">

سیاسی و روابط بین الملل

برخورد هوشمندانه با ترامپ، رژیم صهیونیستی و ملک سلمان

راه کارهای مقابله با هتاکی های اخیر ترامپ در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی موضوع این یادداشت است.

30 اکتبر 2017 09:17

مسئله: مثلث دیوانگی ترامپ، حماقت نتانیاهو و افراط گری ملک سلمان، دنیا را به بازی گرفته اند. راه چاره چیست؟ چرا دنیا اینان را تحمل می کند؟

با وجود این که ترامپ فردی حس محور، تغییر گرا و دمدمی مزاج، هیجانی و غیرقابل اعتماد است، در برخی ویژگی ها بسیار جزمی و غیرمنعطف است. از جمله این ویژگی ها، وابستگی و علاقه شدید او به تجارت پرسود و کسب درآمد هرچه بیش تر به هر طریق ممکن است. او در کسب درآمد توجهی به معیارهای قانونی، اخلاقی، عرف دیپلماتیک و حتی منافع ملی کشور آمریکا ندارد، بلکه تنها چیزی که برایش مهم است، بهره گیری از هر گونه فرصت برای خالی کردن جیب حاکمان عرب است که با طراحی، تحریک و تهییج صهیونیست ها، انجام می شود. او با این کار شأن و اعتبار مردم آمریکا را در جامعه جهانی به شدت تنزل داده است.

بی شک مادامی که رژیم صهیونیستی و متحدان عربی، مطالبات مالی ترامپ را تأمین می نمایند، او نیز به تعهدات خود در گستاخی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد. در این شرایط گرچه پیگیری های حقوقی، دیپلماتیک و منطقی برای بی اثر کردن توطئه و رویکرد خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم پیمانان منطقه ای اش ضروری است، اما کافی نیست و باید برخورد هوشمندانه با غده ی سرطانی، یعنی اسرائیل را در دستور کار قرار داد که کانون فتنه گری و آشوب در منطقه و جهان بوده و مستحق تنبیه و مجازات است. لذا موارد زیر در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی ج.ا.ا پیشنهاد می گردد:

  • جمهوری اسلامی ایران، به فراخور تهدیدات ترامپ علیه ایران، تهدیدات خود علیه اسرائیل را افزایش دهد. زیرا سرمنشاء اصلی تهدیدات و رفتارهای خصمانه ی ترامپ علیه ایران، لابی صهیونیستی و نتانیاهو است. ایران باید تصریح نماید که جنگ افروزی و اقدامات خصمانه آمریکا و ترامپ را از ناحیه ی صهیونیست ها دانسته و برای حفظ منافع ملی خود، انجام هرگونه اقدامات تلافی جویانه علیه اسرائیل را حق خود می داند.
  • جمهوری اسلامی ایران باید مستمراً موضوع بازدید از زرادخانه های اتمی اسرائیل و نابودی سلاح هسته ای و کشتار جمعی آن ها را در مجامع و محافل بین المللی با جدیت و قاطعیت دنبال نماید.
  • ضروری است برای اجرای تعهدات آمریکا و غرب در توافق هسته ای و برجامی، از سوی جمهوری اسلامی ایران، زمان یا ضرب الاجل مشخصی برای تحقق آن تعیین و ضمن ترغیب اروپایی ها به وفاداری، درصورت عدم تحقق مطالبات به حق ایران در تاریخ مقرر، جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت، نسبت به جلوگیری از ادامه بازرسی آژانس انرژی هسته ای از فعالیت های هسته ای ایران اقدام نماید.
  • جمهوری اسلامی ایران باید با قاطعیت و جدیت هرچه تمام با ذکر مصادیق، نقض برجام از سوی آمریکا (وضع تحریم ها و …) را مورد انتقاد شدید قرار داده و اجرای مفاد قرارداد از سوی آمریکا را از اروپایی ها (سایر اعضای برجام) مطالبه نماید.

 

انشاءالله، همان گونه که در قرآن آمده است: “خدا مؤمنان را از هر شر و مکر دشمن نگه می دارد که خدا هرگز خیانتکاران ناسپاس را دوست نمی دارد” (حج: 38).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.