">

سیاسی و روابط بین الملل

طلوع قدرتی نو در طلیعه چهلمین سال فجر انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران و چگونگی و چرایی ظهور قدرتی نو در منطقه موضوع این یادداشت است.

6 فوریه 2018 16:24

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند : «مصداق عيني تحقق وعده الهي، نظام جمهوري اسلامي است كه به رغم همه فشارها و طراحي هاي دشمن، بعد از گذشت 34 سال اكنون يك نظام محترم، مقتدر، اثرگذار در مسائل منطقه‏اي و جهاني، داراي ملتي بزرگ، فهيم، دشمن شناس و لحظه شناس، و داراي پيشرفت‏هاي بزرگ علمي است».[1]

 

روزی که امام راحلمان فرمودند: « ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر این که ما انقلابمان را صادر نمی کنیم، کنار بگذاریم، زیرا اسلام بین کشورهای مسلمان فرقی قائل نمیباشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است» [2] شاید کمتر کسی این را تصور میکرد که انقلاب اسلامی بتواند در قلوب ملتها همان طور که آن امام سفرکرده فرموده بودند، نفوذ یابد: « معنی صدور انقلاب ما این است که همه ملتها بیدار بشوند و همه دولتها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این تحت سلطه بودنی که هستند و از اینکه همه مخازن آنها دارد به باد میرود و خودشان به نحو فقر زندگی میکنند نجات بدهد.»[3] قلب های ملت های مظلوم را تسخیر کند و به همه دنیا بفهماند صدور انقلاب به معنای « صدور انقلاب به لشکرکشی نیست بلکه میخواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم».[4]

امروزه افول قدرت های بزرگ در منطقه که از سال های پیش شروع شده را می بینیم »اثرگذاری آمریکا و انگلیس در تحولات جهانی کاهش یافته است« [5] و شاهد انزوای آمریکا در سیاست های خارجی آن در قبال ایران هستیم تا جایی که آمریکا برای یارگیری در جهان و در قبال ایران به ناچار به برگزاری خیمه شب بازی مجلس شام در کاخ سفید می گردد. اما به حول قوه الهی به موازات آن، نقش مثبت حضور انقلاب اسلامی ایران در صحنههای بینالمللی و چگونگی تاثیرگذاری آن بر تحولات سیاسی جهان و بحران منطقهای نشان از ظهور قدرتی نو در حال افزایش است.

انقلاب اسلامی حقیقتی انکار ناپذیر

جمهوری اسلامی ایران، نتیجه و برآیند انقلاب اسلامی است كه در سال 1357 با رهبری معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) به پیروزی رسید. هم اكنون انقلاب اسلامی ایران متأثر از مجموعه‌ای از ارزش‌ها، آرمان‌ها و تفكرات اسلامی ـ شیعی و نیز رفتارها و هنجارهای ملی است كه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبلور یافته و در قالب نظام سیاسی « جمهوری اسلامی » عینیت یافته است.

در تركیب «انقلاب اسلامی»، « اسلام »، هدف و « انقلاب »، وسیله است. در واقع، مردم و رهبری انقلاب به وسیله انقلاب تلاش كردند تا مجدداً اسلام را به عنوان یك مكتب اجتماعی و سیاسی احیا نمایند. در این مكتب، انقلاب اسلامی، یك انقلاب سیاسی یا دگرگونی اجتماعی محض نیست، بلكه تجدید حیات مکتب اسلام را در تمام وجوه و ابعاد در نظر دارد و متضمّن بازگشت به اصول اسلام ناب به عنوان مكتبی جامع و تضمین كننده حیات دنیایی و معنوی انسان است.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان آخرین انقلاب در قرن بیستم به خوبی توانست خود را سرآمد تمامی انقلابات این قرن با معیاری تمام ایدئولوژیك، به دنیا بشناساند. این انقلاب عظیم نه تنها در ابعاد ملی توانست یکه تاز انقلابات تاریخ ایران باشد، بلکه توانست احیاگر طرح‌ها، برنامه‌ها و نظریات نو و جدیدی در باب حكومت و سیاست و نظام مردم سالاری دینی با تکیه بر ایدئولوژی اسلام ناب محمدی (ص) باشد. هم چنین انقلاب اسلامی توانست در بعد جهانی نیز با توجه به فراگیر بودن مكتب اسلام، افكار و نظریات خاص و جهان‌ شمولی خود را به دنیا عرضه نماید.

این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران با هیچ یک از تحولات جهانی و منطقهای در طول قرن بیستم قابل مقایسه نمیباشد. انقلابی که نه از سنخ تحولات و دگرگونیها و انقلابات قرن نوزدهم و بیستم در اروپا بود و نه اسلامش از جنس اسلام تحریف شده عثمانی یا اسلام متحجر و وابسته سعودی است .

یكی از ویژگی‌های خاص انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های خارجی مسئله تاثیرگذاری بر تحولات منطقه و حتی جهانی بود، ملت شهید پرور ایران به خوبی تاثیر پذیری حکومت پهلوی از استکبار و رفتارهای نوکر مآبانه آن رژیم علیرغم ادعاهای جنجالی شاه در تاثیر گذاری بر منطقه را به یاد دارد. نقش شاه در سرکوب نهضتهای آزادی خواهانه منطقه و اطاعت پذیریاش از آمریکا و غرب و تشکیل اتحادیههای منطقهای به جهت حمایت از سیاستهای غربی در برابر نفوذ بلوک شرق در دنیا، مویدی استوار و گواهی روشن در این رابطه است. اما انقلاب اسلامی به رهبری بنیانگذار خود امام خمینی(ره) نه تنها زنجیرهای استکباری را پاره نمود بلکه ضمن برچیده شدن بساط چپاول از سرمایههای ملی به دست غارتگران غربی به سردمداری آمریکا، توانست برای همیشه راه سلطه آنان بر اموال مردم و سرمایههای کشور را نیز ببندد و در راستای تحقق شعار « نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» ضمن طرح استراتژی جدید در صحنه بینالملل، انقلاب اسلامی را صادر و رسم استقلال و آزادگی و پایداری در برابر زیاده خواهیهای استکبار را به تمامی جهان نشان دهد تا آن جا که در طلوع چهل سالگی حیات مبارک خود این انقلاب با همه عظمتی که دارد الهام بخش بسیاری از حرکتها و جنبشها در تمامی دنیا با هر ایدئولوژی و مرام و مکتبی شده و حتی جنبشهای ناسیونالیستی را با تغییرات عمیق به سمت حرکتهای دینی از جمله جنبشهای اسلامی کشانده است.

تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در منطقه از یک سو حقیقتی آشکار و انکار ناپذیر است که آمریکا نمیتواند آن را نادیده انگاشته و از سوی دیگر مشترکات فرهنگی و اجتماعی ایران با همسایگان، چنان وزنهایی را به نفع ایران ایجاد کرد که نقش بیبدیل بازیگری توانا به نام ایران را در صحنه سیاسی منطقه در کلیه تحولات آن به روشنی قابل حس است. ازاین رو آمریکا، ابر قدرت جهان مجبور گردید برغم خصومتهایی که با ایران دارد در مخمصمه‏هایی که در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و حتی بحرین و عربستان دارد، ایران اسلامی و انقلابی را به عنوان قدرتی تاثیر گذار ببیند.

از سوی دیگر ج.ا.ایران نشان داده است برغم همه چالشهایی که با استکبار و آمریکاییها داشته و دارد با پیروی از سه اصل بنیادین “عزت”، “حكمت” و “مصلحت” تاکنون توانسته است به خوبی منافع و مصالح ملی ملت ایران و انقلاب اسلامی را در سطح بینالمللی و عرصه سیاست خارجی دنبال کند و در جهان و منطقه آشوبناک،استقلال،تمامیت ارضی و امنیت کشور را حفظ کند و در این راه از سه اصل مذکور هیچ گاه عبور نکرده و آنها را با هیچ گزینه‏ای معاوضه نخواهد كرد.

مقام معظم رهبری (دام ظله العالی ) عرصه سیاست خارجی را متکی به پایبندی به اصول و آرمانها میدانند، ایشان فرمودند: « اگر بخواهیم اصول سیاست خارجى را كه بر پایه‌ى عزت و حكمت و مصلحت استوار است، بر اوضاع و شرایط پیچیده‌ى امروز دنیا و وضع خاص خودمان تطبیق كنیم، بلاشك فراست، ابتكار عمل، پُركارى، دقت و پایبندى شدید به اصول و آرمانها، جزو وظایف عمومى دستگاه دیپلماسى ماست.» [6]

این یک حقیقت انکار ناپذیر است که، انقلاب ایران یك انقلاب اسلامی است. ویژگی «اسلامیت» انقلاب به روشنی بر رفتار سیاسی جمهوری اسلامی در بهره برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات در منطقه تأثیر گذاشته است.

ظهور ابر قدرتی جدید:

دکترین جمهوری اسلامی ایران در خصوص سیاست خارجی و روابط بینالملل بارها در قالب بیانات مقام معظم رهبر اعلام شده است از جمله ایشان در تاریخ 4/1/75 فرمودند « ما در عرصه بین‌الملل دو نوع كار داریم. یك كارِ اصلى، كه عبارت است از همكاریهاى بین‌المللى – همكارى با ملتها، با دولتها و تلاشهاى مشترك – و یك كار اضطرارى، كه همان مبارزه است…. ما در صحنه بین‌المللى مجبوریم با دشمنان این ملت مبارزه كنیم…. در زمینه مبارزه بین‌المللى نیز، ما دو گونه دشمن داریم. یكى دشمنان اصلى، كه مبارزه ما با آنهاست و دیگرى دشمنان غیر اصلى. ما با آنها مبارزه نمى‌كنیم، بلكه سعى مى‌كنیم با آنها تفاهم نماییم؛ آنها را از اشتباه خارج و از دشمنى منصرف كنیم. این مربوط به دشمنان درجه دو است. حتّى در مواردى نمى‌شود به آنها دشمن گفت. عمده، دشمنان اصلى هستند. دشمن اصلى براى جمهورى اسلامى كیست؟ امروز دشمن اصلى ما در دنیا، صهیونیست و استكبار است. اصل قضیه در دشمنى با اسلام و نظام جمهورى اسلامى و ملت ایران، صهیونیست و استكبار است. اگر بخواهیم استكبار را درست ترجمه كنیم، امروز با دولت متجاوز و مستكبر و یاغى و گردنكشِ آمریكا تطبیق مى‌كند. » [7]

دنیا در دهه های اخیر شاهد فراز و نشیب بسیار گوناگونی از تحولات و حوادث بین المللی در جهان سیاست بوده است که هر یک به نوعی اثبات نمود جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطبی نو ظهور میتواند بر تحولات جاری در منطقه و بعضا جهان تاثیر گذار باشد.

یکی از مصادیق ظهور این قدرت جدید را باید در آنچه در عراق و سوریه و در اضمحلال و شکست داعش و حکومت خود خواند خلیفه گری داعشی ها گذشت و حضور آمریکا و همپیمانانش در این کشورها را به چالش ناکامی کشانده است، مشاهده نمود.

در لبنان قدرت حزب الله در مقابل تهدیدات صهیونیستی توانسته است خواب رژیم نامشروع صهیونیستی در سلطه بر منطقه را آشفته سازد. کمک هایی که برخواسته از اراده مردم در حمایت از مظلومان عالم بوده و خواهد بود.

امروزه آمریکا تلاش می کند یکی از دلایل ناکامی و شکست خود و هم پیمانش (عربستان ) در یمن را نقش نظامی و موشکی ایران قلمداد کند، این موضوع برغم موارد کذب آن، نشان از قدرت ایران در منطقه و ترس و واهمه آمریکا از تاثیرات حضور ایران دارد.

قدرت موشکی ایران امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست تا جایی که ترامپ بارها اعلام کرده است حاضر است قرارداد بین المللی بین تمامی قدرت های جهانی را پاره کند (برجام) تا بتواند قدرت موشکی ایران را نابود کند. قدرت موشکی در صورت اراده ملت ایران می تواند حتی تهدیدات فرا منطقه ایی علیه ملت ایران را هم با پاسخ های کوبنده روبرو سازد و این همان علتی است که ترامپ و کاخ سفید و همپیمانانشان از آن واهمه دارند. این ایجاد ترس و واهمه در قدرت های جهانی،  فقط از سوی یک قدرت منطقه ایی ساخته است. بنابراین ملت ایران هیچگاه موضوع دفاع مشروع و حاکمیت بر توانمندی های دفاعی خود را به پای میز مذاکره نخواهد نشاند.

حسن ختام این یادداشت را با فرمایشی از امام خمینی (ره) به پایان میرسانیم که با قدرت الهی خود در سختترین شرایط انقلاب در دهه شصت، امروز را مشاهده کرده بودند.

«بحمد الله امروز قدرت ایرانی و قدرت اسلام در ایران به طوری است که توجه همه ملتهای ضعیف را به خودش معطوف کرده است و اسلام صادر شد در سرتاسر دنیا. از این سیاههای عزیزی که در آمریکا هستند و تا آفریقا و تا شوروی{سابق} و همه جا، نور اسلام تابیده است و توجه مردم به اسلام شده است. و منظور ما از صدور انقلاب همین بود و تحقق پیدا کرد و انشاء الله اسلام در همه جا غلبه بر کفر خواهد پیدا کرد.»[8]

مجید بهمنی

[1] در ديدار مسئولان و كاركنان حفاظت اطلاعات نيروهاي مسلح91/10/28

[2] بیانات امام خمینی در جمع سفرای کشورهای اسلامی صحیفه نور جلد 3 ص 127 تاریخ: 28/7/ 59

[3] همان

[4] بیانات امام خمینی در دیدار با سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در کشورهای آفریقایی صحیفه نور جلد 19 ص 242 211 تاریخ: 11/8/ 64

[5] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/215169

[6] بيانات در ديدار مسئولان وزارت امور خارجه18/4/1370

[7] بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی 4/1/1375

[8] بیانات امام خمینی در جمع اقشار مختلف صحیفه نور جلد 17 ص 240 تاریخ: 4/2/ 62

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.