همه ابزارهای تغییر فکر و فرهنگ و سبک زندگی نیز  استفاده می‌کند. از این‌رو بنابر فرموده قرآن درسوره توبه، آیه107با بهره‌گیری از محافل نجوا و توطئه‌چینی با استفاده از مراکز مقدسی چون مسجد و اماکن مقدسه و هیات و تکایای مذهبی در دستور کار قرار می‌گیرد تا با استفاده از اطلاعات و اخبار درونی جامعه، شرایط و موقعیت‌ها را تحلیل و براساس آن فعالیت انجام گیرد. جالب اینکه در این مراکز و محافل به نیروهای نفوذی آموزش داده می‌شود چگونه برای رسیدن به مقاصد شوم خود از سادگی افراد و یا افراد سست ایمان استفاده کنند و آنان را همراه خویش سازند.  این یک واقعیت است که شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی لرزه بر امت و امنیت روحی و روانی جامعه می‌افکند. و تاسف اینکه بخش اعظم از شایعاتی که در جامعه منتشر می‌شود. به گفته قرآن در سوره نورآیات11 تا 19به وسیله همین سست ایمان‌ها و افراد ساده‌لوح است که به عنوان طنز و جوک و لطیفه و مانند آن به پخش شایعات در فضاهای واقعی و مجازی نموده و در جهت اهداف فکری و فرهنگی و نظامی و سیاسی دشمن اقدام می‌کنند.

نفوذ  قرآن  روایات

راهبردهای کلان مقابله با نفوذ و نفوذی در حوزه فرهنگی  :

  • عمق‌بخشی در راستای بصیرت‌افزایی جامعه و آگاهی‌های همگانی به‌صورت روزافزون تا بدین‌وسیله جلوِ نفوذ فرهنگ بیگانه را بگیرد؛ برای مثال، یکی از منابع مصونیت‌بخش در مقابل نفوذ بیگانگان، توسط امامت جمعه‌ها در نمازجمعه‌ها است.
  • زمانی که دشمنان انقلاب با نفوذ به‌دنبال تغییر آرمان‌ها و یا سست‌کردن عزم‌ها برای هدف قرار دادن آرمان‌های اصیل انقلاب هستند. بنابراین بهترین راهبرد مقابله با آن‌ها، برنامه‌ریزی برای فراهم کردن بسترهای لازم برای دنبال کردن آرمان‌های انقلاب است که در واقع همان اجزای ساخت درونی و حقیقی نظام است.
  • یکی از بسترهای مهم برای برنامه‌ریزی و نقشه‌ریزی دشمنان برای تغییر در باورها و ارزش‌های مردم به‌خصوص جوانان، فضای مجازی است که اگر به موقع راهبرد مقابله با نفوذِ دشمنان از این مسیر اتخاذ نشود، دچار ضربه‌های جبران‌ناپذیر خواهیم شد.

 

یک دیدگاه برای “نفوذ و ابعاد آن از منظر قرآن و روایات ائمه معصومین-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.