">

سیاسی و روابط بین الملل

دونالد ترامپ؛ عوام فریبی یا تغییر رویکرد؟!

بالاخره پس از ماه ها جنجال، انتخابات  ایالات‌متحده آمریکا برگزار و برنده نهایی آن مشخص شد. اینکه دونالد ترامپ چگونه توانست بر موج شکل گرفته بر جامعه آمریکا سوار شود، خود بحثی بسیار پیچیده و البته مفصلی است، اما بر خلاف اکثر پیش بینی های صورت گرفته توسط روزنامه‌های معتبر آمریکایی و حتی مؤسسات پیش […]

9 نوامبر 2016 14:11

بالاخره پس از ماه ها جنجال، انتخابات  ایالات‌متحده آمریکا برگزار و برنده نهایی آن مشخص شد. اینکه دونالد ترامپ چگونه توانست بر موج شکل گرفته بر جامعه آمریکا سوار شود، خود بحثی بسیار پیچیده و البته مفصلی است، اما بر خلاف اکثر پیش بینی های صورت گرفته توسط روزنامه‌های معتبر آمریکایی و حتی مؤسسات پیش بینی و تحلیل ایالات‌متحده، مردم آمریکا یا بهتر بگوییم الکترال کالج رای دیگری را در صندوق آرا ریخته و میلیاردر آمریکایی را به مدت 4 سال برای تصدی بر پست ریاست جمهوری کاخ سفید برگزیدند.

اما موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار خواهد گرفت، این است که چرا سخنرانی پس از پیروزی ترامپ با برخی از شعارهایش در تضاد بود؟ همان‌طور که اکثر رسانه‌ها در این مورد مناظرات و سخنرانی‌های این دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه را پوشش می‌دادند، متوجه شدند که ترامپ با طرح موضوعاتی جدید و البته خارج از چارچوب سعی داشت تا قشری از مردم را که تاکنون میل و رقبتی به شرکت در انتخابات غیر دموکراتیک آمریکا نداشتند را برای شرکت ترغیب نماید.

اشاره به مشکلات فراوان در جامعه آمریکا،  گرسنگی، بدهی هایی سنگین دولت، وام های پرداخت نشده و هزاران مورد دیگر، مواردی بود که ترامپ طی مدت زمان تبلیغات انتخاباتی اش، با صدای بلند به آنها اشاره کرده و البته در این میان از تهمت و افترا و هر چیز دیگری نیز به هیچ وجه فروگذار نکرده بود.

اما لحظاتی چند پس از اعلام نتایج انتخابات، وی در جلوی چشم هزاران طرفدار خود و رسانه‌های بین المللی در سخنرانی اش، به مواردی اشاره می کند که چندان شباهتی به مواضع او طی روزهای قبل انتخابات ندارد. تشکر از هیلاری کلینتون، اعلام همبستگی با اکثر کشورهای جهان، برخورد خوب و مناسب با کشورهایی که قصد همکاری با ایالات‌متحده را داشته و سخنانی ازین قبیل، همه و همه نشان از این دارد که ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، رویکرد جدیدی خواهد داشت.

پس از این سخنرانی گمانه زنی های زیادی در مورد رویکرد متفاوت ترامپ در رسانه‌های بین الملی منتشر شده است؛ اکثر تحلیلگران بر این باورهستند که ترامپ برای جذب آرا بر موج شکل گرفته سخنانی پر از عوام فریبی را مطرح نموده و البته نتیجه بسیار خوبی گرفته است. اما باید پذیرفت که ترامپ می بایست در چارچوب حقوقی جهان عمل کرده و قوانین بین المللی را بپذیرد.

شاید اعلام شفاهی برخی از سیاست ها، باعث بهت و حیرت خیلی از سیاستمداران جهان شده باشد، اما ترامپ نیز خود می داند که اگر بخواهد فرای چارچوب های پذیرفته شده جهانی عمل کرده و پیش برود، نه تنها تمامی کشورهای جهان اعم از دوست و دشمن عملکرد وی را بر نمی تابند که حتی مردم ایالات‌متحده نیز رئیس جمهوری در شان روسای پیشین خود را می طلبند.

ترامپ یک تاجر سرمایه دار فعال و البته بسیار موفق است، آسیب به روابط بین المللی ایالت متحده با عملکرد شتاب زده، قطعا خود او و سرمایه اش را در خطر خواهد انداخت. باید منتظر ماند و دید که آیا ترامپ رویکرد پوپولیستی اش را ادامه می دهد یا کمی واقع گرایانه تر به این موقعیت بزرگ بین المللی می نگرد؟! البته موضوعی که در این میان نباید از آن غافل شد این است که وجود سیستم سرمایه داری در امریکا و در کنار آن نفوذ قوی لابی صهیونیسم یا همان AIPAC مسیر را نوعی طراحی می کند که در مجموع آنچنان فرقی نمی کند که چه کسی قدرت را در دست بگیرد. شرایط ایالات‌متحده آمریکا طی سالیان سال نشان داده که این قدرت پول  و رسانه است که در آنجا حرف اول و آخر  را می زند.

8 سال پیش نیز اوباما با شعار تغییر وارد کارزار انتخابی شد، اما پس از پایان دوران ریاست جمهوری وی و اعلام فساد گسترده در تمامی زوایای حکومت آمریکا توسط کلینتون و ترامپ نشان داد که او به هیچ وجه در عمل به شعارهای انتخاباتی اش موفق نبوده است؛ پس در این شرایط اگر ترامپ نیز پس از انتخاب نهایی به عنوان رئیس جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، به سرعت شعارهایش را تغییر داده و با سیستم سرمایه داری این کشور که خود او جزیی از آن به شمار می رود، همراه شود؛ اصلا جای تعجبی نخواهد داشت.