نماد سایت راهبرد ملی -|- nationalstrategy

نگاهی به بسترهای اجتماعی و اقتصادی اغتشاشات اخیر

اغتشاشات واژه ای که این روزها بر سر زبان هاست و عجین شده با اخبار و تفسیر و تحلیل های گوناگون از زوایای مختلف؛ به هر حال حوادث و اغتشاشاتی در کشور به وقوع پیوسته، به نحوی که باید پذیرفت بر سرمایه اجتماعی اثر گذار بوده و نوعی عدم تعادل را به همراه داشته است و وضع امنیتی نقطه هایی در جغرافیای کشور متلاطم گردیده است.

جمهوری اسلامی ایران در منطقه بحران زده دنیا با عالی ترین تراز امنیتی دارای شاخص های امنیت سازش با الگوی موفق به حساب می آید. مقاومت های چند لایه ساختاری و سیستمی در ایران، دشمنان را کاملا ناامید نموده است.

با بروز برخی اغتشاشات در چند شهر ایران به یکباره نظم اجتماعی با نوعی بی نظمی و تزلزل در بعضی از لایه های سیستمی و جغرافیایی مواجه می گردد. از این لایه های محدود و قطعه قطعه شده، خشونتی بلوا زا و آشوبی سازمان یافته بروز می کند؛ به نحوی که چند روزی برای این مناطق کشور فتنه و آشوب را به همراه می آورد. در چنین شرایطی توجهات رهبران و رسانه های نظام سلطه در دنیا به سمت جمهوری اسلامی معطوف می گردد. با هزاران اما واگرها ، باید ها ونبایدها، کنش ها و واکنش ها، که هر کدام از این گزاره ها بخشی از افکارعمومی جهان و حوزه اتاق های فکر نظام سلطه را به خود اختصاص می دهد .

در این اوضاع چراغ قرمز های سیاسی در گوشه کنار کشور روشن می شود و تمام چهار راه ها پشت سر هم بسته می شود و ترافیکی از حضور عناصر مخالف نظام اعم از منافقین، سلطنت طلب ها، بهائیت، داعشی های زخم خورده از فرزندان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت با هدایت موساد ، سیا و ارتجاع منطقه خود نمایی می کند.

مردمی که بر اساس فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی به مطالبه گری از دولت قانونی و منتخب خود بر خواسته بودند؛ (همانند آنچه هر روزه در تمام دنیا مرسوم است و اتفاق می افتد) به ناگاه توسط همان مهمانان ناخواسته و نانجیب، و با نفوذ در صفوف مردم، این مطالبه گری به آشوب وبلوا کشیده می شود که سرعت عمل و کم و کیف این اتفاقات، رفتارها و شعارها و واکنش های طرفدارگونه و هماهنگ جریان سلطه از این اغتشاشات و از طرفی، حضور به موقع و بصیرت و دشمن شناسی مردم ایران اسلامی ، بار دیگر توطئه شوم بد خواهان و بداندیشان مردم ایران را نقش برآب ساخت .

برای شکافتن و تجزیه و تحلیل پدیده اغتشاشات اخیر الف: بایستی با واقع بینی و بدون اغماض اجزا و ابعاد آن را به طور دقیق تعریف و ترسیم نمائیم ب: با نگاه درون هویتی و برون ساختاری این وقایع را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم ج : و نحوه عبور و برون سپاری آن بیان گردد . در این گزارش به صورت اجمال بسترهای اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد:

بستر های اجتماعی اغتشاشات :

بستر های اقتصادی اغتشاشات :

در انتهای این یادداشت؛ باید اذعان نمود لزوم پرداختن به تمامی جنبه های فعل و انفالات خارجی و نقش بیگانگان و حضور نظام سلطه در منطقه و اتاق های عملیاتی ایجاد شده از ناحیه آنها ضروری است که در یادداشت به آنها پرداخته نشده است و به نظر می رسد که در فرصت مناسب و در یاداشتی جداگانه بایستی بپردازیم.