">

سیاسی و روابط بین الملل

نگاهی گذرا به جریان سلفی تکفیری داعش (قسمت دوازدهم)

درکالبدشناسی منطقه، گفتمان اسلام سیاسی رادیکال(نوسلفی) منازعات اعراب و رژیم صهیونیستی، انرژی (نفت وگاز) و تروریسم، از متغییرهای مهم، مؤثر و نقش‌آفرین به شمار می روند. این متغیرها موجب شده‌اند که امنیت منطقه، جهانی شود، اما گفتمان نو سلفی و گسترش تروریسم، به دلیل خاستگاه جغرافیایی این گفتمان در خاورمیانه، ابعاد جهانی امنیت را در این منطقه به شدت افزایش داده است. حتی فضای سایبری هم به فضای تهدید بدل شده است. نا گفته نماند که پدیده تروریسم در واقع چهره بیرونی همان گفتمان نوسلفی است که به عنوان یک روش راهبردی و نماد تفکر تکفیری گزینش شده، ولی اینک خود به یک متغیر بدل شده است... در ادامۀ این قسمت، مبحث پایانی جریان سلفی-تکفیری داعش را ملاحظه و مطالعه خواهید کرد.

1 ژانویه 2017 10:23

آخرین قسمت

آینده تحولات

1ـ چشم‌انداز منطقه

درکالبدشناسی منطقه، گفتمان اسلام سیاسی رادیکال(نوسلفی) منازعات اعراب و رژیم صهیونیستی، انرژی (نفت وگاز) و تروریسم متغییرهای مهم، مؤثر و نقش‌آفرین هستند. این متغیرها موجب شده‌اند که امنیت منطقه، جهانی شود، اما گفتمان نو سلفی و گسترش تروریسم، به دلیل خاستگاه جغرافیایی این گفتمان در خاورمیانه، ابعاد جهانی امنیت را در این منطقه به شدت افزایش داده است. حتی فضای سایبری هم به فضای تهدید بدل شده است. نا گفته نماند که پدیده تروریسم در واقع چهره بیرونی همان گفتمان نوسلفی است که به عنوان یک روش راهبردی و نماد تفکر تکفیری گزینش شده، ولی اینک خود به یک متغیر بدل شده است…

بیداری اسلامی درکشورهای‌های عربی تغییرات مهم و ریشه‌ای ایجاد کرده است که تا چند دهه آینده تنش‌ها و معضل‌هایی را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دامن خواهد زد. این تحول بزرگ، کشورهای منطقه خاورمیانه و به ویژه چهار کشور عراق، سوریه، لیبی و یمن را به دولت‌های ورشکسته بدل کرده است.

برای ادامه مطلب و دریافت فایل پی دی اف اینجا   را کلیک کنید.

برای مطالعه قسمت قبلی اینجا  کلیک کنید.