">

سیاسی و روابط بین الملل

غرور قبل از سقوط

پیامدهای ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی در ابعاد حقوقی، راهبردی و نظامی موضوع این یادداشت است.

6 ژانویه 2020 11:50

غرور قبل از سقوط

ترامپ روز پنج شنبه 11/10/98 بر اساس پشنهاد تیم امنیتی‌اش دستور ترور دولتی – جنگی فرماندهان ارشد ایرانی و عراقی را صادر کرد. این دستور در سحرگاه روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد عملیاتی شد. متعاقب آن سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون حشد‌الشعبی عراق به همراه هشت تن از همرزمانشان به شهادت رسیدند. کشتن مقامات رسمی یک کشور در کشور ثالث امری نادر و بی‎سابقه در تاریخ است. این اقدام به اذعان اندیشه‌ورزان و دست‌اندرکاران عرصه سیاست و حقوق‌بین‌الملل نقض صریح تمام هنجارهای انسانی و قوانین بین المللی است. عملیات مذکور در ابعاد حقوقی، راهبردی و نظامی پیامدهای بنیادینی برای عاملان آن در پی خواهد داشت.

ترامپ و تیم امنیتی او به طور مسلم هنگام تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب این گزینه نسبت به پیامدها و تبعات تصمیم خودشان آگاه نبوده‌اند. دلیل اصلی این امر، سرمستی و باور باطل دولتمردان آمریکا به سحر جادویی قدرت نظامی این کشور است. قدرتی که روند افول آن از مدت‌ها پیش شروع شده و با این قبیل اقدامات نسنجیده حاکمان فعلی آمریکا با سرعت ‌بیشتری به سمت نابودی و اضمحلال پیش می‌رود. در معمای قدرت‌های بزرگ و سرنوشت آنها در تاریخ، این موضوع قریب به یقین و مسلم به نظر می‌رسد، که حاکمان صاحب قدرت به میزانی که از آن در راستای منافع شخصی و ارضای کمبودهای روانی خود از قدرت کشورشان استفاده می‌نمایند، آن را با سرعتی بیشتری به سمت سقوط رهنمون می‌سازند. جدیدترین شاهد گواه این ادعا، حمله شوروی به افغانستان در سال 1358 و نابودی آن است. قدر مسلم این مورد، آخرین نمونه در تاریخ بشریت نخواهد بود.

غرور قبل از سقوط

در عالم راهبردی می توان اقدامات مشابه عملیات تروریستی و جنگی اخیر دولت ترامپ در به شهادت رساندن فرزندان فاتح میادین نبرد با داعش را، «دگرگون‌ساز» تاریخ ‌نامید. بررسی مواضع کشورها، حکایت از بهت و  حیرت آنان توأم با تنهایی آمریکا دارد. عقلای جامعه آمریکا نیز در قبال اقدام نابخردانه تیم امنیتی ترامپ بر این تاکید دارند، ترامپ، آمریکا را در گردابی سخت گرفتار ساخته است، و رهایی از آن تا حدودی غیر ممکن به نظر می‌رسد. این گرداب و گودال برای آمریکا با پاسخ بایسته، به‌موقع و به حق ایران و متحدان آن در منطقه برای این کشور تعمیق خواهد یافت.

ضرورت‌های راهبردی پاسخ قاطع و بایسته ایران مبتنی بر اصل طبیعی مشروعیت دفاع از خود و مصرح در منشور سازمان ملل متحد است. علاوه بر این، در منظومه فکری و عملیاتی دولتمردان متوهم آمریکا، قدرت و زور حرف اول و آخر را می‌زند و معیار مشروعیت‌بخشی و حقانیت همه فعل و انفعالات در روابط بین‌الملل است. از این زوایه، عدم پاسخگویی به اقدامات متجاوزانه آنان، نه تنها به معنای مشروعیت، مقبولیت بخشی به اقدامات آنان تلقی خواهد شد، بلکه در حکم اعطای مجوز برای تکرار چنین اقدامات متجاوزانه و متوهمانه بیشتری در آینده تعریف و تفسیر خواهد شد. لذا عقل، منطق و تجربه تاریخی حکم می‌کند به منظور جلوگیری از اقدامات و تجاوزگری‌های بیشتر آنان، باید پاسخ لازم و بایسته در زمان و مکان مقتضی داده شود.

رفتار و اعمال مغرورانه، جاهلانه و اتخاذ رویکرد یکجانبه‌گرایانه دولتمردان آمریکا برای این کشور هزینه‌های سنگین و بعضا جبران‌ناپذیر در آینده نزدیک و دور خواهد داشت. هزینه‌هایی از جنس منابع انسانی و مالی معطوف به تشدید روند خروج نظامیان آمریکا از کشورهای عراق و سوریه، متعاقب آن از منطقه غرب آسیا خواهد بود. چون دولتمردان ایران در میادین نبرد خود با آمریکا به خوبی نشان داده‌اند، با پرهیز از تصمیم و اقدامات احساسی به خوبی از تله‌های راهبردی آمریکا عبور کرده و قواعد و میدان نبردهای خود را بر آنان تحمیل کرده است. همچنین، آنان دارای گنجینه گرانبهایی از نبردهای سایه، نامنظم و نیابتی خود در خنثی‌سازی و مقابله با سیاست و رویکردهای ایران‌ستیزی آمریکا در عرصه داخلی و بین المللی دارند. علاوه بر این تجربیات تاریخی – راهبردی، مزیت برتری راهبردی جدید از امتزاج خون مرکب شهیدان، سرداران و رادمردان ایرانی و عراقی که در حکم حبل‌المتین اتحاد هر چه بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته هر دو ملت ایران و عراق در هم‌پیوندی با محور مقاومت در سطح منطقه عمل خواهد کرد. در نقش تسریع کننده‌ در زدن کلید خروج آمریکا از منطقه و به همراه سوء‌استفاده هر چه بیشتر حاکمان ساده ‌اندیش آمریکا از قدرت، این امپراطوری رویی به افول را به سمت سقوط هر چه زودتر رهنمون خواهد ساخت.

3 دیدگاه برای “غرور قبل از سقوط

  1. سلام.
    باوربفرمائیدشهادت ابرمرد جهان اسلام درروزگارتسلط شیاطین چنانم آزرده خاطر وبهت زده ام نموده که چوخنده برلب ماتم رسیده حیرانم. باوجودبزرگ مردان مسلمانی چون حاج قاسم عزیزحادثه عاشورارابیشتروبهترلمس کردم وازدرگاه خداوندعزیز مسئلت می نمایم که انتقام خون مطهرش ازپلیدان قرن وبندگان شیطان رجیم چنان تاثیری برمسلمانان جهان و بویژه شبعیان بگذاردکه بدانندباردیگرودراین هیاهوی دنیاطلبی شجره مقدس اسلام عزیزآبیاری گردیدتااین درخت عدالت وتجلی بهشت همچنان سبزوخرم میوه شیرین ببار آرد.

  2. انالله و انا الیه راجعون

    مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا
    در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند
    حاج قاسم سلیمانی عزیز اگر شهید نمیشدی بعید بود. اما حالا ….
    تو مالک اشتر آقا بودی. و عزیز دل ملت ایران و عراق و سوریه
    زمین شهادت خواهد داد که حاج قاسم در دفاع از مظلومین و شیعیان مصداق آیه والسابقون السابقون اولئک المقربون بوده است
    حاج قاسم عزیز خوشا به حالت که جامه تک سایز شهادت برازنده شما بود
    آسمانی شدنت مبارک
    شادی روح تمام شهدا از صدر اسلام تاکنون فاتحه و صلوات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.