">

دسته‌بندی نشده

سیاست خارجی و مدیریت فرصت ‏ها

یکی از فاکتورهای مهم توانایی یک نظام در معادلات بین المللی میزان مشارکت مردم در انتخابات است . نظام بین الملل با نظر به سطح میزان مشارکت های سیاسی در هر کشور به اقتدار ، همگرایی و قدرت ملی یک ملت -دولت در دفاع از آرمان هایش خواهد رسید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی با استفاده از این فاکتور به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشور در منطقه به ایفای نقش پرداخته است. این یادداشت به مواردی از فرصت هایی اشاره می کند که جمهوری اسلامی می تواند از شرایط پسا انتخاباتی سال 96 در حوزه سیاست خارجی بهره برداری کند.

9 آگوست 2017 05:15

مقدمه؛

پس از تنفیذ رای مردم به حجه السلام و المسلمین آقای دکتر روحانی در مراسم ویژه‏ای در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی با حضور مقامات و هیات‏هایی از کشورهای خارجی و مقامات کشوری و لشکری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد و کابینه دوازدهم به مجلس معرفی گردید.

از آن جهت که دولت یازدهم برغم به سرانجام رساندن موضوع هسته ای و داشتن کارنامه برجام ، به دلیل بدعهدی طرف آمریکایی در اجرای این قرارداد، آنچنان که توقع می‏رفت در حوزه سیاست خارجی میوه‏ایی درخور از برجام نچید و از سوی دیگر به لحاظ اقتصادی اوضاع کشور برغم پایین بودن تورم ، با رکود اقتصادی در برخی حوزه‏ها روبرو بود، اما ملت در حماسه مشارکت سیاسی 29 اردیبهشت سال 96 نشان دادند ملاک قضاوت و سنجش مردم ایران تنها و فقط بهبود اوضاع اقتصادی و موفقیت‏های سیاسی نیست بلکه حفظ دستاوردهای اساسی نظام جمهوری اسلامی در اولویت قرار دارد .

به بیان دیگر مشارکت سیاسی و حضور گستردۀ مردم پای صندوق‏های رأی هم بیانگر اعتماد و مقبولیت و کارآمدی نظام ج.ا.ایران درنگاه مردم ایران است، و هم از فرصت‏ها و ظرفیت‏هایی برخوردار است که با مدیریت آن می‏‏توان در حوزه سیاست داخلی بر بسیاری از مشکلات فائق آمد و در حوزه سیاست خارجی فصل تازه‏ای را در روابط دیپلماتیک و تعامل با جهان ایجاد کرد.

در یادداشت پیش رو ابعاد این فرصت‏ها ، ظرفیت‏ها، رویکردها و راه‏کارهای حفظ و بهره‏برداری از آن مورد توجه قرار می گیرد.

 الف – فرصت‏ ها و ظرفیت‏ ها

مشارکت بالای ملت ایران در انتخابات فارغ از مرزبندی‏های قومی، مذهبی، سیاسی و جناحی نشان دهنده همبستگی ملی و یکپارچگی ملت ایران بود و برای کشور و دولت فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را ایجاد کرد که از جمله می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت ملی افزایش یافت و اعتبار و اقتدار ج.ا.ایران در چشم دولت‏ها و ملت‏های منطقه و جهان آشکار گشت.
  • افزایش ثبات و استحکام ساخت درونی قدرت متکی به مردم‏سالاری دینی.
  • افزایش توان چانه‏زنی دستگاه دیپلماسی ایران در صحنه‏های بین‏المللی.
  • کاهش آثار توطئه‏های منطقه‏ای به ویژه کنفرانس ضد ایرانی در ریاض.
  • ایجاد اطمینان خاطر در طرف‏های اقتصادی خارجی و تقویت زمینه همکاری‏های اقتصادی.
  • حضور و مراوده کشورهای اروپایی بعد از انتخابات نشان داد می توان با رویکردی مناسب در سیاست خارجی موجبات شکاف میان اروپا و آمریکا در خصوص مسائل ایران شد.

ب – رویکردها و راه‏کارها

برغم حضور42میلیونی مردم ایران دریک روز پای صندوق رأی- آن‏هم در شرایط ناپایدار و بحرانی منطقه- همچنان شاهد ادامه تحریم‏ها و تهدیدهای آمریکا و هم و پیمانان آنان هستیم تا جایی که وقیحانه آخرین اقدامات تحریمی خود را مادر تحریم‏ها می‏نامند .

بنابراین انتظار می‏رود در آینده نیز دانش هسته‏ای،دانش نظامی، پیشرفت‏های موشکی، حقوق بشر، تروریسم، از نمونه موضوعاتی باشد که توسط آمریکا جهت بهانه جویی و مداخله‏گری در امور داخلی ایران مورد سوء استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر، برغم افول قدرت جریان تکفیری، وهابی و تروریستی داعش در منطقه و ناکارآمدی حمله سعودی‏ها به یمن و شکست سیاست‏های منطقه‏ای این کشور همچنان داعش و عربستان از چالش‏های مهم در سیاست خارجی ج.ا.ایران باشد.

لذا دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ، ارتقاء و بهره‏برداری از موقعیت برآمده از نقش آفرینی در تحولات منطقه و ظرفیت‏ها ، دستاوردها و فرصت‏های ناشی از مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات اردیبهشت‏ ماه، رویکردها و راه‏کارهای زیر را برنامه‏ریزی و اجرا نماید:

  • تقویت وحدت اسلامی و انسجام داخلی(ملی)
  • افزایش هماهنگی نهادهای مرتبط با سیاست خارجی
  • تلاش برای دستیابی به سیستم امنیت جمعی منطقه‏ای
  • تقویت دیپلماسی عمومی برای مقابله با عمق ‌یافتن فضای بی‌اعتمادی، ناشی از فعالیت‌های نامتعادل و هیستریک برخی دولت‌های غربی، عربی و رژیم صهیونیستی برای مخدوش‌سازی چهره و وجهه نظام در سطح بین‌المللی، به ویژه در زمینه‏های:
    • حمایت از محور مقاومت؛
    • حقوق بشر؛
    • همگرایی و همکاری‌ها در منطقه و با جهان اسلام؛
    • جلوگیری از گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه؛
    • کاهش تاثیر و نفوذ پروژه ایران هراسی، به ویژه در سیاست‏ها و افکار عمومی فرامنطقه‏ای و مقابله جدی با سیاست ایران هراسی و شیعه گریزی که از سوی نظام سلطه و عوامل آن دامن زده می‏شود .
    • با رویکردی عزتمدارانه و اقدامات حکیمانه و توجه به مصالح نظام بایستی سیاست درهای باز به سمت تمامی کشورها را دنبال نمود و ضمن داشتن رفتار متقابل در سیاست خارجی، اهدافی همچون رسیدن به قدرت منطقه‏ای- حفظ منافع ملی و آشکار کردن هويت دینی را دنبال نمود.
  • تقویت زمینه‏های تعمیق و تشدید شکاف میان آمریکا با سایر قدرت‏های بین‏المللی به ویژه در موضوع برجام و تحریم‏های ظالمانه آمریکا
  • تسهیل و تقویت زمینه‏ها و شرایط استفاده از سرمایه گذاری خارجی
  • پرهیز از قرار گرفتن در مسیر دو قطبی‏سازی سیاست خارجی و توجه به رویکرد تفرقه‏افکنانه دیپلماسی عمومی نظام سلطه در سطوح ملی، منطقه‏ای و جهان اسلام
  • مدیریت تنش‏ها در سیاست خارجی با اولویت مناطق پیرامونی و حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران
  • حفظ اعتبار و اقتدار بدست آمده از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در داخل و خارج تا این مهم تحت تاثیر چالش‏ها و اختلافات داخلی و سیاسی قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.