">

دسته‌بندی نشده

موج جدید دیجیتال در دنیای فاوا

دگردیسی دیجیتال، همان موج جدیدی است که تا سال 2020 میلادی در دنیای فاوا ساخته خواهد شد و بخش گسترده ای از تجهیزات و لوازم زندگی انسان را در بر خواهد گرفت. به گونه ای که اگر صاحبان حِرَف و مشاغل و حتی مصرف کنندگان خانگی برخورد آگاهانه با آن نکنند با مشکل جدی مواجه خواهند شد!! در این نوشتار به بخشی از ضرورت ها و زمیینه های پیدایش این فناوری اشاره شده است.

18 فوریه 2017 08:08

دگردیسی دیجیتال، همان موج جدیدی است که تا سال 2020 میلادی در دنیای فاوا ساخته  خواهد شد و بخش گسترده ای از تجهیزات و لوازم زندگی انسان را در بر خواهد گرفت. به گونه ای که اگر صاحبان حِرَف و مشاغل و حتی مصرف کنندگان خانگی برخورد آگاهانه با آن نکنند با مشکل جدی مواجه خواهند شد!!

در گزارش‏ های گارتنر هم به این موج اشاره شده و وقوع این پدیده الکترونیک را پیش‏ بینی کرده است. این موج به دو دلیل ساخته می ‏شود:

1-    ورود اینترنت اشیاء به عنوان دلیل اصلی

2-    تولید نسل پنجم تلفن همراه (G5)

دلایل اصلی این مدعا

شرکت‏ های عمده تولید کننده‏ی تجهیزات تلفن همراه روی فناوری نسل پنج کارکرده و تجهیزات آن را تولید کرده ‏اند.

در چند شهر آمریکا، اروپا و شانگهای چین شبکه ارتباطی با نام نسل 5/4  به طور آزمایشی راه ‏اندازی شده‏است که حداقل یک گیگا بیت برثانیه پهنای باند در اختیار کابر قرار می‏دهند.

نسل 5 وقتی وارد بازار می‏شود که پیش‏نیازهای دیگری تامین شوند.

نسل 5 تنها کاربران انسانی را هدف قرار نداده است، بلکه فراتر از انسان‏ ها، اتصال اشیاء را هدف‌گذاری کرده است. در سال 2015 هفت میلیارد اتصال به اینترنت بود که 7/4 میلیارد اتصال مربوط به کاربران انسانی و 3/2 میلیارد مربوط به اشیاء و تجهیزات است. پیش‏ بینی می‏ شو در سال 2020 میلادی  50 میلیارد اتصال به اینترنت داشته باشیم، که در خوش بینانه ترین حالت 7 میلیارد آن کاربران انسانی  و 43 میلیارد اتصال بقیه مربوط به اشیاء خواهد بود.

پیدایش شهر هوشمند

اتصال انبوهی از اشیاء به اینترنت، ساخت شهر هوشمند را تداعی می‏کند که لازمه پیدایش شهر هوشمند، برقراری ارتباطات مطمئن، بی درنگ و بی تاخیر بین اشیاء است.

اشیائی که هم اکنون به اینترنت متصل شده‏اند عبارتند از:

چراغ‏های راهنمایی و رانندگی، پهباد‏های پُستچی، دوربین‏ های نظارتی سطح شهر، لوازم خانگی، اتومبیل، خودروهای بی راننده (30 شرکت بزرگ خودروساز و از جمله اپل، گوگل، اوبر که شرکت‏ های خودروساز نبودند در این زمینه فعالند) ، توسعه انفجاری خدمات آگاه به بافتار ، تجهیزات پوشیدنی مانند عینک، ساعت، دستبند و…

مقدمات ورود به شهر هوشمند

1.        استاندارد نسل پنج تلفن همراه، ارتباطات مورد نیاز شهر هوشمند را تأمین خواهد کرد، کنترل بی درنگ، نیازمند تاخیر کمتر از یک هزارم ثانیه است، در حالی که تاخیر نسل 3 موبایل 50 هزارم ثانیه است.

2.        میزان مصرف انرژی در وسایل نوین ارتباطات باید اندک باشد تا اشیاء بتوانند انرژی مورد نیاز خود را برای مدت طولانی در زمانی که به منبع انرژی متصل نیستند از باتری تامین کنند.

3.        پروتکل کنونی اینترنت (TCP-IP) باید اصلاح شود. چون تأخیر ذاتی دارند و با ارتباطات بی درنگ سال 2020 سازگار نیست. این پروتکل یا باید اصلاح شود و یا باید پروتکل جدید طراحی شود. هم اکنون نمونه‏ هایی از پروتکل‏ های اینترنت اشیاء پیشنهاد شده‏ اند.

4.        الگوی کسب‏ وکار اپراتورهای تلفن همراه باید از حالتی که تعداد کم کاربر با تقاضای پهنای باند بسیار بودند، به انبوهی از اشیاء که هریک پهنای باند کم نیاز دارند، جابجا شود.

5.        سازندگان تجهیزات و حسگرها باید محصولاتی با توان مصرفی پایین بسازند تا برای مدت طولانی بدون شارژ در سطح شهر بتواند کارکند.

6.        تجهیزات وای فای (Wi Fi) استاندارد و سازگار با نسل 5 تلفن همراه باید ساخته شوند.

7.        زیرساخت ‏های برنامه‏ سازی، برنامه‏ ها و خدمات موبایل باید مطابق با ارتباطات بی درنگ اینترنت اشیاء طراحی یا تغییر وضع دهند.

8.        ارائه کنندگان محصولات و راه‏ حل‏ های امنیتی باید لوازم و امکانات خود را با این فضا سازگار کنند.

9.        با توجه به شرایط جدید، قوانین و مقررات موجود نیز باید مطابق با شرایط یادشده تغییر و اصلاح شوند.

فرهنگ سازی عمومی، ضرورت دگردیسی دیجیتال

همۀ موارد بالا وقتی میسر خواهد بود که یک حرکت هماهنگ و اکوسیستمی برای فراهم کردن این الزامات رخ دهد و  فرهنگ کاربری محصولات و خدمات جدید، باید در بین مردم رواج یابد و البته این رخ داده ‏است و ما نباید از آنها غفلت کنیم. در کنگره جهانی موبایل مشاهده می‏ شد که تمام شرکت‏ های نامدار جهان روی این موج در حال کارکردن هستند و برای آن برنامه داشته ‏اند و حتی محصولاتی هم ساخته بودند.

رویداد مهم دیگر این است که تاکنون روند استفاده کاربران، به گونه‏ ای بود که نخست موج فناوری می ‏آمد و سپس زیست‏ بوم آن شکل می‏ گرفت (برای مثال شبکه‏ های اجتماعی فیس بوک نخست وارد بازار ‏شد و مردم به تدریج با قابلیت‏ های آن آشنا ‏شدند و پیرامون آن زیست بوم شکل می‏ گرفت) ولی در نسل پنجم، این نخستین بار است که اول زیست بوم شکل گرفته و هم اکنون جامعه باید خود را با آن سازگار کند.

حتی تاکید شده است که اگر صاحبان مشاغل، شرایط کسب ‏وکار خود را با این موج سازگار نسازند به شدت عقب خواهند افتاد. و لازمه آن دگردیسی دیجیتال است.

یک دیدگاه برای “موج جدید دیجیتال در دنیای فاوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.