">

فرهنگی اجتماعی

کشورها و دستکاری افکار عمومی

فضای مجازی و انتخابات-2

قسمت دوم متن سخنرانی دکتر هومن اهرامی از اساتید مرکز ملی فضای مجازی با موضوع نقش فضای مجازی در انتخابات که در محل سایت راهبرد ملی ایراد گردیده است، خدمت علاقه مندان ارائه می گردد:

1 فوریه 2020 13:10

 

 

فضای مجازی و انتخابات

 کشورها و دستکاری افکار عمومی

مقدمه:

در قسمت اول متن سخنان دکتر اهرامی از اساتید مرکز ملی فضای مجازی به پنج روش دستکاری افکار عمومی در  به نقل از گزارش آکسفورد در سالهای 2017 و 2019 اشاره شد.

در  ادامه نگاهی به اقدامات کشورها در استفاده یا جلوگیری از این روش به نقل از گزارش مذکور  میشود.

کشورها و دستکاری افکار عمومی

فضای مجازی و انتخابات

کشورهایی که اقدام به دستکاری افکار عمومی می کنند

در گزارش آکسفورد  در خصوص نقش فضای مجازی در کشورهای مختلف آمده کره جنوبی در اکثر حوزه ها  پیشتاز است.

این سئوال مطرح است آیا دستکاری از طریق ربات و سایبورگ است، یا زاپاس، ساک پاپت و ترول انسانی هستند.

روسیه

در این گزارش مهمترین و تأثیرگذار ترین دستکاری را متعلق به کشور روسیه معرفی کرده است.

روسیه جزو کشورهایی هست که از روش خودکار خیلی کمتر استفاده می کند

( بدین معنی که بیشتر تمایل دارد از ربات استفاده کرده و از شکل های انسانی کمتر استفاده کند)،

کشور روسیه حتی به فارسی نیز اکانت داشته و محتوی تولید می کند.

توئیتر بخشهایی از اکانت های روسیه را بست؛ زیرا فعالیت روسیه نسبت به کشورهای دیگر خیلی محسوس بوده،

روس ها در فضای مجازی با اکثر زبان ها حضور دارند.

در کنار دستکاری افکار عمومی تولید محتوا  فارغ از اینکه از کجا پخش و توزیع و مدیریت شود، مطرح است.

بعضا محتوای تولید شده با هدف دستکاری افکار عمومی به روشهای مختلف و از کانالهای  سرگرم کننده توزیع می گردد.

کشور روسیه در شکل و محتوا بخوبی این کار را انجام می دهد.

مثلا روسیه محتواهایی تولید کرد تا کاربران در ایالت تگزاس آمریکا به منظور کسب خود مختاری تشویق  شوند.

روسیه از کاربران  غیر مستقیم می خواست به موضوع خود مختاری در این ایالت دامن بزنند.

از موارد اثبات شده دیگر می توان اقدام به دستکاری افکار عمومی توسطIRA[1] دولت روسیه که مستقیما از GRU[2] یا سرویس اطلاعات نظامی این کشور تغذیه می شود در انتخابات آلمان و آمریکا مثال زد.

آمریکا

درآمریکا برخی سیاستمداران و احزاب و حتی پیمانکاران خصوصی اقدام به این کار می کنند

اکوادور

دولت اکوادور یک اپلیکشن معرفی کرده و داوطلبین را به کار می گیرد.

اسرائیل تحت آتش

در اسرائیل، شهروندان با گرفتن دستمزد ب در حوزه سیاست و انتخابات اقدام به دستکاری افکار عمومی کنند.

رژیم صهیونیستی مجموعه ای تحت عنوان «اسرائیل تحت آتش» تاسیس کرد.

اینان دانشجویان و حتی افراد فاقد سواد رسانه ایی در اقصی نقاط کشور و دنیا را بکار می گیرند

و در حالی که شبکه گسترده ای را درست کرده، یک اپلیکیشن نصب کرده و مجوز دسترسی را می گیرند،

مثلاً نزدیک به 20 میلیون device دیوایس حقیقی که همچون یک انسان رفتار آدمی در فضای مجازی دارند،

اما در حقیقت ربات هستند که مدیریتش تحت گروه  «اسرائیل تحت آتش» هست.

در سیستم های کامپیوتری به اینها می گویند زامبی

اسرائیلیها از راه دور از این اپلیکیشنها استفاده کرده و نظر میدهند و خیلی کارهای مختلفی میکنند.

این کار به ظاهر توسط ارتش سایبری واقعی انجام می شود

اما در حقیقت این ارتش، وجود خارجی نداشته و توسط یک تیم خبره و سایبری اداره میشود.

فضای مجازی و انتخابات و آلمان

در آلمان [3]AFD به عنوان حزب مخالف، خانم مرکل را متهم کرد با ترول ها و دستکاری و تبانی با روس ها در انتخابات پیروز شده است.

ترکیه

در ترکیه حزب آقای رجب طیب اردوغان از طریق پیمانکارهای خصوصی در این دستکاری ها نقش داشته است.

آمریکا

در آمریکا از هر 5 روش گفته شده استفاده می شود،

ولی قطعاً روش های مذکور را به صورت ترکیبی استفاده می کنند.

اتحادیه اروپا

در اتحادیه اروپا شواهد بسیاری نشان میدهد، بیشتر در معرض قرار گرفته و خودشان جزو کشورهایی شده اند که از این ابزار استفاده میکنند.

البته اینان بیشتر تمرکز  بروی احزاب دارند، و گفته شده احزاب غربی از این روش ها بیشتر استفاده میکنند.

آخرین گزارش آکسفورد که کمتر از یک ماه از انتشارش  می گذرد اشاره دارد

اولاً 70 کشور را بررسی کرده و مدعی گردیده در گزارش قبلی 28 کشور اقدام به دستکاری افکار عمومی می کرده اند

اکنون این عدد به 48 افزایش یافته است.

به بیان دیگر این روش فراگیر شده است و حتی کشورهای غربی از جمله آلمان را هم نگران کرده که در آینده درگیر این موضوع بشوند.

لازم به ذکر است چه کشورهای دموکراتیک و چه غیر دموکراتیک همه در دستکاری افکار عمومی از طریق فضای مجازی نقش دارند. با این تفاوت که در برخی کشورها بازیگرهای آن ماهرتر شده یا هستند.

روش شناسی 

روش شناسی گزارش اکسفورد از طریق تجزیه و تحلیل سیستماتیک، مقالات خبری در پلتفرم هایی مثل واتس اپ، مصاحبه ها و مشاوره تخصصی از گروه ها و گزارش های علمی منتشر شده، بوده است،

در این گزارش کشورها به 4 دسته تقسیم شده اند:

  • 87 درصد از کشورها اکانت های اشخاص حقیقی را استفاده می کنند،
  • 80 درصد از کشورها بات ها استفاده می کنند،
  • 11 درصد سایبورگ است یعنی هم انسان و هم ماشین استفاده کرده اند،
  • 7 درصد از کشورها هم اکانت ها را می دزدند یا هک می کنند.

البته جمع اینان بیشتر  100 است چون به صورت  ترکیبی بوده است.

نوع این گزارش به نحوی است که ارزش گذاری محتوا شده و مشخص کرده sentiment محتوا چی هست، بنابراین تقریباً همه کشورها در این حوزه درگیر هستند.

برای مثال در کشور آلمان تفرقه افکنی، حمله به مخالفان از این طریق وجود دارد،

همچنین در آمریکا نشان می دهد که این پدیده کاملاً فراگیر شده است.

اطلاعات غلط

اطلاعات غلط همان دیزاینفورمیشن است، ترول ها هستند،

در توئیتر ایران خیلی ترول وجود دارد.

هم اکنون اینان در فضای مجازی ایران فعالیت می کنند و در موضوعات مختلف اطلاعات تولید و توزیع می کنند.

باید توجه کنیم سیستم دستکاری افکار عمومی دو بخش عمده وجود دارد

1- تزریق محتوا،

2- وایرال کردن محتوا.

اینها تقریباً مشابه هم هستند، اما دو فرق اساسی دارند،

وایرال کننده ها بصورت سازماندهی شده اقدام می کنند

و استراتژی های داده محور، سازماندهی شده نیستند و صرفاً به صورت ارگانیک، محتوا در شبکه توزیع و تزریق می شود.

همچنین ترول ها در حقیقت یک سری اکانت هستند که توسط یک شخص با عناوین و اسم های مختلف اداره می شود.

در صورت جستجو در توئیتر اکانت های معارض و موافق جمهوری اسلامی را می توانید لیست کنید،

بعضا در این اکانت ها گفته می شود: «آقای فلانی؟ توکه آقا نیستی، خانمی».

اینگونه موارد نشان می دهد، اکثر این ها اکانت ها، ترول بوده و غیر واقعی هستند.

مداخله دولت ها برای جلوگیری از دستکاری افکار عمومی

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا طی گزارشی  اعلام کرد 48 کشور را مورد مطالعه قرار داده

مشخص شده در انتخابات 28 کشور این اتحادیه دستکاری اتفاق افتاده است

جنس دستکاری هم اطلاعات نادرست و اخبار کذب بوده است که آمار آن رو به افزایش است.

در این گزارش در مورد دو قطبی سازی آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اشاره شده است.

مثلاً موضوع رنگین پوستان خیلی مطرح بوده که می خواستند سیاه پوست ها را علیه خانم کلینتون بشورانند.

استوری ها

گزارش فوق نشان داد؛

حداقل 20 تاپ استوری از اساس کذب بوده و مطالبی که علیه خانم کلینتون مطرح شده همه کذب بوده است.

این استوری ها وایرال شده و حضور داشته و در فیسبوک و مشابه آن هم آمده است.

استوری هایی که میتواند در هر انتخاباتی نمود پیدا کند

از جمله داستانی منتشر کنند تا افراد رأی ندهند، یا علیه دیگری رأی بدهند، نظرشان تغییر دهند، یا رأی سفید بدهند،

انواع سناریوهای مختلف هست که این تاپ استوری های کذب می توانند مطرح کنند.

پلتفرم ها

بحثی که بعضا در دستگاه ها و نهادهای مرتبط مطرح می شود این است که می گویند:

پلتفرمی که امکان تعامل دارد، ممکن است این ریسک را داشته باشد، پلتفرم هایی که تعاملی نیست شاید این ریسک را نداشته باشند.

گزارش ها نشان می دهد دستکاری در افکار عمومی مردم ربطی به تعاملی بودن پلتفرم ها ندارد، کما این که در آلمان مهمترین پلتفرمی که در انتخابات دستکاری شده، واتس اپ بوده است.

باید اذعان کنیم گروه های واتس اپ در آلمان مهمترین ابزارهای پخش شایعات بوده اند به طور مثال گروه های ضد مهاجرین از طریق وات ساپ به نوعی در ایجاد خشونت علیه مهاجرین نقش داشته اند.

عملکرد اروپا

اروپا به این نتیجه رسیده مداخله دولت ها در فضای مجازی برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق بشر ضروری است

و این دخالت را ضامن حقوق بشر تفسیر کردند و گفته اند، «برای اینکه حقوق بشر را حفظ کنیم اصلاً باید دخالت کنیم. »

دولت های غربی مانیفیستی دارند مبنی بر اینکه «ما نمی خواهیم به حقوق بشر تعرض کنیم وحق آگاهی سیاسی شهروندان را به مخاطره بیندازیم»

این مانیفست می گوید؛ حتی اروپائیان نیز به بهانه حفاظت از حقوق بشر به نوعی دارند در خصوص فضای مجازی دخالت یا دستکاری می کنند.

گزارش اروپا نکته ایی بنام «دارک ادورتایزمنت» یا تبلیغات هدفمند یا تبلیغات تاریک دارد که در انتخابات اروپا اتفاق افتاده است.

در این گزارش آمده است،

افرادی به اسم انتخابات، یک سری کانال هایی را ایجاد می کنند که دارای عنوانی اقتصادی است اما در حقیقت این کانال ها دارای ماهیت سیاسی هستند و در حقیقت بستری برای ارسال پیام های سیاسی شده اند.

گزارش اتحادیه اروپا به این جمع بندی رسیده

کسانی که بات سیاسی ایجاد می کنند، با کسانی که می خواهند مسدود کنند، واقعاً در یک رقابت تسلیحاتی قرار دارند.

یعنی افراد دائماً بات درست می کنند، و دولت ها بلافاصله مسدود می کنند.

ترول ها

ترول های پولی هم هست که در فضای مجازی حضور دارند.

در مورد تحریک و جعل هم مصادیق مختلفی در این گزارش آمده است.

مثلا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در زمان آقای مکرون اولین پلتفرم fact checking برای مبارزه با همین اتفاقات استفاده شده است

و بیشتر برای اخذ اخبار فیک نیوز یا اخبار جعلی بوده که توسط گوگل و فیسبوک لانچ شده است

ولی باز هم می بینیم که طبق گزارش اروپا تحریف و جعل وجود داشته است.

پلتفرم دیگری هم بنام trust check محصول مشترک فیسبوک و گوگل هست که در انتخابات فرانسه برای اولین بار آزمایش شد.

 

ادامه دارد……

[1] Internet research agency

[2] avnoye razvedyvatel’noye upravleniye (Main Intelligence Directorate)

[3] – Alternative for Germany

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.