">

حلقه گمشده در شفافیت

چه عوامل و دلایلی موجب بروز پدیده ناپسند عدم پاسخگویی و شفافیت از سوی صاحب منصبان گردیده است؟ . مجید بهمنی در این یادداشت به ان پاسخ می دهد.

13 جولای 2020 15:03

پاسخگویی و شفافیت : سوی مسئولین به افکار عمومی در جامعه امروزی امری پسندیده و شناخته شده محسوب گشته و نهادهای نظارتی و کنترلی در تمامی دستگاه ها بر اجرای پاسخگو و شفاف نمودن عملکرد کارگزاران در حوزه های مختلف همت خود را به کار می گیرند، اما شاهد روند افزایشی فساد در حوزه های تصمیم، عملکرد و مالی نهاده های گوناگون هستیم که این امر نشان از عدم کارآیی سیستم فعلی نظارت و کنترل بر پاسخگویی و شفافیت مسئولین و صاحب منصبان است. مجید بهمنی موانع و دلایل بروز عدم پاسخگویی و شفافیت را در این یادداشت بر می شمارد.

…ادامه…

پاسخ گویی شفافیت

هرچند پاسخ گویی و شفافیت از سوی مسئولین به افکار عمومی در جامعه امروزی امری پسندیده و شناخته شده محسوب گشته و نهادهای نظارتی و کنترلی در تمامی دستگاه ها بر اجرای پاسخگو و شفاف نمودن عملکرد کارگزاران در حوزه های مختلف همت خود را به کار می گیرند،

اما شاهد روند افزایشی فساد در حوزه های تصمیم، عملکرد و مالی نهاده های گوناگون هستیم که این امر نشان از عدم کارآیی سیستم فعلی نظارت و کنترل بر پاسخگویی و شفافیت مسئولین و صاحب منصبان است.

شفاف سازی یکی از شاخصه های دموکراسی تلقی می شود. از همین رو حق دانستن و حق تعیین سرنوشت، جز حقوق شهروندی قرار دارد و در اصول 55 و 69 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پرداخته شده است.

از این رو، شفاف سازی اطلاعات (به مفهوم عام)، پاسخگویی و شفافیت درآمدها سه رکن پذیرش مسئولیت است که بایستی تمامی صاحب منصبان بدان توجه نموده و عامل گردند.

در این رابطه ضمن آسیب شناسی در حوزه های مختلف،

بایستی از سوی نهادهای نظارتی و کنترلی و تقنینی برای رفع اشکالات و ایرادات به لحاظ وضع قانون،

مقررات و ائین نامه های اجرایی و فراهم نمودن ضمانت و بسترهای لازم برای اجرای کامل و تمام قوانین، از سوی متولیان مربوطه فراهم گیرد.

نتیجه پایان حلقه گمشده  در پاسخ گویی و شفافیت را باید در  عدم اجرای قانون جستجو کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.