">

سیاسی و روابط بین الملل

راهبرد ابتدایی شکل گیری تمدن نوین اسلامی و راهکارهای دستیابی به آن -3

در قسمت سوم این یادداشت دکتر محمد علی رنجبر به موضوع چرایی ضروت تقویت بنینه نظامی و امنیتی در مقابله با دشمن به عنوان اولویت اول تاسیس تمدن نوین اسلامی می پردازد.

1 جولای 2019 10:08

راهبرد ابتدایی تمدن اسلامی

مقدمه:

در قسمت اول موضوع چیستی تمدن اسلامی بیان گردید و در قسمت دوم چگونگی مشخص نمودن اولویت تمدن نوین اسلامی در مقام تزاحم و تهدیدات فراروی نظام اسلامی،  تشریح  شد.  در ادامه و در قسمت سوم  به عنوان اولویت اول نظام پیشران در برپایی تمدن نوین اسلامی موضوع چگونگی تقویت قدرت نظامی  – امنیتی بحث  خواهد شد :

1-2-  تقویت قدرت نظامی- امنیتی

در تقویت قدرت نظامی- امنیتی لازم است به تقویت بینه دفاعی یا پدافندی و تهاجمی یا آفندی توجه ویژه ای شود. یعنی همانطور که باید روزنه های نفوذ نظامی و امنیتی دشمن برای نفوذ به قلب سرزمینی شناسایی شود و آنها را مسدود کرد، باید روزنه های نفوذ به قلب دشمن را نیز شناسایی کرده و از حیث ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی، برای کشور پیشران، عمق استراتژیک ایجاد کرد.

1-1-2- توجه به ابعاد پدافندی و دفاعی و تقویت آنها

یکی از روزنه های نفوذ دشمن، نفوذ در بدنه ارتش و ساختار نظامی کشورهاست. مخصوصا کشورهای اسلامی و بالاخص کشورهای خاورمیانه و به صورت ویژه سه کشور ایران، ترکیه و مصر، این نفوذ به گونه ای بود که هر حرکت اصلاحی و انقلابی مردم را با نفوذ در بدنه قدرت نظامی این کشورها و کودتا علیه آن حرکت های اصلاحی، خنثی می کردند.[1]

به همین علت و با درک این موضوع، امام خمینی (ره) به موازات ارتشی که از دوران حکومت طاغوتی محمدرضا شاه به یادگار مانده بود و ساختاری شکننده و قابل نفوذ داشت، ارتشی مردمی و انقلابی درست کردند به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد مهمترین وظیفه اش حفظ و حراست از کیان نظامی و امنیتی کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

نکته ای که در اساسنامه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی نیز اشاره شده است و نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمانهای آن و تقویت کامل بینه دفاعی جهموری اسلامی را هدف اصلی خود قرار داده است. و برای این منظور مسئولیت های مختلفی همچون: مبارزه با اقدامات خرابکارانه قهری، همکاری با نیروهای نظامی و انتظامی در جهت برقراری نظم و امنیت و تشکیل بسیج مستضعفین برای حفظ و حراست از انقلاب را جزو ماموریت های اصلی خود قرار داده است.[2]

این نیرو که در راستای عِده سازی و عُده سازی حضرت امام برای انقلاب به وجود آمد در مواقع حساسی که کشور نیازمند به تثبیت امنیت جانی شهروندان بوده، حضور داشته است. به عنوان نمونه کودتاهای بزرگی چون کودتای نوژه را کشف و خنثی نموده، در جنگ تحمیلی عملیات های بسیار بزرگی را رهبری کرد و در دفاع از شهرها و بعد هم فتح خرمشهر و فاو نقش کلیدی ایفا کرد در عملیاد مرصاد حمله منافقین را پاسخ داد و در خنثی سازی تیم های ترور نقش بارزی را ایفا نمود.

راهبرد ابتدایی تمدن اسلامی

2-1-2-  توجه به ابعاد آفندی و تهاجمی و تقویت آنها

برای ایجاد و ساخت یک نیروی راهبردی تا آن نیرو بتواند امنیت را در حوزه داخلی تثبیت و تقویت کند و ساخت درونی قدرت کشور پیشران تقویت شود، لاجرم باید به این نکته عنایت کرد که امنیت نقطه ای نیست و صرفا حالت پدافندی داشتن نمی تواند در دراز مدت امنیت مستقر و باثباتی را به ارمغان بیاورد.

از اینرو توجه به ابعاد تهاجمی و ایجاد عمق استراتژیک در اطراف دشمن و فراسوی مرزهای داخلی، حربه ای کاملا عقلایی و منطقی است.

امیرالمومنین ع در این باره میفرمایند:

تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ.

نهج البلاغه، خطبه 11، ترجمه «اگر کوه ها متزلزل شود تو تکان مخور! دندانهايت را به هم بفشار و جمجمه خويش را به خدا عاريت ده! قدمهايت را بر زمين ميخکوب کن! و نگاهت به آخر لشکر دشمن باشد! چشمت را فرو گير (و مرعوب نفرات و تجهيزات دشمن نشو)! و بدان! نصرت و پيروزى از سوى خداوند سبحان است!.»

حضرت در این فرازها خطاب به فرزندشان محمد حنفیه چند نکته کلیدی پیرامون جنگ با دشمن را بیان می دارند. نکاتی از قبیل اینکه شجاعت و استقامت راه پیروزی است اما آنچه محل استناد نگارنده است این جمله حیاتی حضرت می باشد که میفرمایند: ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ

کنایه از اینکه باید عقبه استراتژیک دشمن را شناسایی کرد و به دورترین نقطه این عقبه نیز نظر داشت، تا بهتر و کاملتر بتوان با دشمن مقابله نمود، البته ممکن است وقتی به این عقبه استراتژیک آگاه شویم عِده و عُده آنها به قدری باشد که ما را دچار ترس و عقب نشینی کند لذا حضرت بلافاصله با کنایه میفرمایند: وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ.

کنایه از اینکه آن عقبه تو را به هراس نیندازد و بدان که نصر و پیروزی در نزد خداست. یعنی هر چقدر هم که عقبه دشمن بزرگ و دهشتناک باشد، اما قدرت الهی فوق همه آنهاست.

راهبرد ابتدایی تمدن اسلامی

در یکی از خطبه های دیگر نیز به صراحت بر این نکته تاکید دارند و میفرمایند:

«أَلَا وَ إِنِّي قَدْ دَعَوْتُكُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَيْلًا وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلَاناً وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ. فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطَانُ»

نهج البلاغه، خطبه 27، آگاه باشيد من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شاميان دعوت كردم و گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد، به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد. امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سر زمين هاى شما را تصرّف نمود.

حضرت در این فرازها خطاب به کوفیانی که از جنگ با شامیان طفره می رفتند می فرمایند: «بارها آشکار و نهان به شما گفتم قبل از اینکه شامیان با شما وارد جنگ شوند، ما باید حمله پیش دستانه کنیم.» این همان حمله آفندی و تهاجمی است و بعد حضرت به خدا قسم میخورند و میفرمایند: «فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا»

به خدا سوگند هر قومی که در خانه خود (سرزمین و وطنش) مورد حمله قرار گرفت ذلیل و خوار شد، کنایه از اینکه باید به عمق استراتژیکی دشمن حمله ور شد و حالت تهاجمی و آفندی نیز داشت.

در پایان این فراز هم حضرت اشاره می کنند: که سستی شما و عدم توجه به حمله پیش دستانه و آفندی منجر به این شد که شامیان شما را ذلیل کرده و بر نقاط استراتژیک و مهم وطن و سرزمین شما سلطه و سیطره پیدا کنند.

بی تردید دشمن اصلی کشور پیشران تمدن و نظم نوین اسلامی یعنی جمهوری اسلامی ایران، کسی نیست جز پیشران تمدن و نظم موجود، یعنی آمریکا، لذا بدون شک باید:

1-  به مرزهای سرزمینی آمریکا و نقاط استراتژیکی و راهبردی مجاور آنها مثل کشورهای آمریکای جنوبی و همین طور خلیج مکزیک که اهمیت راهبردی برای آمریکا دارد، نزدیک شد.

2- بدین منظور باید نیروی دریایی و ناوگان دریایی خود را تقویت کنیم. و در دریای کاراییب و خلیج مکزیک و سایر آبهای سرزمینی آمریکا حضور داشت.

3- البته باید عنایت داشت که بر اساس منطق قرآنی، این عمق استراتژیک باید ابتدا در بین دشمنان نزدیک و مجاور که دست نشانده های آن دشمن اصلی هستند، ایجاد شود. در نتیجه باید بر نقاط راهبردی و مرزهای استراتژیک دشمن نزدیک نیز مسلط شد و عمق استراتژیک درست کرد، آیه قرآن در این باره میفرماید:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» بقره، 123، ای کسانی که ایمان آورده‌اید! با کافرانی که به شما نزدیکترند، پیکار کنید! (و دشمن دورتر، شما را از دشمنان نزدیک غافل نکند!) آنها باید در شما شدّت و خشونت (و قدرت) احساس کنند؛ و بدانید خداوند با پرهیزگاران است!

بر اساس این آیه، مومنین باید با دشمنان نزدیکتر و هم مجاورتر مقاتله کنند، زیرا علاوه بر اینکه آنها بازوی آن دشمن اصلی هستند؛ پرداختن به دشمنانِ‏ نزدیك‏تر و جنگیدن با آنان، مزایایى دارد، از جمله: به هزینه و امكانات كمترى نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارك جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم‏تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه‏ى جنگ سریعتر است.

بی تردید اصلی ترین دشمن ایران به عنوان پیشران تمدن و نظم نوین اسلامی در منطقه پیرامونی، اسراییل است و از همان روز اول امام و بعد هم مقام معظم رهبری غزه و لبنان را عمق استراتژیکی کشور معرفی کردند.

آنچه ذکر شد بخشی از مهمترین راهکارها در تقویت بینه دفاعی کشور پیشران است.

راهبرد ابتدایی تمدن اسلامی

 

ادامه دارد…

[1] .  کودتای 28 مرداد سال 1332 و کودتای ژنرال السیسی علیه مرسی و همین طور کودتای نافرجام ارتش ترکیه علیه اردوغان در این راستا بود.

[2] . به اساسنامه سپاه پاسداران مصوب مجلس شورای اسلامی مراجعه شود. سایت مرکز پژوهش های مجلس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.