">

سیاسی و روابط بین الملل

انتخابات 2020 در امریکا

بایدن کلینتون نیست، ترامپ دیگر ترامپ نیست

آخرین وضعیت کاندیداهای ریاست جمهوری در کمتر از یک روز در آمریکا

1 نوامبر 2020 13:55

ترامپ بایدن کلینتون

خانم کلینتون در سال 2016 با اتهام قصور در پرونده بنغازی لیبی پا به عرصه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری گذاشت. با وجود این، او با خود شیفتگی خاص خویش، خود را پیروزی این میدان نبرد ماراتونی می دانست. لذا، به ایالت‌های معروف به میدان نبرد همانند ویسکانسن اصلا سفر نکرد، یا اینکه فقط دو هفته مانده به روز رای‌گیری سری به ایالت میشگان زد. این در حالی بود، که او بر اساس نظرسنجی‌ها فقط با 2/2 درصد در سطح ملی از ترامپ جلو بود. علاوه بر این، کلینتون شش روز مانده به انتخابات حدود 8 درصد در نظرسنجی های عمومی افت کرد. برعکس، محبوبیت عمومی ترامپ از 42 به 45 درصد ارتقاء یافت. از این نظر، در شرایط کنونی بایدن با 6/9 در صدد از ترامپ پیشتاز است. هیچ نامزدی به جزء اوباما تا این حد در روزهای پایانی تبلیغات پیشتاز نبوده است.

بایدن همانند اوباما دارای شخصیت کاریزمایی است. او به طور مستقیم با مردم امریکا ارتباط برقرار می کند. از این نظر، دمکرات‌ها، جمهوریخواهان و مستقل‌ها او را تائید می‌کنند. آنها او را فردی باهوش و دارای تجربه ارزشمند می دانند. بایدن برخلاف کلینتون حمایت سندرز و حامیان او را جلب کرد. اوباما رئیس جمهور سابق امریکا نیز در این دوره از کارزار انتخاباتی برای بایدن سنگ تمام گذاشت و به طور تمام قد به نفع او تبلیغ می‌کند. او در روز  شنبه 10 آبان در شهر «فلینت» ایالت میشگان در حمایت از بایدن سخنرانی کرد و قول داد که بایدن به قدرت برسد، ویروس کرونا را تحت کنترل در خواهد آورد. این وضعیت خود بیانگر انسجام حزبی دمکرات‌هاست.

عامل دیگری که در شکست خانم کلینتون نقش آفرینی نمود، آراء نامزد حزب سوم در ایالت های معروف میدان نبرد بود.  نامزد حزب مذکور در این دوره بر خلاف سال 2016 در بهترین حالت یک درصد آراء عمومی را کسب خواهد کرد. گشودن پرونده ایمیل‌های کلینتون توسط جیمز کوبی رئیس وقت اف بی آی در حکم تیر‌خلاص برای او بود. این مسئله برای مردم امریکا از اهمیت بالایی برخوردار بود.

ترامپ در این دوره نه تنها از بایدن بهتر ظاهر نشده است. بلکه سوء مدیریت او در مقابله و کنترل بیماری کرونا، شکست در جنگ تجاری با چین و عدم موفقیت در مذاکره با ایران، شکست های ویرانگر دولت او در شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم های بین المللی تسلیحاتی ایران، افزایش بیکاری، وضعیت بد اقتصادی، ترویج خشونت، نژادپرستی و ایجاد ناامنی در داخل و ناتوانی در رهبری و انسجام حزبی خود (عدم تصویب کنوانسیون ملی حزب در 2020) باعث تخریب او نسبت به سال 2016 شده است. با وجود این، شانس پیروزی او در بهترین حالت 12 درصد و در بدترین وضعیت 5 درصد است. شانس او در سال 2016 ، 36 درصد بود.

کلینتون برغم اینکه پس از اوباما بیشترین آرائ عمومی را در تاریخ امریکا کسب کرد. او با اختلاف ناچیزی مانند 10000 رای در میشگان معادل 23/.%، از 5/4 میلیون رای مأخوذه، در پنسیلونیا با اختلاف 22000 رای از 6 میلیون رای مأخوذه، نتیجه نهایی را به ترامپ واگذار کرد. شرایط کنونی در این ایالت ها همچون گذشته برای پیروزی ترامپ هموار نیست. بایدن در ایالت های معروف به میدان نبرد نبست به ترامپ از 2 تا 8 درصد جلو است.

بر اساس نظرسنجی ها در سال 2016، کلینتون در ایالت‌های فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی، اوهایو و آیوا، تگزاس، آریزونا، در بخش های دوم مین و نبراسکا می بازد، درست بود و فقط در ویسکانسین بر خلاف نظر سنجی ها برد.

در سال 2016 انتخاب بین دو شیطان بود. ولی حالا بایدن از محبوبیت خوبی، حتی در میان جمهوریخواهان برخوردار است. برای نمونه، کالین پاول قهرمان ملی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و وزیر خارجه سابق جمهوریخواهان، بایدن را فردی مناسب به عنوان ضامن ارزش های امریکایی، جان سربازان، دیپلمات ها و افسران اطلاعاتی معرفی می‌‌کند و نسبت به حضور دوباره ترامپ در کاخ سفید در مقام فرمانده کل قوا نسبت به جان افراد مذکور ابراز نگرانی می‌نماید. جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، می گوید در انتخابات شرکت خواهد کرد ولی به ترامپ رای نخواهد داد. حزب جمهوریخواه دیگر حتی به مثل سال 2016 از ترامپ حمایت نمی کند و این حزب در حال حاضر فاقد انسجام داخلی است.

ترامپ اگر از هفت ایالت میدان نبرد به شرح زیر، حتی آراء یکی از آنها از دست بدهد، کل انتخابات را خواهد باخت، برعکس بایدن با پیروزی در یکی از این ایالت ها به کاخ سفید خواهد رفت.

ردیف ایالت ها شانس پیروزی بایدن شانس پیروزی ترامپ تعداد آراء
1 فلوریدا 80% 20% 29
2 آریزونا 76% 24% 11
3 کارولینای شمالی 71% 29% 15
4 جورجیا 58% 42% 16
5 آیوا 46% 54% 6
6 اوهایو 39% 61% 18
7 تگزاس 25% 75% 38

 

وضعیت نامزدها از نظر آراء الکترال کالج در ایالت های میدان نبرد

ترامپ قطعی احتمال زیاد احتمالا نامشخص احتمالا احتمال زیاد قطعی بایدن
شماره.7 ش.4و5و6 ش.1و2و3
آراء الکترال 101 25 38 40 55 66 217 آراء الکترال

 

در کل بایدن با 96 درصد شانس با طیفی از آراء الکترال کالج (415- 254 )  و با  99درصد شانس  کسب در اکثریت آرای عمومی در مقابل ترامپ با  4 درصد شانس آراء الکترال کالج با طیفی از ( 284- 123 ) و یک درصد شانس اکثریت آراء عمومی پیروزی دارد.

ترامپ بایدن کلینتون

مدل ها

آلن لیکتمن: ایشان در مدل خود سیزده مؤلفه ساختاری و غیر ساختاری در نظر می گیرد که بایدن در هفت مؤلفه، به ویژه اقتصادی نسبت به ترامپ از وضعیت خوبی برخوردار است. لذا او نتیجه گیری می‌کند که بایدن پیروز خواهد شد. نکته حائز اهمیت در مدل او این است که نظر خود را سه ماه قبل از روز برگزاری انتخابات اعلام می کند. همچنین در پیش بینی نتیجه نامزد پیروز در 9 انتخابات ریاست جمهور گذشته بدون خطا بوده است. او این بار اعلام کرد که بایدن پیروز انتخابات 2020 ریاست جمهوری خواهد بود.

در بررسی دلایل اینکه، چرا برخی از رؤسای جمهور یک دوره‌ای شده‌اند، سه عامل به عنوان تعیین کننده  سرنوشت آنها اعلام شده است. وضعیت اقتصادی، انسجام حزبی و نقش حزب سوم. در انتخابات کنونی نیز، وضعیت اقتصادی بد است و حزب رئیس جمهور نیز فاقد انسجام است. این دو عامل به ضرر نامزد ریاست جمهوری مستقر در کاخ سفید است. البته نقش حزب سوم نیز در این دوره قابل توجه نیست.

برخی از صاحب نظران فضای مجازی و کانال های اجتماعی را به نفع ترامپ ارزیابی می کنند. در مقابل افراد صاحب نظری دیگری[1] شرایط در مجموع به نفع بایدن می دانند و او را نامزد پیروز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری امریکا عنوان می کنند. در این صورت با توجه به شخصیت بایدن، تحولات در عرصه سیاست داخلی و خارجی امریکا و کارنامه چهارساله ترامپ می توان گفت که بایدن، کلینتون نیست، ترامپ هم ترامپ گذشته نیست. لذا شواهد و قرائی حکایت از این دارد که ترامپ در آستانه خروج از کاخ سفید قرار دارد.

 

[1] . Harry Aton, Steve Kornacki, John King.

یک دیدگاه برای “بایدن کلینتون نیست، ترامپ دیگر ترامپ نیست

  1. بسمه تعالی
    در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی…، یکی از شاعرانی که در انجمن گوته برنامه اجرا کرد…، علت این آزادی را به پیروزی دمکراتهای در انتخابات امریکا ربط داد و گفت…؛ نسیمِ کارتر وزیده است…!

    امیدوارم در حال حاضر که ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است…، عقبه ی آن نگاه…، منتظرِ نسیمِ بایدن نباشد…!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.