">

سیاسی و روابط بین الملل

شکست‌های آمریکا در شورای امنیت در مقابل ملت ایران

فریب بزرگ و شکست ویرانگر آمریکا

تصمیمات نابجای آمریکا در سیاست خارجی علیه جمهوری اسلامی موضوع یادداشت است.

7 سپتامبر 2020 14:32

فریب بزرگ و شکست ویرانگر آمریکا

قدمت شیوه و ترفند فریب؛ در سیاست‌مداری و دولت‌داری به دیرباز برمی‌گردد.

فریب، حاصل شناخت منظومه فکری دشمن و برتری اطلاعاتی خودی است. استفاده به ‌موقع از قدرت و دارایی‌های اطلاعاتی برای فریب دشمن، از شاخص‌‌های اصلی برتری اطلاعاتی به حساب می‌آید.

توافق بین ایران و شش قدرت بزرگ تحت عنوان «برجام» در موضوع هسته ای در سال 1394 صورت گرفت.

فریب برزگ و شکست ویرانگر آمریکا

توافق بین ایران و شش قدرت بزرگ تحت عنوان «برجام» در موضوع هسته ای در سال 1394 صورت گرفت

ترامپ و افراطیون جمهوریخواهان قبل از ورود به کاخ سفید بر اصلاح یا نابودی برجام، ذیل بدترین قرارداد تاریخی تاکید داشتند.

ترامپ و دولتمردان او در کاخ سفید، ضمن پافشاری بر انجام اشتباه راهبردی خروج از برجام، جنگ تمام عیار کلامی و روانی علیه ایران را کلید زدند. ترامپ؛ بدلیل وجود تیم امنیتی مجرب و رایزنی سایر بازیگران بین‌المللی، قصد خود را در پاره کردن برجام، تا اردیبهشت 1397 به تعویق انداخت.

در طرف دیگرمعما، دولتمردان ایران و در راس آنها، رهبری نظام بر آتش زدن برجام اصرار می‌ورزیدند.

سرانجام، ترامپ دستور خروج آمریکا از برجام را با تبختر خاصی و بطور نمایش عوامفریبانه‌ای در روبرو دوربین‌های تلویزیونی امضاء و به رخ جهانیان کشید.

البته برای ایران پر واضح بود، که اقدام ترامپ، تنها حاصل شخصیت ملوّن و تکانشی او، ذهن متوهمانه تیم امنیتی جدیدش نبود، بلکه شارژ سیاسی و به ویژه مالی ترامپ از سوی مقامات سیاسی و اطلاعاتی عبری – سعودی در غیاب عقلای قوم در کاخ سفید، دیر یا زود عملیاتی خواهد شد.

فریب بزرگ و شکست ویرانگر آمریکا

آنها در کسوت عقلانمایی خود توانستند با استدلال‌هایی چون؛ ایران با خروج آمریکا از برجام در افق بی کران فقط دو گزینه در فراروی خود دارد:

اول، بر مبنای تاکید رهبری نظام، جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج خواهد شد. در این صورت، خروج آمریکا از برجام، به کمک قدرت نرمش برای جهانیان به معنای خروج ایران از آن تعریف و جامه عینیت خواهد پوشید. در این حالت، ایران ناگزیر به پرداخت هزینه‌های سنگین و ویرانگر خروج آمریکا از برجام خواهد شد.

دوم، ایران در برابر خواسته‌های آمریکا بدلیل فشارهای اقتصادی – سیاسی (بنابر درخواست  ترامپ از برخی مقامات کشورهای دیگر) تسلیم می شود و امتیازات سیاسی مطلوب (دوازده بند رویای پمپئو) را اجابت خواهد نمود.

دولتمردان آمریکایی خیال‌پردازی‌های خود را، تحت عنوان «فشار حداکثری» فرمول بندی و در ظالمانه ترین شکل ممکن همانند سال‌های گذشته علیه ملت ایران به‌کار بستند.

آنها در چهارچوب «هدف وسیله را توجیه می‌کند» از هر گزینه ممکن، حتی رضایت از مرگ بیماران پروانه‌ای و سرطانی فرزندان ایران زمین نیز دریغ نورزیدند.

شناخت و اشراف اطلاعاتی ایران از دستگاه الیگارشی حاکم در کاخ سفید، موید این بود که رخداد امضاء تلویزیونی ترامپ مبنی بر خروج از برجام بخشی از واقعیت خواهد بود.

قطعیت این رخداد، صرف نظر از شکل انجام آن برای نظام تصمیم گیری ج.ا.ایران مسجل بود، که ترامپ خواسته یا نخواسته تحت فشار افراطیون متوهم جمهوریخواهان و تیم عبری – سعودی، بالاخره این حماقت تاریخی را انجام خواهد داد.

دولتمردان ایران، در مقابل اقدام ساده‌انگارانه، که به لطف خدا با بدترین شکل ممکن آن توسط کاخ سفیدنشینان صورت گرفت!!؛ رویکرد صبر راهبردی آگاهانه توأم با مقاومت فعالانه را اتخاذ کردند. این رفتار و منش برخاسته از قدرت اطلاعاتی – سیاسی منبعث از تجربه مقاومت و مبارزه با استبداد و استکبار به قدمت بیش از نیم قرن بود.

فریب بزرگ و شکست ویرانگر آمریکا

اقدام اخیر آمریکا، در اصرار بر سوء استفاده از جایگاه شورای امنیت تحت لوای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای همیشه، در راستای اهداف بلند مدت آنها، برای تداوم بی ثباتی و ناامنی در منطقه به منظور تکوین و تثبیت تسلط قلدر مآبانه بر جهان صورت می گیرد.

به همین دلیل، با دیوار سخت اعضای شورای امنیت برخورد نمود و حلقه حماقت و شکست‌های ویرانگری را به اعتراف برخی از مسببین خروج آمریکا از برجام، برای دولت و ملت آمریکا تکمیل و رقم زد.

سرانجام، شایسته است، شکست‌های آمریکا در مقابل ملت ایران و در شورای امنیت (برگرداندن تحریم ها از طریق مکانیزم ماشه) را حاصل ذهن پیچیده اطلاعاتی و سیاسی رهبری نظام ج.ا.اسلامی، دارایی‌های اطلاعاتی – سیاسی ایران زمین، مقاومت و نجابت بی‌نظیر ملت ایران، حماقت و ذهن متوهمانه دولتمردان کنونی آمریکا از قدرت این کشور و دوراندیشی برخی از رهبران کشورهای بزرگ دانست.

این وضعیت کنونی آمریکا مصداق بارز، این حدیث شریف مولای متقیان علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است، که می فرمایند«سوء التدبیر سبب التدمیر[1]». (سوء تدبیر؛ موجب ویرانی و نابودی است.)

دبیر بخش سیاست خارجی

وبگاه راهبرد ملی

[1]. الریشهری، نفس المصدر، ص 325.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.